HØYTFLYVENDE: Ryanairs mektige visedirektør, Michael Cawley, presenterte i dag høytflyvende planer om satsing i betaling mot avgiftskutt. Eller «tilbud om å redde norsk luftfart», som Ryanair kaller det. MMS-foto: RUNE THOMAS EGE

Ryanair: − Slik skal vi redde norsk luftfart

(VG Nett) Ryanair hevder de vil satse på Norge, og mener selskapet er den eneste redningen for norsk luftfart. Men det er én liten hake...

  • Rune Thomas Ege
Publisert:

- Vi ønsker å satse på utenriksrutene, og vi vil satse på innenrikstrafikk i Norge. Det gjelder både til og fra Oslo-området og fra Stavanger, Bergen og Trondheim der vi vil frakte opp mot en million passasjerer i året. Vi vet det er et enormt marked i Norge. Det vi gjør i dag, er bare å skrape i overflaten, sier Ryanairs mektige visedirektør Michael Cawley til VG Nett.

VG DEBATT:Er Ryanair virkelig SÅ billig?

Det er bare én hake: Satsingen skjer kun om norske myndigheter og Avinor kutter kraftig i sine skatter og avgifter.

- En riktig pris i forhold til resten av Europa betyr et kutt på om lag 80 prosent, mener Cawley.

Ryanair-stil

Cawley, som er Michael O'Learys nærmeste støttespiller, gikk i sedvanlig Ryanair-stil offensivt til verks, og presenterte kuttkravene som «Tilbud om å redde norsk luftfart».

LES OGSÅ:Ryanair innfører håndbagasje-bot

- Dette er enkel matematikk. Vi vil at Avinor skal senke avgiftene med 10-12 euro per passasjer. Våre tall viser at hver av våre passasjerer legger igjen gjennomsnittlig 500 euro i Norge. Når vi har et mål om å frakte minst fem millioner passasjerer til og fra Norge årlig, sier det litt om hvor gunstig en avgiftsnedgang vil være for det norske samfunnet, hevder Cawley.

- Luftfart er som mobiltelefoni

En slik Ryanair-satsing vil, i alle fall ifølge selskapets egne tall, bety 5.000 nye arbeidsplasser og 1,5 milliard norske kroner i økte turistinntekter.

- Luftfart er som mobiltelefoni. Setter du ned prisene, går forbruket opp, sier Michael Cawley til VG Nett.

LES OGSÅ:Ryanair dømt for ulovlig betalingsgebyr

I årets fem første måneder sank flytrafikken i Norge med syv prosent.

- Norsk turistnæring trenger dette, norsk næringsliv trenger dette. Det er ledig kapasitet på alle Avinors flyplasser. Så får det bli opp til dem om de ønsker å la flyplassene stå tomme eller bruke kapasiteten, mener Ryanair-direktøren.

LES OGSÅ:Slik sparer du hundrelapper på barnas flyreiser

Ifølge Ryanair har de sendt brev til Avinor om «redningspakken» uten å få svar.

- Jeg lurer litt på hva denne fyren driver med. Han kunne i alle fall tatt seg bryet og høfligheten med å svare på et brev, sier Ryanair-toppen.

Avviser Ryan-kritikk

KONSERNSJEF: Sverre Quale i Avinor. Foto: SCANPIX

«Denne fyren» er Avinors konsernsjef Sverre Quale. Han tar Ryanair-kritikken med knusende ro.

- Vi har møtt Ryanair flere ganger, og ledelsen på blant annet Bergen lufthavn Flesland har vært i møter med dem. Denne gangen passet det dessverre ikke med et møte, men vi har svart dem per e-post. De har også fått beskjed om at vi gjerne kommer til Dublin for å møte Ryanair på hovedkontoret deres når det måtte passe for begge parter. Vi er positive til konkurranse, og økt trafikk er positivt for oss. Vi hører gjerne på hva Ryanair har å si, sier Quale til VG Nett.

Tror ikke på avgiftskutt

Han har imidlertid liten tro på store avgiftskutt i nærmeste fremtid.

LES OGSÅ:Her er det nye «flytoget»

- Utfordringen med å kutte utgifter er at vi er et statlig selskap med ansvar for å drive alle landets flyplasser. I år har vi budsjettert med et overskudd på 1,6 milliarder kroner på Gardermoen, så om Gardermoen hadde vært et privat selskap, hadde dette vært kjempebutikk. Men overskuddet fra Gardermoen og de andre store flyplassene er selve nøkkelen til å drive resten av landets 46 flyplasser, sier Quale.

- Avgiftene i Norge i dag ligger på et sted mellom 100 og 200 kroner på en enkeltbillett, og om lag 250 kroner for en tur-retur-billett i dag. Det er omtrent samme nivå som Kastrup og Arlanda, mener Avinor-sjefen.

NY RYAN-FLYPLASS?: Ryanair vil hit til Stavanger Lufthavn Sola, til Flesland i Bergen og Værnes ved Trondheim - hvis Norge kutter avgiftene. Foto: SCANPIX
AvinorRyanairs offisielle nettsted | Billige flybilletter | Billig fly
Publisert:

Relaterte artikler

  1. Ryanair dømt for ulovlig betalingsgebyr

    (VG Nett) Høyesterett i Tyskland har bestemt at Ryanairs betalingsgebyr er ulovlig.
  2. Dronning Sofia raser mot Ryanair-kampanje

    Dronning Sofia av Spania valgte Ryanair til London - og resultatet ble en annonsekampanje.
  3. Siste fra Ryanair: Gebyr for å bli med flyet!

    Fra onsdag i neste uke krever flyselskapet Ryanair at alle passasjerer sjekker inn selv på nettet.
  4. Ryanair-passasjerer vil ha fedmeavgift

    (VG Nett) Etter at 100.000 Ryanair-passasjerer har stemt på sin favoritt blant nye avgifter, har selskapet kåret…
  5. Ryanair-flyvertinne avslørt som pornoskuespiller

    (VG Nett) Når hun ikke serverer drinker og mat i luften, bruker Edita Schindlerova (22) blant annet tiden på å spille i…
  6. Ryanair: - Toalettbetaling var PR-stunt

    (VG Nett) - Boeing klarer å sette folk på månen, designe jagerfly og smarte bomber.
  7. Ryanair dropper innsjekkingsskranker

    (VG Nett) I løpet av året skal Ryanair fjerne alle innsjekkingsskrankene sine på flyplasser over hele Europa.
  8. Ryanair innfører håndbagasje-bot

    Hold på lommeboken: Nå står Ryanairs posepoliti klar ved gaten for å gi deg bot om du prøver å lure shoppingposene med…

Mer om

Reiseliv

Luftfart

Flere artikler

  1. Orkla åpner for å selge Rygge flyplass til staten

  2. Avinor-sjef frykter lyntog

  3. Ryanair-sjefen: Vil ha gratis flyturer innen ti år

  4. Bare Ryanair kan redde Rygge

  5. Solvik-Olsen om Ryanair: Ville trukket seg ut uansett

Fra andre aviser

  1. Ryanair vil fly innenriks i Norge

    Bergens Tidende
  2. London-trafikken rett til himmels da Ryanair kom til Gardermoen

    Aftenposten
  3. Trodde du Ryanair legger ned på Rygge?

    Aftenposten
  4. SAS vurderer å flytte ruter på grunn av flyavgiften

    Bergens Tidende
  5. - Bortskjemte og overbetalte

    Aftenposten
  6. Avinor: Flyavgiften vil flytte nye ruter til Sverige og Danmark

    Aftenposten

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no