Nytt, offentlig fond skal lokke flere turister nordover

VELKOMMEN TIL NORD!: Britiske Nord-Norge-turister hilses velkommen med blomster etter landing på «Snowman International Airport» – Bardufoss lufthavn. Foto: Avinor Foto:,

Charterfly-bro fra Europa til Nord-Norge

Markedsført som «Northern Lights Airports» blinkes ni nordnorske flyplasser ut som chartermål for turist-fly fra Europa. Tusener av turister skal flys inn - året rundt.

  • Dag Fonbæk

12 charterfly med tyske fisketurister er ventet til Evenes og Tromsø i sommer. Det første landet 20. mai.

Seks 200-seters fly fra München og Wien er ventet til Bodø i ukene etter 20. juni.

12 fly med vinterturister er booket inn til Alta i perioden januar-mars neste år.

6 charterfly fra ulike britiske byer lander på Evenes til vinteren.

Og det er bare begynnelsen, skal vi tro Avinor og Nordnorsk Reiseliv A/S.

Tøff satsing

Godt hjulpet av Lonely Planets «Best in travel»-tips om at Nord-Norge «kommer til å ta deg med storm», står et 30-talls svære charterfly så å si klare for avgang på flyplasser rundt omkring i Tyskland, Østerrike, Nederland og England.

Alle skal de til Nord-Norge – til midnattssolens og nordlysets rike med alle de spennende turistaktivitetene som venter.

SATSER FRISKT: Direktøren for NordNorsk Reiseliv, Arne Trengereid (t.v.), og trafikkutvikler Iver Holter-Andersen i Avinor har stor tro på det nye charterfondet, som skal skape mer turisttrafikk fra Europa til Nord-Norge. Foto:Dag Fonbæk,VG

Charterfly-pakkene for europeiske turister, som ble lansert på den internasjonale reisemessen i London sist høst, er tuftet på en ny garantiordning, utviklet av våre tre nordligste fylker, Avinor og NHO Reiseliv – enestående også i internasjonal turistsammenheng:

– Noe helt nytt

Nordlys-turismen har tatt verden med storm, og undersøkelser viser at utenlandske turoperatører svært gjerne sender kundene sine til Nord-Norge – sommer som vinter – men at risikoen ved å chartre store fly er for høy. Får de ikke solgt ut flyet, risikerer turarrangørene store tap.

Derfor har reiselivet og fylkeskommunene i nord, sammen med Avinor, etablert et «charterfond» som sikrer økonomien i de planlagte pakketurene fra europeiske land til Nord-Norge.

– Et slikt charterfond, basert på offentlige midler, har reiselivet aldri sett i Europa før, sier trafikkutvikler Iver Holter-Andersen i Avinor til VG.

Fylkeskommunene er med på ordningen fordi chartersatsingen skaper vekst, arbeidsplasser og utvikler reiselivet i regionen.

POPULÆRT 1: Svært mange av turistene som tar turen fra Europa til Nord-Norge prøver fiskelykken – som her utenfor Andøya. Foto:Dag Fonbæk,VG

Baner vei for rutefly?

– Forhåpentlig vil charterflyene med turister skape ny trafikk for rutefly etter hvert, også via Oslo Lufthavn. Slikt har skjedd andre steder, sier en optimistisk Holter-Andersen – sentral i arbeidet med å lose ordningen gjennom ESA (EFTAs overvåkningsorgan), for å sikre at charterfondet er i tråd med EØS-avtalen.

– ESA har vært velvillige hele veien. De ser nok at ordningen vil kunne skape vekst i et av Europas tynnest befolkede områder, sier Avinors trafikkplanlegger.

Nå er fondsordningen godkjent, og de første charterfly-avtalene undertegnet.

«Northern Lights»-flyplassene som er klare til å ta imot dem er Bodø, Evenes, Bardufoss, Tromsø, Andenes, Alta, Lakselv, Kirkenes og Svalbard.

– Kjempejobb

Reiselivet i nord har laget ferdige hotell- og arrangementspakker, som de internasjonale turoperatørene har valgt fra og tilbudt til sine gjester.

– Mange har gjort en kjempejobb for å få dette til. All ære til fylkeskommunene i Nordland, Troms og Finnmark som både har turt å satse utradisjonelt og bevilget penger til charterfondet, sier adm. direktør Arne Trengereid i paraplyorganisasjonen Nordnorsk Reiseliv A/S.

POPULÆRT 2: Mange Europa-turuister velgeer å se Nord-Norge fra sykkelsetet. Kystveien mot Kjerringøy i Nordland er blant de mest populære sykkelstrekningene Foto:Dag Fonbæk,VG

Pengene i fondet er altså offentlige midler, som forhåpentlig blir stående urørt, ettersom turoperatørene ute i Europa melder om godt salg av flyseter og turistpakker.

Rekord i fjor

2014 ble et nytt rekordår for turismen til nord med 3,23 millioner overnattinger.

Bak turistveksten på 8 prosent står fremfor alt den boom-aktige vinter- og nordlysturismen – resultatet av langsiktig internasjonal markedsføring på flere fronter. Turistkontoret i Tromsø har faktisk større besøk vinterstid enn på sommeren.

– Det er på høy tid å slå et slag for sommerturismen igjen, sier Arne Trengereid i Nordnorsk Reiseliv.

Selv om de fleste vinterturistene i nord kommer for å oppleve nordlyset, får de et vell av spennende vinteraktiviteter på kjøpet: Rein- og hundespannkjøring, ski- og trugeturer, samiske opplevelser, snøscooterkjøring, isfiske osv.

POPULÆRT 3: Reinsdyr i silhuett, tett på riksveien i nord. Et eksotisk syn for de fleste turister – også for oss søringer. Foto:Dag Fonbæk,VG

Nordlyset foran midnattssolen

– Vi må tenke på samme måte sommerstid, sier Trengereid.

Med midnattssolen som overbygning må aktivitetene i nord markedsføres og selges som en «opplevelses-kraftpakke» du ikke får noe annet sted på kloden, ivrer Trengereid:

På eksepsjonelle baner i Lofoten kan du golfe døgnet rundt.

Flere steder i nord kan du se hval på nært hold.

Hva er flottere enn å sykle yttersiden av Andøya – gjerne på natten.

I Nord-Norge kan du padle kajakk ved foten av loddrette fjell!

Nye tider i nordnorsk reiseliv: Før var midnattssolen det ubestridte trekkplasteret. Nå er det nordlyset folk kommer fra hele kloden for å se.

Eksterne lenker

AvinorNord-Norge - Den offisielle nettsiden for unike opplevelser nord i Norge

Mer om

  1. Reiseliv

Flere artikler

  1. Turismen på vei tilbake til Tyrkia: «Vi føler oss helt trygge her»

  2. Reisetrender for 2020-tallet

  3. I sommer vil flest til Vestlandet

  4. Pluss content

    Mirakelet i nord

  5. Pluss content

    Slik blir den nye jernbanen i nord

Fra andre aviser

  1. Europas største flykonferanse legges til Bergen

    Bergens Tidende
  2. Her er turister aller mest fornøyde i Norge

    Bergens Tidende
  3. Er dette en av Europas best bevarte reisehemmeligheter?

    Bergens Tidende
  4. Reiselivsgeneralen jobbet for å få flest mulig turister til Vestlandet. Kanskje ikke så lurt, sier han nå.

    Aftenposten
  5. Vinteren skal bli vår nye gullgruve

    Bergens Tidende
  6. Reiselivsgeneralen jobbet for å få flest mulig turister til Vestlandet. Kanskje ikke så lurt, sier han nå.

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no