KOPI AV TITANIC: Jomfruturen til Titanic II mellom Southampton og New York skal etter planen gå i 2016. Ifølge Clive Palmer, som står bak prosjektet, vil det gå bedre denne gangen enn i 1912. Foto: AP.

Kaptein søkes til Titanic II

(VG Nett) Den australske milliardæren Clive Palmer, som bygger en kopi av Titanic, søker nå etter en kaptein til det storslagne skipet.

Publisert:

Jomfrutur i 2016 - med nok livbåter om bord

Åtte personer har foreløpig søkt på stillingen. Jomfruturen til Titanic II skal etter planen gå i 2016, selvsagt mellom Southampton og New York, som sin forgjenger. Til den ferden må man ha en erfaren kaptein.

Edward Smith, kapteinen på Titanic, gikk ned med sitt skip i 1912. Clive Palmer, som forøvrig er Australias 29. rikeste person, sier til nettstedet news.com.au at han håper kapteinen på Titanic II skal gå en lysere fremtid i møte.

Palmer understreker at sikkerheten tas på alvor, og at det skal være mer enn nok livbåter til alle passasjerene denne gangen.

- Titanic var et skip av drømmer, Titanic II er skipet hvor drømmene blir oppfylt, sa Clive Palmer da planene om skipet ble lansert.

Lik originalen

TYRKISK BAD: Interiøret om bord på Titanic II skal være i gammel stil, slik at man føler man er i 1912. Her fra planene om et tyrkisk bad om bord. Jomfruturen skal gå i 2016. Foto: WENN.COM


De som søker jobben som kaptein, bør ha relevant erfaring, og arbeidsoppgavene vil ifølge Palmer være stort sett de samme som for andre kapteiner på store skip, skriver svenske Aftonbladet.

Han kan avsløre at de som foreløpig har søkt, for eksempel er kapteiner på cruiseskip og tankskip.

Ifølge planene skal Titanic II ligne originalen så mye som mulig, også når det gjelder inndelingen i ulike klasser om bord.

På første klasse skal man bade i luksus, mens man på tredje klasse må dele bad med andre og sitte ved langbord under middagen.

Passasjerene kan også velge mellom å sitte på engelsk vis og nyte afternoon tea med stive overlepper, eller å slippe seg løs til irsk folkemusikk på nedre dekk.

Clive Palmer har imidlertid uttalt at lugarene til de som jobber på båten, skal være finere enn passasjerenes lugarer. Han håper at de som jobber om bord skal forelske seg i fartøyet. De som er interesserte i jobben som kaptein på etterfølgeren til det sagnomsuste skipet, har ennå god tid på seg. Søknadsfristen går ikke ut før i slutten av 2015.

Finsk selskap

BLUE STAR LINE: Den australske milliardæren Clive Palmer har startet selskapet Blue Star Line, som skal lage en ny Titanic, med jomfrutur i 2016. Her fra en pressekonferanse i London. Foto: AFP.


Clive Palmers rederi har fått navnet Blue Star Line. Rederiet bak Titanic het White Star Line. Palmers rederi har nylig inngått kontrakt med det finske selskapet Deltamarin, som skal styre det store prosjektet.

- Deltamarin får ansvaret for samarbeidet mellom ulike aktører, som verft, arkitekter og interiørdesignere, sier Clive Palmer på rederiets hjemmeside. Båten skal bygges av CSC Jinling Shipyard i Kina.

Ifølge Blue Star Lines hjemmeside, står de fast ved at jomfruturen for det nye skipet skal gå i 2016. Det ni dekk høye skipet med 840 rom, vil bli laget med de samme dimensjonene som Titanic: 270 meter langt, 53 meter høyt og en vekt på 40.000 tonn.

Palmer sier til nyhetsbyrået AP at han har fått mange henvendelser fra folk som gjerne vil være med på jomfruturen.
Komforten om bord vil være moderne, med air condition og andre bekvemmeligheter man ikke hadde i 1912. Treningsrom, tyrkisk bad og svømmebassenger vil være tilgjengelige, men man har ennå ikke tatt stilling til om det skal legges opp til internettforbindelse om bord.

Kan ikke synke ...

FØR AVGANG FRA SOUTHAMPTON: TItanic gikk ned i 1912. I 2016 er Titanic II klar for samme rute. Her fra en tv-serie om Titanic. Foto: NRK.


I likhet med sine forgjengere, rederiet White Star Line og skipsverftet Harland & Wolffs som sto bak den første Titanic, hevder også Palmer at hans skip ikke skal kunne synke. Det skal toppmoderne navigasjons- og sikkerhetsutstyr sørge for.

Titanic var konstruert med flere vanntette skott som skulle gjøre at det ikke kunne synke til tross for skader på skroget. Likevel møtte det 52.000 tonn tunge skipet sin overmann i form av et isfjell natt til 15. april 1912.

Det er anslått at mer enn 1500 personer omkom under den skjebnesvangre reisen. Blant disse skal det også ha vært 31 norske statsborgere

Følg VG Reise på Facebook!

Publisert:
 

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no