Hovedinnhold

Norske passasjerer til billett-krig mot Lufthansa

Rasende passasjerer til VG Nett: - Tvilsomt at jeg bruker penger på dem igjen

HEFTIG BILLETTKRANGEL: Slik så sluttsummen ut da VG Nett før helgen klarte å bestille USA-tur med Lufthansa for 59 kroner. Nå går flere av passasjerene til kamp for å få beholde billettene. Foto: AFP/Faksimile
HEFTIG BILLETTKRANGEL: Slik så sluttsummen ut da VG Nett før helgen klarte å bestille USA-tur med Lufthansa for 59 kroner. Nå går flere av passasjerene til kamp for å få beholde billettene. Foto: AFP/Faksimile
(VG Nett) Jublende nordmenn trodde de hadde sikret seg superbillige førsteklasse-billetter til USA. Men Lufthansa nekter.

Denne saken handler om:

Før helgen skrev VG Nett om opp mot femti nordmenn som på grunn av det som viste seg å være en feil på Lufthansas nettsider, klarte å skaffe seg tur/retur-billetter til USA til helt ned i 29 kroner.

Og ikke nok med det: Flere av billettene var på business- og førsteklasse.

Men i helgen sendte Lufthansa ut en tilnærmet identisk e-post til alle kundene, og kansellerte billettene én etter én. I e-posten ga flyselskapet en svarfrist på 24 timer.

- Ikke hørt noe

- Etterpå har vi ikke hørt noen ting fra dem. Det synes jeg er bemerkelsesverdig ettersom Lufthansa selv forlangte svar innen 24 timer - i løpet av en helg - men ikke klarer å overholde en lignende svarfrist overfor de berørte passasjerer, skriver en av de frustrerte passasjerene i en e-post til VG Nett.

FIKK DU TAK I BILLIGBILLETT? HVA GJØR DU VIDERE?KONTAKT VG NETT HER!

- Feilen ligger hos dem, ikke forbrukerne. Hvis det skal være så enkelt å avslutte en bindende kontrakt, en kontrakt forbrukeren allerede har betalt og som de som den profesjonelle parten har gitt meg kvittering på, synes jeg ikke vi forbrukere har et spesielt sterkt vern mot å bli lurt, skriver en annen.

Lufthansa har hevdet at prisen for billettene var unaturlig lav, og at nordmennene som sikret seg billigbillettene burde forstått at noe var galt.

- Trodde det var reklamestunt

- Det er langt fra uvanlig at flyselskapene gjør ulike reklamestunt med helt utrolige priser. Bare se på Ryanair, som fra slutten av måneden skal gi bort én million gratisbilletter, skriver en tredje av passasjerene.

BAKGRUNN:Slik skaffet de seg USA-billetter til 4 kroner og 50 øre

- Jeg trodde jeg kom over en superkampanje og var strålende fornøyd. Er ikke skriftlig bekreftelse bindende? skriver en annen.

Det samme mener over 80 prosent av de 7.000 VG Nett-leserne som tirsdag ettermiddag hadde sagt sin klare meningen om saken:

Nordmennene bør få beholde billettene.

- Gjør jeg en feil, må jeg stå for den. Et så stort selskap som Lufthansa burde opptrådt mer profesjonelt. Dette er bare smålig. Vi har prøvd å få i gang en dialog med Lufthansa, men de svarer oss jo bare gjennom media, sier en av passasjerene til VG Nett.

SJEKK TIPSENE:Slik kan du «lure» deg til business-klasse

Etter at VG Nett skrev om saken på fredag, har det strømmet på med e-poster fra passasjerer som har fått drømmereisen lagt i grus av Lufthansas snuoperasjon.

- Ulovlig?

- Jeg har sendt en e-post tilbake til Lufthansa der jeg stiller spørsmål ved lovligheten av det de har gjort. Det helt utrolig at det skal kunne gjøres på den måten, særlig når de allerede har tatt seg betalt for den tjenesten de ikke har levert, skriver en passasjer.

Flere av passasjerene reagerer på fremgangsmåten til Lufthansa.

- De gadd ikke engang ringe, og hvis jeg ikke hadde sjekket e-posten i helgen hadde jeg aldri fått vite dette. Jeg har sendt en e-post der jeg ber om svar på en del spørsmål jeg har, særlig på den utrolig uprofesjonelle og arrogante oppførselen de har framstått med overfor oss som forbrukere og privatpersoner, skriver en annen.

HØYTFLYVENDE:Skulptur fløy businessklasse

Lufthansas kommunikasjonsdirektør, Aage Dunhaupt, fastholder overfor VG Nett at passasjerene burde luktet lunta når de bestilte de superbillige billettene.

- Ikke i god tro

- Det er greit at det er krise i luftfarten. Men det er ikke en stor krise at vi trenger å gi bort førsteklassebilletter til fem euro. Her mener vi at passasjerene ikke har handlet i god tro, sier han til VG Nett.

- Hva skjer med de som ikke aksepterer at dere kansellerer billetten?

- Vi har fått en del henvendelser fra passasjerer som ønsker å beholde billettene. De må vi se nærmere på. Våre jurister ser nå på saken for å forsikre oss om at vi ikke bryter norsk lov. Men vi mener at vi har vårt på det rene, dette tilbudet var rett og slett for godt til å være sant, sier Dunhaupt.

Stengte nettsidene

Etter at Lufthansa oppdaget feilen i datasystemene sine på fredag, stengte selskapet sine norske nettsider. Nøyaktig hvor mange som sikret seg billigbilletter, har Lufthansa fortsatt ikke oversikt over.

NÅR ER DET BILIGST Å REISE?Sjekk VG Reises oversikt her!

- Vi jobber fortsatt med å skaffe oss full oversikt over denne situasjonen. Noen av de vi sendte e-post til, svarte aldri innen de 24 timene. De som ikke svarte, regner vi ikke med er interesserte i å fly. Derfor kansellerer vi billettene slik vi varslet, sier Dunhaupt til VG Nett.

Til kamp

- Vil dere komme de norske passasjerene i møte på noen som helst måte?

- Det har vi ikke tatt stilling til enda. Det er noe vi må se på sammen med juristene våre, sier kommunikasjonsdirektøren.

TOPP 10:Her er verdens beste flyplasser

Men nordmennene vil ikke gi seg uten kamp.

- Når jeg får sett hvordan de tolker jussen i saken, samt om de evt. kommer opp med noen kompromissløsninger, vil jeg ta stilling til hva jeg kommer til å gjøre videre, skriver en av passasjerene.

Andre er langt mindre innstilt på kompromissløsninger:

- Det er tvilsomt at jeg kommer til å bruke penger på Lufthansa igjen, mener vedkommende.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise