Hovedinnhold

Tiden «flyr» fra landing til avgang:

Dette skjer med flyet på bakken

GARDERMOEN (VG) I løpet av de 25 minuttene flyet står på bakken, skal 150 operasjoner utføres.

Denne saken handler om:

Klikk deg gjennom bildespesialen nederst i saken - eller åpne bildene i eget vindu her - så får du se hva som foregår under et alminnelig bakkeopphold, fra flyet lander og til det tar av igjen.

VGTV:Her kan du se hele bakkeoppholdet i superfort-film!

VG var fluer på tarmac-en da SK4111 fra Bodø landet på Gardermoen, og fulgte prosessen frem til flyet takset ut igjen som SK215 mot Kristiansand.

150 store og små operasjoner må gjennomføres før flyet kan lette på nytt. En intrikat håndbok beskriver rekkefølgen.

Et vanlig bakkeopphold i døgnets travleste timer tar nå 25-35 minutter, mot 40-50 minutter tidligere.

- Det finnes flyselskap som gjør dette enda raskere. Men blant store nettverksselskaper som frakter gods og må vente på passasjerer fra andre fly, tror jeg ingen kan matche våre 25 minutter, skryter operativ direktør Dag Falk-Pedersen i SAS Norge.

Denne gangen tok det nøyaktig 22 minutter å gjøre flyet klart.

- Vi begynte fra begynnelsen for tre år siden, og spurte alle fra stuere til kapteiner: Hva irriterer deg? Hva er det som ikke fungerer? Dette skapte et enormt engasjement, forteller flykaptein Espen de Lange.

Bli med SAS-direktør på studietur til «fienden»

Artikkelen fortsetter under bildet.

VERTSKAPET: Espen de Lange, Ray Reagan og Knut-Morten Johansen fra SAS pekte og forklarte for VG.
VERTSKAPET: Espen de Lange, Ray Reagan og Knut-Morten Johansen fra SAS pekte og forklarte for VG.


Du har kanskje lagt merke til at SAS igjen har begynt å slippe ut passasjerer gjennom bakdøren på innenriksruter. Det er et resultat av selskapets idédrodling. På denne måten tømmes flyet dobbelt så raskt.

- En annen konkret endring er at pilotene nå kommer tidligere til flyet. Dermed kan de hjelpe til med det som trengs i kabinen, forteller flykatein-kollega Ray Reagan.

- Var det vanskelig å overtale stolte flykapteiner til å begynne å tømme søppel fra setelommer?

- Du kan jo gjette, ler Espen de Lange, før han skynder seg å tilføye at mange piloter faktisk har vært veldig entusiastiske til det nye systemet.

SAS Norge er nå et av Europas punktligste flyselskaper.

- Hva med sikkerheten når alt skal gå dobbelt så fort?

- Den har økt, sier Espen de Lange.

- Dårlig drift er et sikkerhetsproblem. De fleste synes faktisk det er mindre stress nå enn før, sier Ray Reagan.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise