Styrer 700 fly

FLYFLÅTEN: Dag Johnsen var på Norgesferie da han fikk telefonbeskjed om ny toppjobb som sjef for systemingeniørene i Continental. Foto. Ap/ Martin Nilsen

Norske Dag fikk toppjobb hos flygigant

LIER (VG) Dag Johnsen (50) fra Lier skal nå lede systemingeniørene hos verdens største flyselskap. Han får driftsansvar for 700 fly med et rutenett over hele kloden.

  • Martin Nilsen
Publisert:

Denne uken fikk han toppjobben i Continental, som har en flåte på til sammen 710 fly på sitt verdensomspennende rutenettet. På bestillingslisten står også 25 splitter nye Boeing 787 Dreamliner.

- Spennende jobb

- Det blir spennende, for dette er et fly med helt nye systemer som vi må lære oss fra grunnen av. Fra før har vi jobbet intens med drivstoffreduksjon både av miljømessige og økonomiske grunner. Nå skal vi enda lenger opp på skalaen for gode løsninger, sier Johnsen.

Les også: Continental tilbyr fortsatt Fornebu-billetter

Han fikk beskjed om den nye jobben mens han var på sommerferie hos mor og far i Lier. Johnsen drar i dag tilbake til USA for å gi seg i kast med sine nye utfordringer.

Liermannen dro rett fra Luftforsvarets befalsskole i Stavern i 1980 til Northrop University utenfor Los Angeles, et flyteknisk utdanningssenter utviklet av den tradisjonsrike Northrop-fabrikken.

Les også: Vil ha bort mellomlandingskøer på Gardermoen

I 1987 fikk han jobb som motoringeniør hos Continental, og har siden vært med på å utvikle motorløsningene for verdens største tomotors fly, Boeing 777, og de siste årene også nyskapningen Boeing 787.

-En ny epoke

- Boeing bygger fly, vi flyr dem, og ser hva som ryker og hva som ikke ryker. Dermed kan vi gi fabrikken masse tilbakemeldinger, sier Johnsen.

Etter et spennende prosjekt med å åpne ruter for Boeing 777 fra USA over Nordpolen til Asia, og en rekke temperaturmessige utfordringer for drivstofflyten, står han nå foran en ny epoke.

Les også: Slik får du tiden til å fly på flyplassen

Han ser for seg en fremtid med mer biodrivstoff i flyvingene, der tankene er bygget inn.

- Vi har prøvefløyet på en blanding av alger og olje fra en plante jeg ikke husker navnet på, men som ikke kan brukes til matproduksjon. Det brant vel så bra som vanlig jetdrivstoff.

- Jeg tror dette blir vanlig om ganske få år. Utfordringen ligger i å få en kommersiell produksjon av slikt drivstoff. Før noen kan tjene penger på å lage det, blir det heller ikke vanlig i luftfarten, sier Johnsen.

Sine første utfordringer fikk han som problemløser i motoravdelingen hos Continental. Nå skal han få kompetent personell hos to tidligere konkurrenter til å jobbe side om side.

- Det er heldigvis aldri konkurranse på sikkerhetsrelaterte temaer i luftfart. Der deler vi kunnskap med hverandre.

Publisert:

Relaterte artikler

  1. Norwegian satte passasjerrekord

    Nærmere 1,5 millioner mennesker fløy med Norwegian i juni. Dermed ble det ny passasjerrekord.
  2. Vil ha bort mellomlandingskøer på Gardermoen

    (VG Nett) Knut Arild Hareide ønsker å gjøre det enklere for flypassasjerer som mellomlander på Gardermoen.

Mer om

  1. Luftfart

Flere artikler

  1. Må luftfarten flytte ut for å overleve?

  2. Pluss content

    Slik opplever du Luftens dronning for siste gang

  3. USA skulle tatt ledelsen, men kom sist

  4. Dette kinesiske flyet tar opp kampen med gigantene

  5. Krever at lønnen din dempes

Fra andre aviser

  1. Produksjonen av ikoniske Boeing 747 kan gå mot slutten

    Bergens Tidende
  2. Dette er verdens 10 vakreste passasjerfly, mener Per Julius

    Aftenposten
  3. Studie: Elfly mellom Bergen og Stavanger en mulighet i 2025

    Bergens Tidende
  4. Boeing-toppsjef blir med på første Dreamliner-tur

    Aftenposten
  5. Dette kan bli erstatningen for Norwegians drømmefly

    Bergens Tidende
  6. Flyselskapet fløy til Norge i 41 år. En bombe ble starten på slutten.

    Aftenposten

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no