FLY-TRØBBEL: Situasjonen er ekstraordinær. Les her hva du har krav på. Foto: ØYVIND ENGAN

Hindret av asken? Dette har du krav på

Skal du ut og reise i den nærmeste fremtid eller er du allerede strandet et sted i utlandet? Les her hva du krav på.

Publisert:


Av Mona Langset, Monica Bring Estensen

Tusenvis av nordmenn er igjen på ferieturer verden rundt.
Får de hjemreise, hotell, mat og dekket tapt arbeidsfortjeneste?

LES OGSÅ:SLIK FLYR SAS OG NORWEGIAN MANDAG

Den ekstraordinære situasjonen betyr at du i utgangspunktet ikke har krav på erstatning for utgifter til andre ting enn reise og opphold, men en del flyselskaper og forsikringsselskaper virker å være rause i den ekstreme situasjonen.

LES OGSÅ:DE RASKESTE RUTENE TIL EUROPA

Her er oversikten over hva du har krav på:

CHARTERFERIE
Charterturistene står sterkest når forsinkelsene kommer.
Charterferier du har betalt for og ikke kan reise på nå, skal bookes om eller erstattes, ifølge Forbrukerrådet.

Selskapet skal i første omgang tilby deg en tilsvarende reise på et senere tidspunkt. Blir det umulig for deg å reise, skal du kunne heve kjøpet.

Kommer du deg ikke hjem fra charterferien til fastsatt tid må charterselskapet få deg hjem på en annen måte. Star Tour har per dags dato 1250 turister i utlandet, hvorav halvparten er askefaste.

Mange får alternative hjemreiser, i første omgang blir turistene fløyet til andre flyplasser i Europa og fraktes deretter med buss tilbake til Norge.

Kilde: Star Tour, Forbrukerrådet

FØLG VG REISE PÅ FACEBOOK

TUR MED RUTEFLY
Rekker du ikke hjem til jobben til avtalt tid, kan du tape på det økonomisk.

Ifølge Forbrukerrådet og NHO har arbeidsgiver mulighet til å trekke deg i lønn eller pålegeg deg å bruke av feriedagene når du ikke kommer deg på jobb.

Kilde: Forbrukerrådet, NHO

ALT OM VULKANUTSLIPPET

Kansellert fly
Blir flyet ditt kansellert skal du enten få ny billett eller pengene tilbake.

- Hvis du ikke vil bruke tid på å kontakte kundeservice akkurat nå, kan du bestille en ny billett på nettet, og få pengene for den gamle refundert i ettertid, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Hvis du ordner med alternativ transport, som tog eller buss selv, kan du ikke sende regningen for dette til flyselskapet.

Flyselskapet dekker bare det den ubrukte billetten kostet.

Enkelte flyselskaper arrangerer alternativ hjemreise. SAS har satt opp busstransport hjem til Norge der det lar seg gjøre, mens Norwegian jobber med å gjøre det samme.

Ønsker du å få refundert billettene må du ta kontakt med flyselskapet.

Kilde: Forbrukerrådet, SAS, Norwegian

Les også:Hele Norge blir dekket av aske - flybransjen skjelver

Utgifter til hotell og mat
Ingen passasjerer har krav på å få dekket utgifter til uforutsett hotellopphold dersom de ikke kommer seg hjem til avtalt tid.

SAS har nå valgt å dekke overnatting og mat for sine passasjerer som ikke kommer seg hjem i tide.

Norwegian anbefaler sine reisende til å ta kontakt med sitt forsikringsselskap, som skal en bredere dekning. Men de er åpen for å dekke kost og losji om det skulle være behov for det.

De fleste forsikringsselskapene i Norge vil dekke overnatting og mat for reisende som er forhindret i å komme seg hjem til planlagt tid.

Kilde: Forbrukerrådet, SAS, Norwegian

Hvor lenge får man dekket kost og losji?
Dette er en spesiell situasjon og det er ingen fastsatte regler for hvor lenge flyselskaper eller forsikringsbyråene er pliktige til å dekke kost og losji for en strandet turist.

SAS dekker normalt sett kost og losji i 2-3 dager for passasjerer som ikke kommer seg hjem som planlagt.

De ser ikke bort ifra at dette kan bli utvidet om det skulle bli behov for det.

Kilde: Forbrukerrådet, SAS

VGTV:Se animasjon av den forventede askeskyen her

Forhåndsbestilt hotell
Har du allerede bestilt overnatting på reisedestinasjonen din bør du avbestille så fort som mulig.

Likevel må du regne med å betale deler av regningen selv for sen avbestilling.

Dette er ikke noe du har krav til å få dekket av forsikringsselskapet.

Kilde: Forbrukerrådet

HAIKESENTRALEN:Kan du tilby skyss?

Hva dekker reiseforsikringen
Du har i utgangspunktet ikke krav på å få dekket eventuelle tap i forbindelse med det som skjer nå.

Til tross for at din forsikring normalt sett ikke dekker flykanselleringer som følge av askeskyer, har blant annet Europeiske, Tryg Vesta, Storebrand og Gjensidige likevel valgt å dekke overnattinger og mat for de som ikke kommer seg hjem som følge av asken, dersom ikke flyselskapet dekker det.

Kilde: Forbrukerrådet, Forsikringsselskapene

Har du kjøpt flybillettene hver for seg?
Hvis du har bestilt reise med ulike selskaper på utreise og hjemreise, og utreisen blir kansellert på grunn av asken, bør du prøve å avbestille returreisen så fort som mulig.

Dersom flyreisen du skulle hatt hjem igjen ikke blir kansellert, og billetten er av en type som ikke kan endres, taper du pengene.

En returbillett du ikke får benyttet, stiller i samme klasse som hotellrommet og konsertbilletten du ikke fikk brukt da flyreisen ble avlyst på grunn av asken. Det er en regning du ikke kan sende til noen.

Kilde: SAS

Publisert:

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no