Hovedinnhold

300 flyselskaper du ikke bør reise med

Sjekk EUs svartelistede flyselskaper

OIDA: Ferden for denne Airbus A-320-maskinen fra Philippine Airlines endte her, utenfor rullebanen på flyplassen i Bacolod City i 1998. Tre mennesker på bakken ble drept, flere passasjerer skadet. Alle flyselskaper fra Filippinene er svartelistet i EU, til tross for heftige protester fra filippinske myndigheter. Foto: AP
OIDA: Ferden for denne Airbus A-320-maskinen fra Philippine Airlines endte her, utenfor rullebanen på flyplassen i Bacolod City i 1998. Tre mennesker på bakken ble drept, flere passasjerer skadet. Alle flyselskaper fra Filippinene er svartelistet i EU, til tross for heftige protester fra filippinske myndigheter. Foto: AP
(VG Reise) Står Meridian Airways, Africa Airways eller Air Flamingo på billetten til din neste ferie, bør du vurdere andre alternativer.

Denne saken handler om:

EUs svarteliste

Totalt driftsforbud i Europa
Ariana Afghan Airlines (Afghanistan)
Blue Wing Airlines (Surinam)
Meridian Airways (Ghana)
Siem Reap Airways International (Kambodsja)
Silverback Cargo Freighters (Rwanda)

Alle flyselskap fra følgende land (tot. 278 stk)
Angola
Benin
Den demokratiske republikken Kongo
Djibouti
Ekvatorial Guinea
Gabon (med tre unntak)
Indonesia (med seks unntak)
Kasakstan (med ett unntak)
Kirgisistan
Liberia
Fillippinene
Kongo
Sierra Leone
Sao Tome & Principe
Sudan
Swaziland
Zambia

Får fly i Europa med restriksjoner
Air Astana (Kasakstan)
Air Koryo (Nord-Korea)
Airlift International (Ghana)
Air Service Comores (Komorene)
Gabon Airlines (Gabon)
Afrijet (Gabon)
SN2AG (Gabon)
Iran Air (Iran)
TAAG Angola Airlines (Angola)
Ukraine Mediterranean Airlines (Ukraina)

Kilde: EU-kommisjonen

Sammen med i overkant av 300 andre selskaper står selskapene nemlig på EUs stadig voksende liste over flyselskaper med flyforbud i Europa.

- Grunnen til at selskapene havner på listen, er at de ikke kan dokumentere at de holder en tilfredsstillende sikkerhetsstandard, sier Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet til VG Nett.

Havner selskapet på EUs svarteliste, betyr det at selskapets fly verken får lande eller ta av på europeiske flyplasser.

- Skal du fly i mer eksotiske strøk, kan det være verdt å sjekke listen. Heldigvis skjer flyulykker sjelden, men jeg vil ikke anbefale noen å sette seg inn i et fly fra et selskap som står på listen. Det er en grunn til at den finnes, sier Iversen.

MÅ DU FLY MED ETT AV RISIKO-SELSKAPENE?Sjekk VG Reises grafikk - Her sitter du tryggest i flyet

Listen oppdateres jevnlig, og de to siste tilskuddene på svartelisten ble lagt til i begynnelsen av september.

- Meridian Airways fra Ghana er satt på listen etter at en rekke inspeksjoner både av selskapets fly og fasiliteter ga svært dårlige resultater, skriver EU-kommisjonen på sine nettsider.

Airlift International, også dette selskapet fra Ghana, har ifølge EU-kommisjonen «en standard langt under det som kreves i internasjonal luftfart».

Afrika-dominans

- Vi kan ikke gå på kompromiss når det gjelder luftfartssikkerhet. Hvis vi har bevis for at et flyselskap ikke oppfyller sikkerhetskravene, eller hvis myndighetene i et land ikke oppfyller sine forpliktelser ved å håndheve sikkerhetsstandarden, må vi ta grep for å garantere at sikkerheten ikke forringes, sier nestleder i EU-kommisjonen, Siim Kallas, i en pressemelding.

FULL OVERSIKT:Sjekk hele EUs svarteliste her (ekstern link)

UT PÅ TUR..: Det statseide afghanske flyselskapet Ariana Afghan Airlines har fått totalt flyforbud i Europa. Foto: AP
UT PÅ TUR..: Det statseide afghanske flyselskapet Ariana Afghan Airlines har fått totalt flyforbud i Europa. Foto: AP

I 17 ulike land er så å si alle flyselskap svartelistet. De fleste av disse er afrikanske, men også i populære ferie- og backpackerdestinasjoner som Indonesia og Fillippinene er de aller fleste flyselskapene svartelistet.

- Det er rett og slett fordi myndighetene i flere av disse landene ikke har gode nok sikkerhetsstandarder, sier Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet.

150 norske kontroller årlig

Bakgrunnen for svartelistingen er omfattende rapporter fra kontroller i EU- og EØS-land. Fly som ikke er norskregistrert sjekkes også jevnlig i Norge.

- Luftfartstilsynet utfører 150 inspeksjoner hvert år med utenlandske selskaper. Vi har en sjekkliste som inneholder 54 punkter. Listen omfatter blant annet forhold i cockpit, dokumentasjon i forhold til luftfartsdyktighet, besetningssertifikat og utstyr i kabin som nødutstyr, brannslokkingsapparat og noe så enkelt som at setebeltet fungerer, sier Marit Kvarum, informasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet.

PS! Du bør ikke la deg lure av trygt-klingende flyselskapnavn. Blant selskapene på listen finnes tilsynelatende sikre selskaper som Business Aviation, Air Trust og Safe Air Company (!).

VÆR PÅ DEN SIKRE SIDEN: Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

TRYGT ELLER IKKE TRYGT?: Iran Air er ett av flere selskaper som kun får bruke enkelte av sine fly i Europa. Denne Boeing 747-maskinen, som her står parkert på Mehrabad-flyplassen i Teheran, får ikke fly i Europa. Foto: AP
TRYGT ELLER IKKE TRYGT?: Iran Air er ett av flere selskaper som kun får bruke enkelte av sine fly i Europa. Denne Boeing 747-maskinen, som her står parkert på Mehrabad-flyplassen i Teheran, får ikke fly i Europa. Foto: AP

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise