Klimakvoter blir obligatorisk på flyreiser
Regjeringen innfører fra 1. januar 2012 klimakvoteplikt på alle flyreiser innen Norge, EU og EØS-området.
- NTB
Regjeringen følger EUs beregninger hvor det antydes at billettprisen kan øke med mellom 5 og 40 euro. Det tilsvarer mellom 40 og 320 kroner, avhengig av hvor lang flyreisen er, skriver Vårt Land.
Begrenset salg
- I utgangspunktet er det flott med frivillig kjøp av klimakvoter, og jeg ønsker jo at folk skal fortsette med det. Men erfaringene viser at omfanget av salget er begrenset, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap).
LES OGSÅ: Skulle kjøpe klimakvoter - levde i luksus
- Klimakampen er for viktig til at den kan overlates til frivillig innsats alene. Derfor trenger vi slike lovpålagte avgifter som klimakvoter på flyreiser, sier Stoltenberg videre.
Tidligere denne uken meldte VG at salget av frivillige klimakvoter har feilet. Regjeringens egen klimakvoteselger, Klif, solgte 1.000 kvoter i 2008. Målet var 70.000 kvoter.
Mindre utslipp
Kvoteplikt skal virke klimafremmende på flere måter, håper Stoltenberg. Avgiftene vil gjøre det mer attraktivt for flyselskapene å fylle opp flyene sine, eventuelt redusere antall avganger, samt bidra til utvikling av ny teknologi.
Det vil igjen gi mindre utslipp. I tillegg må flyselskapene som overskrider grenser for utslipp, kjøpe kvoter av andre i EUs kvotesystem.
LES OGSÅ: 1 milliard mindre til klimakvoter
Flyselskapene er i utgangspunktet positive til kvoteplikten, ifølge spesialrådgiver Synnøva Aga i NHO Luftfart. Den som forurenser, må betale for utslippene, sier hun.
Frp sier nei
Frp er derimot negative til regjeringens tiltak.
- Regjeringen har en strategi om å ta flybransjen, et næringsområde hvor det hentes inn store penger i avgifter fra før. Flybransjen er blitt den nye melkekua, sier partiets samferdselspolitiske talsmann, Bård Hoksrud, til NTB.
- Paradokset er at staten med jevne mellomrom putter inn store summer i SAS, fortsetter Hoksrud.