SPEKTAKULÆR UTSIKT: Togreisen med Flåmsbanen fra Myrdal på fjellet ned til Flåm innerst i Aurlandsfjorden er blant verdens flotteste naturopplevelser. Nå har også Lonely Planet Traveller fått øynene opp for turistattraksjonen. Foto: Gøran Bohlin

Lonely Planet hyller Flåmsbanen

Igjen får turistlandet Norge fantastisk PR-hjelp. Nå er det Lonely Planet Traveller - «Travel Magazine of the year» - som lar Flåmsbanen pryde førstesiden i mars-utgaven sin.

  • Dag Fonbæk

Overskriften «Incredible Train Journeys», og et bilde av Flåmsbanen i majestetisk natur på vei nedover fra fjellet,
pryder både førstesiden og inngangen til en svær artikkel i bladet om verdens mest spektakulære togreiser.

- Timingen kunne ikke vært bedre, sier nyansatt reiselivssjef i Sogn, Ståle Brandshaug, til Sogn Avis.

- Dette er en sterk attest. Lonely Planet Traveller(mer enn 400.000 abonnenter og tre ganger så mange lesere) er et reisemagasin med høy tillit. Alle vet at denne redaksjonen ikke lar seg kjøpe, sier reiselivssjefen, og gleder seg med de hardtarbeidende medarbeiderne i Flåmsbanen.

Mye PR

Vinden blåser Turist-Norges vei for tiden. Stadig oppnår vi rosende omtaler i store, verdensomspennende aviser, magasiner og TV-kanaler.

MARS-UTGAVEN: Flåmsbanen pryder hele fronten på Lonely Planet Travellers siste utgave. Foto: Lonely Planet Traveller

Før jul trakk Lonely Planet fram Norge som ett av verdens mest spennende og innholdsrike reisemål i en ny bok.

Ved nyttårstider oppga The Huffington Post 25 grunner til at Norge er «The greatest place on earth»:

«Uten tvil et av de vakreste stedene på jorden. Landet er hjem til flere naturlige underverker enn vi kan telle, har vakre byer, en fascinerende historie og veldig lykkelige mennesker», skrev avisen - som anbefalte alle å besøke Norge, tross våre høye priser.

Trollstigen-bilde

I forrige uke fulgte Daily Mail opp med en artikkel om ny og grensesprengende arkitektur langs norske turistveier - illustrert med spektakulære bilder fra Trollstigen, tatt av den prisvinnende fotografen Ken Schluchtmann, som nylig vant førsteprisen i Arcaid Images Architectural Photography Awards.

MER ENN 700.000 PASSASJERER: Turister fra hele verden kommer for å kjøre Flåmsbanen. Her krysser noen asiater fra Bergensbanen over til Flåmsbanen på Myrdal stasjon. Foto: Kyrre Lien

Nylig ble det også kjent at Disney-filmen «Frozen», med tydelige referanser til Norge, har resultert i en tredobling av trafikken på Visit Norways amerikanske turist-portal.

Gjenganger

Både Nærøyfjorden og Flåm med Flåmsbanen har tidligere fått bred omtale i National Geographic, et annet anerkjent reisemagasin med stor utbredelse over hele verden.

Fjordlandskapene i vest har også havnet på UNESCOs verdensarvliste - noe som i seg selv utløser stor reiselivsinteresse.

- Nå har vi fått enda en stor og viktig referanseaktør i ryggen, konstaterer Ståle Brandshaug.

DEN RØDKLEDDE: Huldrene i Kjosfossen synger og danser for Flåmsbane-passasjerene. Et populært innslag som får turistenes fotoapparater til å knatre. Foto: Gøran Bohlin

716.000 passasjerer

I 2013 reiste 716.000 med Flåmsbanen - togreisen fra høyfjellsstasjonen Myrdal på Bergensbanen ned dalen til Flåm innerst i Aurlandsfjorden.

Den spektakulære togreisen, med huldredans i Kjosfossen, tiltrekker seg turister fra hele verden. I fjor var det så mange tilreisende cruisepassasjerer i Flåm, at tettstedet måtte takke nei til flere cruiseanløp!

- Super timing

Å få bred omtale i Lonely Planet Traveller nå i mars er et optimalt tidspunkt med tanke på 2014-sesongen, mener reiselivssjef Brandshaug.

POPULÆRT VESTLAND: Utlendingene har for alvor inntatt Nærøyfjorden med Gudvangen og Aurlandsfjorden med Flåm - to av våre aller mest populære turstløyper, bredt omtalt i internasjonale reisemagasiner. Foto: Hallgeir Vågenes

- Det er jo nå folk sitter og planlegger sin norgesreise, sier han.

- Så er det hyggelig enda en gang å være inne på listen over verdens beste attraksjoner, legger Brandshaug til.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Les også

  1. Kjos nekter for å ha rakket ned på Norge

    I et intervju med Storbritannias velrennomerte avis The Guardian fremstår Bjørn Kjos som om han rakker ned på Norge og…
  2. Scandic kjøper opp Rica

    Rica-skiltene forsvinner fra norske hotellfasader, og erstattes med Scandics røde logo.
  3. Hurtigrute-turistene skal få smaken på Norge

    Hurtigrute-turistene trenger ikke lenger nøye seg med å se kysten vår. Nå skal de få smake den.
  4. Vintermagi - også uten ski

    Et skihopp unna alpinsentrene venter eventyrlige opplevelser. Fjordingen Røder trekker skituristene med på kanefart inn…
  5. NSB har skapt storm med reklamekampanje

    NSB har satt sinnene i kok med sin nye reklamekampanje der det hevdes at passasjerer ikke bare sparer miljø, men…

Mer om

  1. Reiseliv

Flere artikler

  1. 2020: Tidenes norgesferie

  2. Fem fantastiske togturer i Norge

  3. 2014: Året da Norge vant verden

  4. Togbokforfatter Atle Nielsen: De fineste togreisene er i Norge

  5. Her er «nye Besseggen»

Fra andre aviser

  1. Verdens råeste togturer

    Fædrelandsvennen
  2. Han kjemper innbitt mot en ny, luftig turist-farsott. «Skal de ødelegge Aurland også, nå?»

    Aftenposten
  3. Han kjemper innbitt mot en ny, luftig turist-farsott. - Skal de ødelegge Aurland også, nå?

    Bergens Tidende
  4. Vinteren skal bli vår nye gullgruve

    Bergens Tidende
  5. Nye turistrekorder gir nye problemer

    Bergens Tidende
  6. Reiseguidene advarte mot Odda. Butikkene slet. Så ble Trolltunga oppdaget.

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder