Hovedinnhold

Kapteinen sovnet da co-piloten gikk på do

- Jeg ble ekstremt trøtt

SA-Z-Z-Z-Z: Piloten sovnet mens annenpiloten var på toalettet. Det kunne endt i krise. Foto: Illustrasjonsbilde: Martin Nilsen
SA-Z-Z-Z-Z: Piloten sovnet mens annenpiloten var på toalettet. Det kunne endt i krise. Foto: Illustrasjonsbilde: Martin Nilsen
Mens annenpiloten var på do, ble kapteinen overmannet av trøtthet. Da var SAS-flyet på vei fra København til Stockholm med kabinen full av passasjerer.

Denne saken handler om:

Tips oss

Det var altså ingen - med unntak av autopiloten - som overvåket Boeing 737-800-flyet.

Etter at co-piloten hadde ringt på den låste og armerte døren to ganger, våknet kapteinen og slapp ham inn igjen.

Den oppsiktsvekkende hendelsen, som skjedde i fjor, kommer frem i en intern SAS-rapport som VG har fått tilgang til.

Kjenner du til liknende hendelser?Tips VG Netts journalister her!

I sikkerhetsrapporten, som kun er beregnet på flygende kolleger, forteller kapteinen at han hadde sovet bare tre og en halv time da han sto opp klokken 03.30. Han møtte på arbeidet klokken 5.20.

Han skulle fly fem interskandinaviske ruter, og det var på dagens fjerde tur - mellom København og Stockholm - at det skjedde.

Kjempet mot søvnen

«Jeg ble ekstremt trøtt på cruisehøyde, og måtte kjempe for å holde øynene oppe», skriver kapteinen.

Før de to flygerne begynte nedstigningen til Arlanda, forlot annenpiloten cockpiten for å gå på toalettet. Alene bak spakene ble kapteinen overmannet av Ole Lukkøye.

«Etter noen minutter, og uten at jeg selv var klar over det, falt jeg i lett søvn. Jeg ble oppmerksom på lydsignalet (beskrevet som «et pling», vår anm.) og våknet i forvirret tilstand, usikker på hva lydsignalet betød.

BEKREFTER: Flygesjef Bjørn Granviken i SAS - her i cockpiten på en Boeing 737 Next Generation. Foto: Knut Snare, Aftenposten
BEKREFTER: Flygesjef Bjørn Granviken i SAS - her i cockpiten på en Boeing 737 Next Generation. Foto: Knut Snare, Aftenposten


Da jeg hørte lydsignalet for annen gang, forsto jeg at det var annenpiloten som ville inn og klarte å kommunisere med ham på interntelefonen. Ettersom jeg nettopp var overført fra MD-80 (en annen flytype, vår anm.) strakk jeg armen mot takpanelet for å åpne døren, men fant ingen knapp til døren der, skriver kapteinen.

LES OGSÅ: Slik er de vanskelige flypassasjerene

Ikke identifisert

«Jeg kjempet for å gjenvinne bevisstheten, og måtte konsentrere meg for å bli klar over at jeg befant meg i en 737 og at knappen befant seg på midtkonsollen», skriver kapteinen i rapporten.

«Til slutt fikk jeg åpnet døren. Jeg er glad for at det ikke var mer enn en cockpitdør som skulle åpnes den kvelden», avslutter kapteinen - som ikke er identifisert hverken ved navn, alder, nasjonalitet eller kjønn i rapporten.

Flygesjef Bjørn Granviken i SAS bekrefter hendelsen, men vil av personalmessige grunner ikke gå ytterligere inn på det som skjedde.

- Flysikkerhetsarbeidet i SAS er basert på et internt rapporteringssystem. Historien VG bringer i dag viser at pilotene våre tør være åpne om det som skjer i sine internrapporter.

LES OGSÅ: SAS mest punktlige flyselskap i Europa

Arbeidsudyktig

Fatigue - utmattelse - er man veldig oppmerksom på i flyverdenen.

- I SAS har vi en «unfit»-klausul som gjelder. Enhver pilot som føler at han/hun ikke er i nødvendig god nok form til å fly, kan erklære seg «unfit» - arbeidsudyktig - uten at det får noen som helst konsekvens for vedkommende.

Det gjelder om man er syk, har sovet lite, har dårlig konsentrasjon eller lignende. Man blir da tatt av flygingen, uten ytterligere spørsmål.

Flyselskaper skal følge myndighetsreglene, men i SAS har vi strengere regler enn det myndighetene krever. For eksempel flyr ikke pilotene våre mer enn 47,5 timer mot 60 timer som er myndighetsgrensen.

- Burde denne hendelsen ha vært rapportert til myndighetene?

- Jeg tror ikke den er rapportert, men det er ikke noe forsøk på å skjule den. Myndighetene har nemlig fullt innsyn i vårt rapporteringssystem. Vi er under streng tilsynskontroll hele tiden. SAS har 700 avganger daglig, ca. 250 000 i året, og selv i et historisk perspektiv er hendelsen med kapteinen som sovnet unik - og absolutt ikke representativ for det høye sikkerhetsnivået i SAS, sier flygesjef Bjørn Granviken.

FØLG VG REISE PÅ FACEBOOK! 

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise