UNNGÅR TOMME SETER: KLM er et av flyselskapene som overbooker for å unngå å fly med tomme seter. Foto: ESPEN BRAATA / VG

Dette er dine rettigheter når flyet er overbooket

Henriette Paulsen og Dann Lauritsen fikk ikke være med flyet til Amsterdam fordi KLM hadde overbooket. Dermed ble den barnefrie helgeturen nesten et døgn kortere enn planlagt.

• Mona Langset
Publisert:

De er ikke alene om å ha opplevd overbookede fly. Det kan skje på strekninger der flyselskapene har erfaring med at en del passasjerer ikke møter til flyavgang. Da kan de overbooke for å unngå å fly med tomme seter.

Hvis ingen vil gi slipp på plassen sin frivillig, må flyselskapet selv plukke ut noen som ikke får være med.

De som ligger tynnest an da, er voksne passasjerer som reiser uten barn, som ikke skal videre med annet fly, og som ikke har noe fordelsprogram hos flyselskapet.

Ingen kompensasjon

KLM valgte ut Henriette Paulsen og Dann Lauritsen som skulle på en etterlengtet kjærestetur til Amsterdam. De hadde fått barnevakt til sine tre barn i julegave, og gledet seg til en langhelg i Nederland. Den ble kortere enn planlagt, uten at paret får noen kompensasjon for ødelagt ferie.

Dann Lauritsen forteller:

- Vi kom til Torp to timer før avreise. Da det var tre kvarter igjen til avgang, ble vi ropt opp over høyttaleren med beskjed om å komme til gaten. Der fikk vi vite at flyet var overbooket og at vi var plukket ut til å ta et annet fly.

Vi protesterte, men følte at vi ikke hadde noe valg. Vi måtte ta en annen rute og lande i Amsterdam klokken 22.00 i stedet for 16.30 som planlagt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

I AMSTERDAM: Henriette Paulsen og Dann Lauritsen kom seg til Amsterdam. Men det tok sin tid, siden flyet var overbooket. Foto: PRIVAT

Ny rute skulle nå være først tog til Gardermoen, så SAS til Stockholm og deretter KLM videre til Amsterdam.

Fikk ikke hjelp

- Da vi kom til Gardermoen viste det seg at flyet til Stockholm var forsinket, og vi skjønte raskt at vi ikke kom til å rekke Stockholm-Amsterdam. Jeg prøvde flere ganger å ringe nummeret som sto på billetten, men ingen tok telefonen. Vi spurte om hjelp i en KLM-gate på Gardermoen, men der sa de at vi måtte komme oss til Stockholm og få hjelp i servicedisken der. Men da vi kom til Stockholm klokken 21.00 var KLMs service stengt.

Vi snakket med SAS Service, men de kunne ikke hjelpe oss siden billetten var utstedt av KLM. Omsider klarte vi å finne et nytt servicenummer til KLM. Der fikk vi beskjed om å finne oss et hotell og møte opp på flyplassen igjen klokken 06.30 neste dag.

Tilbake på flyplassen fikk vi omsider en ny billett til Amsterdam kl. 11.00, og landet nesten et døgn etter planen, forteller Dann Lauritsen.

LES OGSÅ: I disse landene får du problemer hvis flyselskapet svikter

Klaget

I ettertid har han klaget til KLM. Han synes at dårlig oppfølging fra KLMs side kvalifiserer til kompensasjon for til dels ødelagt ferie. Men han har ikke nådd frem.

- Siden vi ikke hadde noe valg, aksepterte vi en kompensasjon på 250 euro på Torp for å ta en ny rute. Da har vi ikke noe mer vi skal ha sagt, selv om den nye ruten ikke fungerte, sier Dann Lauritsen.

Det bekrefter kommunikasjonsrådgiver Sophie Theder i KLM når hun får spørsmål om hvorfor KLM ikke vil gi kompensasjon for en weekend som ble ett døgn kortere enn planlagt.

- Vår policy rundt dette er å tilby berørte passasjerer valget mellom den lovbestemte kompensasjonen eller KLM reisesjekker på et høyere beløp.

Til Lauritsens problemer med å få tak i KLM, kommenterer Sophie Teder at selskapet alltid svarer på servicetelefonen mellom klokken 08 og 18. Utenom denne tiden vil KLMs personell ved kundeskranken hjelpe til. Hvis den også er stengt, er passasjerene velkommen til å kontakte KLM Customer Care med kvitteringer for sine utlegg i ettertid, slik at de kan få pengene tilbake.

LES OGSÅ: Nå kan du få 5000 kroner hvis flyet er forsinket

Så vanlig er det:

Ifølge KLM rammes tre av 10.000 kunder hos dem av ufrivillig nektet ombordstigning.

Også SAS overbooker enkelte flyavganger, men sier at det nesten alltid melder seg flere «ventelystne» enn selskapet trenger.Deres frivillig-satser er avhengig av strekningens lengde og hhv. 75, 150 eller 300 euro kontant eller det dobbelte i reisesjekker.

Norwegian overbooker ikke, men kan bli nødt til å nekte ombordstigning hvis det på grunn av teknisk feil må erstatte det opprinnelige flyet med et som har færre seter.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Publisert:

Les også

1. I disse landene får du problemer hvis flyselskapet svikter

(VG Nett) Flere av Europas viktigste ferieland nekter å behandle klager fra vanlige flypassasjerer.
  2. Elisabeth Vislie bestilte fly klokken 19.15 og 13.25. Men på billettene sto det 07.15 og 01.25

Dette er alle reisendes mareritt: Flybilletter som ikke stemmer, og et reisebyrå som aldri svarer.
  3. SAS innfører nye bagasjeregler

(VG Nett) 1. oktober innfører SAS nye bagasjeregler på alle sine ruter.
  4. Norsk Flygerforbund: - Passasjerene har for gode rettigheter

(VG Nett) Norsk Flygerforbund (NF) mener at rettighetene til norske flypassasjerer truer arbeidsplasser i bransjen.
  5. Nå kan du få 5000 kroner hvis flyet er forsinket

(VG Nett) En avgjørelse i EU-domstolen gir deg helt nye rettigheter hvis flyet er forsinket.

Mer om

Reiseliv

Flere artikler

1. Tilbød seg å bytte fly – ble nektet kompensasjon

2. Streikefaste i Spania: – Man føler seg som et gissel

3. Nye Norwegian-kanselleringer - dette har du krav på om du blir rammet

4. Bestilte billetter ett år i forveien, kom ikke med flyet: Høstferien ødelagt av overbooket SAS-fly

5. Kansellert SAS-fly? Dette kan du kreve

6. Advokat har satt i gang knallhardt erstatningskjør mot Norwegian

Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no