Dette har du krav på ved forsinkelser og kanselleringer
(VG Nett) Forbrukerrådet var forberedt på at det kunne bli julekaos på Gardermoen. Derfor har de et eget team på flyplassen som informerer passasjerene om hva de har krav på når flyene ikke går.
I dag, på en av årets travleste utfartsdager, har man opplevd forsinkelser og kanselleringer på Gardermoen. Særlig Norwegian har hatt problemer i dag. Flere passasjerer har opplevd å bli sittende timevis om bord på flyene uten å komme seg noe sted.
- Vi har valgt en «god» dag å være her på. Med slike forsinkelser og kanselleringer er det bra at de har noen som kan fortelle dem hva de har krav på, sier fagsjef for samferdsel i Forbrukerrådet Anne Haabet Rygg til VG Nett.
Det mener hun nemlig at flyselskapene ikke er flinke nok til.
- Det er mye uvitenhet blant passasjerene, særlig på en dag som dette der mange som ikke reiser så ofte er ute og flyr, at flyselskapene ikke informerer godt nok hjelper ikke på situasjonen. De er flinke til å informere om endrede avgangstider og slikt, men dårlige på informasjon om passasjerenes rettigheter. Det ser vi blant annet på klager som kommer inn til Flyklagenemda.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Norwegian håper ikke passasjeren opplever det slik.
- Vi er opptatt av å informere våre reisende om deres rettigheter ved uregelmessigheter. Hvis noen opplever at de ikke har fått tilstrekkelig med informasjon beklager vi det, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Hans kollega i SAS, Knut Morten Johansen, mener at de oppfyller informasjonsplikten og forvaltningen av passasjerenes rettigheter.
- Da SAS-krisen rammet passasjerer i tusentalls så viste forbrukerundersøkelser at SAS var et av få selskaper i Europa som faktisk oppfylte sine forpliktelser. Dette forsøker vi å gjøre også nå i Vinter-Norge, såvel som i juletrafikken om dette skulle være nødvendig. Det er det ikke så langt, siden trafikken for vår del går tett opptil normalen en vanlig torsdag ettermiddag.
Skriftlig informasjon
På Gardermoen har Forbrukerrådet i dag delt ut kort med QR-koder som passasjerene kan scanne for å få opp en nettside med rettighetene. De kan være kompliserte, så skriftlig informasjon om rettighetene er viktig.
- Og det har du krav på å få fra flyselskapene, sier Haabet Rygg.
Hun sier at noe av det viktigste å være klar over på selve reisedagen er at du har krav på måltider dersom det er lange forsinkelser og hotellovernatting og transport til hotellet dersom det er nødvendig. I tillegg hvil du har krav på ulike erstatningssummer alt etter hvor lang reisen er og hvor stor forsinkelsen er. På flyvinger innen EU/EØS har man krav på kontanterstatning. De summene er de samme uansett hva du betalte for din billett.
- Men husk at dersom du velger å få penger tilbake, i stedet for å bli ombooket, og eventuelt ta imot overnatting, så sier du fra deg retten til videre hjelp fra flyselskapet.
LES MER OM REGLENE PÅ FORBRUKERRÅDETS NETTSIDER!
Norwegian opplyser at de tilbyr følgende til de som er rammet av dagens kaos:
* Gratis ombooking til neste ledige avgang.
* Full refusjon av ubenyttet billett ved kansellering eller forsinkelse på over fem timer. To timer dersom passasjer har tur-retur samme dag.
* Matkupong dersom forsinkelsen blir over to timer og utdeling av matkupong ikke forsinker avgangen ytterligere.
* Ved kansellering og overførsel til neste dag, dekker de hotell, mat og transport for passasjerer som ikke har mulighet for privat overnatting. De som overnatter privat, får dekket transport til og fra overnattingssted. Kvitteringer må fremvises.
Artikkelen fortsetter under bildet.
SAS tilbyr dette til sine kunder:
* Forpleining i form av matkort på flyplassen for dem som venter i over to timer.
* Ved kansellerte fly booker vi om billettene kostnadsfritt. Dette gjelder også ved større forsinkelser.
* Full refusjon dersom passasjeren ikke ønsker å booke om.
* Dersom passasjerer står værfast over natten dekker vi hotell og transport til og fra overnattingsstedet.
Dekker ikke følgekostnader
Når det er været som har skylden for at flyene er forsinket, er flyselskapet derimot ikke ansvarlig for følgekostnader forsinkelsen eller kanselleringen får for deg som passasjer. Det betyr for eksempel at de ikke dekker tapt arbeidsinntekt.
Har du et konkret økonomisk tap som følge av forsinkelsen, og kan dokumentere det, har du bare rett til å søke om erstatning fra flyselskapet hvis de ikke har gjort alt i sin makt for å unngå forsinkelsen. Naturlig nok kan intet flyselskap lastes for den til en hver tid rådende værsituasjonen.