San Francisco-leger stiller spørsmål rundt beltebruk i fly
(VG Nett) Overlege mener flere av skadene etter Boeing 777-ulykken kunne vært unngått med en annen beltetype.
181 mennesker ble skadet da et Boeing 777 -fly fra Asiana Airlines krasjet under landing på den internasjonale flyplassen i San Francisco lørdag kveld. To 16-åringer mistet livet i ulykken.
De som ble skadet i ulykken ble fraktet til San Francisco General Hospital. Geoffery Manley, overlege i nevrokirurgi ved sykehuset, og hans kolleger, la merke til et mønster i skadene hos passasjerene, ifølge news.com.au.
Flere av passasjerene hadde skader i ryggmargen etter flybeltet. Nå stiller legene ved sykehuset spørsmål rundt bruken av belte om bord i fly.
Måtte opereres
Mens setebeltet holdt underkroppen til passasjerene igjen, fikk overkroppen en kraftig sleng - først forover så bakover. Dette forårsaket skader i ryggmargen hos flere av passasjerene.
Mange av dem måtte på operasjonsbordet som følge av skadene, opplyser overlegen, ifølge news.com.au.
Manley mener at et såkalt trepunktsbelte,som blant annet brukes i biler, kunne forhindret flere av skadene etter ulykken. Samtidig utelukker han ikke at et slikt belte kunne ført til skader lenger opp på kropppen.
Bjørn Ivar Kruke, førsteamanuensis i samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger, synes San Francisco-legens forslag i utpunktet høres fornuftig ut.
- Flyvertene har firepunktsbelter, men de sitter også litt annerledes i flyet enn passasjerene, sier Kruke.
- Alltid mer å lære
Kruke påpeker at en slik belteløsning vil ha sine ulemper.
- Det som er ulempen med tre- eller firepunkts-setebelte, er at du ikke kan innta i en krasjstilling. I fly anbefaler man å lene seg frem med hendene på sete foran og hodet på hendene, sier han.
Flyulykker forekommer sjeldent, noe Kruke mener kan tyde på at industrien gjør mye riktig på sikkerhetsfronten.
- Men det betyr ikke at det ikke er mer å hente, det er alltid mer å lære. Man må bruke anledningen til å se om det er behov for justering av setebeltet, kanskje det kan bli et skritt videre med designen av setebeltet, sier Kruke.
Allerede finnes trepunktsbelter på noen flytyper hos noen flyselskaper. For eksempel har Thai Airways tatt i bruk slike på sin A380-maskin.
Årsaken uviss
Hva som var årsaken til ulykken er foreløpig uvisst.
Etterforskningsleder Deborah Hersman i USAs nasjonale råd for transportsikkerhet sa søndag at det var for tidlig å si hvorvidt krasjlandingen skyldes menneskelig eller mekanisk svikt, ifølge NTB.