Hovedinnhold

Sykkelferie på nedlagte togspor

SYKKEL-RAST: Venninnene fra Göteborg tar en rast med Pripps og Gammel Dansk i grøftekanten, før de begir seg videre langs de nedlagte togsporene mellom Ulricehamn og Borås. Mil på mil med skjermede, asfalterte sykkelleder ligger foran dem. Foto: DAG FONBÆK
SYKKEL-RAST: Venninnene fra Göteborg tar en rast med Pripps og Gammel Dansk i grøftekanten, før de begir seg videre langs de nedlagte togsporene mellom Ulricehamn og Borås. Mil på mil med skjermede, asfalterte sykkelleder ligger foran dem. Foto: DAG FONBÆK
- Skal det være en Gammel Dansk? spør sykkeljentene fra grøftekanten. Slik er det å sykle langs nedlagte togspor i Sverige. Landskapet innbyr til rast. Ofte.

Denne saken handler om:


ULRICEHAMN (VG) Garantert bilfritt - og så flatt at det er en fryd å sykle, selv med sekk på ryggen. Svenskenes mange mil med nedlagte, asfalterte togspor er ideelle tilfluktssteder for sykkelferierende nå i sommer.

Trygt skjermet fra all annen motorisert trafikk kan du tråkke deg gjennom midt-Sverige - fra småby til småby - og overnatte på enkle, trivelige bed & breakfast-steder.

Dagsetappene er på komfortable 2-3, maks 4 mil.

Og det beste av alt: Turistkontorene, som «vårt» i Ulricehamn nær Borås, selger ferdige sykkelpakker der du får fylt opp termosen og nistekurven på overnattingsstedene.

I tillegg får du detaljerte kart og veibeskrivelser å sykle etter.

- Bare i vårt distrikt skal 32 mil med nedlagte togspor tilrettelegges for syklister og skatere, sier Lisbeth Johansson, turistsjef i Ulricehamn.

Ni mil er allerede ferdig asfaltert - flere langs idylliske småvann og deilige «smultronställen».

En dagstur på to hjul kan lett kombineres som utflukt fra Göteborg og Liseberg - om man først er der.

GODT SKILTET: Mange og gode skilt og malte kilometeranvisninger på asfalten gjør det enkelt å finne fram langs de nedlagte togsporene. Foto: DAG FONBÆK
GODT SKILTET: Mange og gode skilt og malte kilometeranvisninger på asfalten gjør det enkelt å finne fram langs de nedlagte togsporene. Foto: DAG FONBÆK
Tog har ikke gått her siden midt på 80-tallet.

- Togtraseene var i ferd med å gro igjen. Derfor fikk vi kommunen til å kjøpe sporområdene, slik at vi kunne lage sykkelveier i stedet, forteller Ulricehamn kommunes «altmuligmann» Hugo Claesson.

Og det er blitt virkelig flott!

Sakte og bedagelig triller vi langs bredden av tre mil lange Åsunden, innsjøen med småbåtliv og flust av hyggelige bade- og rasteplasser.

Langs veien passerer vi nysgjerrige kyr, små røde stugor på velholdte torp og nedlagte stasjonsbygninger, i dag tatt i bruk som feriehus for svenske familier.

Bak en sving tar vi igjen fire svenske venninner som har lagt sykkelferien til Ulricehamn-traktene i stedet for den mer befolkede leden langs Göta Kanal.

Drikk mye

De kjenner oss igjen fra turistkontoret, der vi tidligere på dagen hentet nistekurven og termosen, og byr på pils og Gammel Dansk. Væsketapet må kompenseres, må vite.

For slik er det å sykle langs nedlagte Götalandsbanan; landskapet innbyr til medbrakt rast i det grønne.

- På én eneste dag i fjor sommer registrerte vi 900 syklister på «banvallen» rundt innsjøen, forteller turistsjef Johansson.

En som har forstått at de nye sykkelledene vil trekke flere turister, er norgesvennen Jan-Ove Hallin i turselskapet Resdax:

- I 25 år har jeg sendt svenske skiturister til Hemsedal og Norge - 7000 bare i fjor. Nå håper jeg nordmennene vil komme hit og sykle, sier Jan-Ove, som har anskaffet 90 blanke allroundsykler og rollerblades - og kanoer for dem som vil kombinere trilling med sjøliv. Til og med en knallgul 5-knops speedbåt har han kjøpt seg, en farkost som tar med sykler hvis folk vil kombinere flere ulike former for friluftsliv rundt Åsunden.

KVELDSIDYLL: Langs de mange sjøene, her Åsunden, finnes mange idylliske pletter. Foto: DAG FONBÆK
KVELDSIDYLL: Langs de mange sjøene, her Åsunden, finnes mange idylliske pletter. Foto: DAG FONBÆK
«På sporet»-turer

5-DAGERS TUR
(ca. 160 km.)

På asfalterte toglinjer nordover fra Ulricehamn forbi borgruiner og områder med fine badevann. Den tidligere møllen Basta Kvarn i Blidsberg er en anbefalt rasteplass, der du kan innta lunsjen på små øyer ute i lakseelva! Videre mot Årås, sjøen Lönern og på «togsporet» mot Timmele med gjestgivergård fra 1700-tallet.

3-DAGERS TUR
(ca. 90 km.)

Fra Ulricehamn nordover på det nedlagte togsporet gjennom det vakre landskapet rundt Ätradalen til første overnatting i Trädet. Opplev steinalderen i Ekehagens Forntidsby. Videre mot sjøene Yttern og Jogen med flotte bade- og fiskemuligheter. Hjemturen går gjennom naturreservatet.

2-DAGERS TUR
(ca. 5 mil, alternativt 7 mil)

Fra Ulricehamn mot Köttkulla, der du kan ta en avstikker til naturreservatet Komosse. I Gällstad, Sveriges klessentrum, kan du kjøpe merkeklær til halve prisen. Legg gjerne inn en ekstra natt, for her er det billig! Videre gjennom løvskogen til Torpa Stenhus, der Gustav Vasa fant sin tredje hustru, Katarina. Kafé og butikk i steinslottet. Vakkert!

LØVETUREN
(ca. 45 km)

Spesialtilpasset familier med barn. På skjermede nedlagte togspor langs innsjøen Åsunden mot Borås, der dyrehagen venter med eksotiske dyr som f.eks. løver. Beregn i hvert fall to dager på turen. Bo i hytte og bad i det oppvarmede utendørsbadet Alideberg like ved dyreparken.

DAGSTUR
(ca 40 km.)

Fra Ulricehamn langs Åsundens østre strand. Fine raste- og bademuligheter langs vannet. Vakker utsikt over sjøen, muligheter for minigolf og camping. Sykle vestover mot Fästeredssund, Hulu og videre mot utsiktspunktet Rude Kulle. Slakt og fint.

Priser

I Ulricehamn kan du leie sykler med lunsjpakke fra 185 kroner. Sykkeltralle for småbarna kan leies for en billig penge, og det finnes ulike «sykkelpakker» med niste og overnatting fra noen hundrelapper i døgnet. Turistkontoret i Ulricehamn (+46 321 271 75) hjelper til med å booke overnatting, eller ta direkte kontakt med sykkelutleieren Resdax (www.resdax.se).

Til Borås/Ulricehamn kommer du lettest med bil (E6 sørover til Gøteborg + en times kjøring inn i landet). Lunsjkurv med termos følger med hver dag (fylles opp på overnattingsstedene). I prisen inngår også hjelm, sykkelkart, brosjyrer og smågaver.

VG Nett er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise