MOT BUKLANDING?: Det går stadig nedover med Alitalia, som taper 8 millioner hver neste dag. Nylig ga EU-kommisjonen klarsignal for at den italienske stat kan yde det skrantende flyselskapet 400 millioner euro i lån. Foto: AFP

Flyselskap i full krise: − Bare en eksorsist kan redde oss

BERLIN (VG Nett) Ingen vil ha det kriserammede flyselskapet Alitalia. Tre dager etter at Air France-KLM trakk budet, avviser Lufthansa nye frierier fra Roma.

  • Hans Chr. Hansson
Publisert:

- Vi er ikke interessert. Innstillingen vår har ikke endret seg, sier en talsmann for den tyske luftfartsgiganten til Die Welt.

Etter at forhandlingene med den fransk-nederlandske markedslederen Air France-KLM gikk i vasken onsdag, står det italienske selskapet praktisk talt overfor økonomisk ruin.

Norsk reisebyrå reagerer

Med mindre det tas dramatiske grep, er det bare et tidsspørsmål før flyene til Alitalia blir stående på bakken.

Norske reisebyråer, blant annet Berg-Hansen, har valgt å innstille alt salg av Alitalia-billetter.

- Vi ser at det kan være en betydelig fare for streik og aksjoner, i tillegg til en mulig konkurs. Vi anbefaler derfor sterkt at våre kunder flyr med andre flyselskaper inntil videre. Vi vurderer situasjonen kontinuerlig, heter det i en uttalelse fra byrået.

Italienske politikere kjemper med nebb og klør for å holde selskapet på vingene. Det går mot valg i landet og ingen er interessert i at selveste "flag carrieren" forsvinner.

Statsministerkandidat Silvio Berlusconi beskyldes imidlertid for å ha stukket kjepper i hjulene da Air France-KLM var i landet for å avslutte lange forhandlinger om en overtakelse.

Samtidig som kassen tappes for millionbeløp hver eneste dag, ga Berlusconi uttrykk for at Italia selv vil klare å berge bedriften.

Etter flere dagers samtaler, forlot toppsjefen i Air France-KLM, Jean-Cyril Spinetta, Roma med uforrettet sak onsdag kveld.

Alitalia-sjef Maurizio Prato trakk seg få timer senere fra toppjobben.

- Bare en eksorsist kan fortsatt redde Alitalia, sa han bittert.

Prato ble hentet til jobben av statsminister Romani Prodi i august i fjor for å finne en passende kjøper av det skakkjørte selskapet.

Syv timers krisemøte

Etter et syv timers krisemøte i styret dagen etter ble juristen Aristide Police utpekt til Pratos etterfølger.

Lite tyder imidlertid på at han vil få det noe lettere: Det var først og fremst gjenstridige fagforeninger som veltet det fransk-nederlandske oppkjøpet, og de har ikke varslet at de vil lempe på kravene.

Air-France KLM varslet at de ville fjerne 2100 av de til sammen 18 000 stillingene i selskapet, noe arbeidstakerorganisasjonene nektet å godta. Dermed så ikke den potensielle kjøperen noe grunnlag for å kunne gjennomføre en høyst nødvendig restrukturering av det konkurstruede konsernet.

Bare i februar gikk Alitalia med et underskudd på over 800 millioner kroner. Og i takt med at stadig flere mister troen på selskapets levedyktighet, synker tallet på bookinger.

I forbindelse med overgangen til sommerprogrammet strøk Alitalia svært mange avganger fra Milano fra rutetabellen. Malpensa-lufthavnen mister dermed sin status som internasjonalt nav. Tidligere har selskapet ønsket å opprettholde både Milano og Roma som baser.

Det har lenge stormet rundt konsernet, og gang på gang har italienerne forsøkt å gjøre seg lekre overfor Lufthansa-sjef Wolfgang Mayhruber i Frankfurt.

Men heller ikke denne gangen vil tyskerne vil ha den skakkjørte italienske transportbedriften.

Den som eventuelt overtar Alitalia, får riktig nok ikke bare kloen i milliardstore underskudd, men også verdifulle avgangstider og flyrettigheter på store internasjonale lufthavner. Dette skal ha vært noe av bakgrunnen for at Air France-KLM ville ta Alitalia opp i sitt betydelige internasjonale nettverk.

Publisert:

Mer om

Luftfart

Flere artikler

  1. Pluss content

    Konkurs, men flyr videre

  2. Berlusconi lover å redde Alitalia

  3. Bookmakere gambler på flykonkurser

  4. Flyselskaper sjekker ikke om pass er stjålet

  5. Berlusconi inntar igjen den politiske manesje

Fra andre aviser

  1. Ber kundene om å unngå italiensk flyselskap

    Aftenposten
  2. Ber kundene om å unngå italiensk flyselskap

    Bergens Tidende
  3. Italias flyselskap reddet av sjeiker

    Aftenposten
  4. SAS og Norwegians krisepakker blir småtteri mot gigantenes milliardpakker

    Bergens Tidende
  5. Milliardtap for Ryanair – fortsetter kritikken mot statlig krisestøtte

    Bergens Tidende
  6. Nå taper Lufthansa «bare» fem millioner kroner i timen

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no