Hovedinnhold

Norske piloter: - EU-regler truer flysikkerheten

FRYKTER NYE REGLER: EU vil innføre et nytt regelverk som medfører lengre arbeidsdager for kabinansatte og piloter. Regelverket kan ramme flysikkerheten, advarer blant annet norske piloter. Foto: Scanpix
FRYKTER NYE REGLER: EU vil innføre et nytt regelverk som medfører lengre arbeidsdager for kabinansatte og piloter. Regelverket kan ramme flysikkerheten, advarer blant annet norske piloter. Foto: Scanpix
(VG Nett) EU vil innføre lengre arbeidsdager for flygere og kabinansatte. - I verste fall kan reglene føre til flere ulykker, advarer norske piloter.

Denne saken handler om:

Piloter, kabinansatte og flyteknikere fra hele Europa var mandag samlet i Brussel for å protestere mot regelverket, som de mener utgjør en alvorlig trussel mot flysikkerheten.

EUs flyregler tillater piloter å jobbe 14 timer på dagtid og 11 timer og 45 minutter på nattlige flyginger.

Det er ikke forsvarlig, mener flygerne og viser til at European Aviation Safety Agency (EASA) i en uavhengig rapport anbefaler en maksimum flygetid på henholdsvis 13 og 10 timer.

Nestleder i Norsk flygeforbund Aleksander Wasland deltok under demonstrasjonen i Brussel.

Sammen med kollegaer fra 36 land delte han blant annet ut falske ombordstigningskort med påskriften «Dead Tired».

Norske særregler

Ifølge Wasland er EUs regler en alvorlig trussel mot flysikkerheten også i Norge.

- I dag har vi et regelverk som er tilpasset norske forhold. Vår primære bekymring er at Norge ikke lenger skal ha mulighet til å innføre særregler, sier Wasland til VG Nett.

Med norske forhold mener han at Norge er et lite land med mange flyplasser.

- Det innebærer ofte mange landinger for pilotene hver dag, sier Wasland.

Les mer om norske særregler og EU-reglene påNorsk flygerforbunds hjemmesider

Allerede med dagens norske regelverk er 12 timers arbeidsdager blant pilotene vanlig, ifølge Flygerforbundet.

Vil vekke Brussel

BEKYMRET: Nestleder i Norsk flygeforbund Aleksander Wasland mener EUs regler en alvorlig trussel mot flysikkerheten i Norge. Foto:
BEKYMRET: Nestleder i Norsk flygeforbund Aleksander Wasland mener EUs regler en alvorlig trussel mot flysikkerheten i Norge. Foto:

Wasland forteller at samholdet mellom piloter og kabinansatte i de europeiske landene er sterkt.

- Stemningen var svært konsentrert i dag. Vi ønsker å bruke alle krefter for å vekke Brussel, sier han.

- Regelverket innebærer at vi kan fly i inntil 14 timer. Du kan jo tenke deg selv hvordan det er å sitte i en kontorstol i 14 timer, sier piloten.

- I verste fall fører reglene til flere ulykker, advarer han.

Frykter ulykker

Martin Chalk, leder av European Cockpit Association sier tretthet hos piloter regnes for å være en medvirkende årsak i 15 til 20 prosent av alle flyulykker med dødelig utfall.

- Utmattelse utgjør en like stor risiko for passasjerene som det ruspåvirkede piloter gjør, sier Chalk.

«Dead Tired»-kampanjen advarer også om at flyselskapene er mer opptatt av å kutte kostnader i harde økonomiske tider enn ellers, noe som kan gå utover sikkerheten.

Ifølge Wasland øker kravet til Norge om å følge EU-reglene i takt med det kommersielle presset.

- Det kommersielle presset blir stadig sterkere, noe som i verste fall kan føre til at piloter flyr selv om de er for trøtte, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise