VIL IKKE TA REGNINGEN: Norsk Flygerforbund vil ha slutt på at flyselskapene må betale regningen når fly står på bakken på grunn av askeskyer. Foto: Håkon Mosvold Larsen/ SCANPIX

Norsk Flygerforbund: − Passasjerene har for gode rettigheter

(VG Nett) Norsk Flygerforbund (NF) mener at rettighetene til norske flypassasjerer truer arbeidsplasser i bransjen.

Publisert:

- Vulkanutbruddet på Island er en brutal påminnelse om hvor viktig luftfarten er for samfunnet. Jeg synes det er spesielt at flyselskapene skal belastes økonomisk når det skjer noe som er så til de grader utenfor flyselskapenes kontroll, sier Helge Anonsen, leder i Norsk Flygerforbund til VG Nett.

Han mener at dagens passasjerrettigheter er urimelig gode.

- Vi vil passasjerene våre alt godt, men her er rettighetene for gode. Jeg kan ikke forstå hvorfor flyselskapene skal ha et kompensasjonsansvar når det er vulkanutbrudd på Island. Det er urimelig, sier Anonsen.

Har passasjerene for gode rettigheter?Diskuter saken her

LES OGSÅ:Luftrommet over Norge kan bli stengt mandag kveld

- Myndighetene bør ta regninga

Norsk Flygerforbund (NF) krever at myndighetene lager et refusjonsregelverk som tar hensyn til faktorer som ligger utenfor selskapenes kontroll.

- Myndighetene har de senere år styrket passasjerens vern og rettigheter til refusjon av flybilletter, ombooking, matkuponger, alternativ reise og hotellovernattinger ved uregelmessigheter. Det er bra. Ved arbeidskonflikter, overbooking og teknisk svikt er dette på sin plass. Vi mener likevel at disse reglene i denne helt spesielle situasjonen, bidrar til å svekke trygghet for arbeidsplasser og selskapenes soliditet på en måte som ikke var hensikten, skriver NF i en pressemelding.

- Tror du at vulkanutbruddet på Island allerede kan ha fått konsekvenser for arbeidsplasser i bransjen deres, Anonsen?

- Jeg frykter veldig sterkt at den kan ha gjort det. Om det ikke har fått direkte betydning ennå, vil det uansett ha økt selskapenes økonomiske utfordringer betraktelig. Her bør myndighetene definitivt ta regningen, helt eller delvis.

ALT OM VULKANUTBRUDDET

Artikkelen fortsetter under bildet

GRÅTT OG MØRKT: Askeskyen fra Eyjafjallajökull har fått deler av Island til å å ligne mest på et øde månelandskap.Skyen truer fortsatt luftrommet over store deler av Europa. Foto: AFP

- Vi er hardest rammet i Europa

Direktør Torbjørn Lothe i NHO luftfart ønsker ikke å diskutere om passasjerene har for gode rettigheter.

- Det blir feil å diskutere bare dette elementet. Det som er viktig nå, er at myndighetene kommer på banen med tiltak som sørger for at bransjen overlever.

- Betyr det at du mener myndighetene bør ta regningen for de ekstrautgiftene flyselskapene har hatt på grunn av vulkanutbruddet på Island?

- De må hvertfall komme med virkemiddel så bransjen ikke går over ende. Det er helt nødvendig. Et tiltak kan være å redusere luftfartsavgiftene.

- Hvor hardt rammet er den norske flybransjen?

- Vi er hardest rammet i Europa. Pengene bare renner ut. Om dette viser seg å vare i uker eller måneder, vil ikke næringen overleve.

Informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS er forsiktig med å kommentere utspillet fra Norsk Flygerforbund. Han var ikke kjent med pressemeldingen da VG Nett tok kontakt.

- De reglene som EU har bestemt og som ligger til grunn i dag, ivaretar passasjerenes rettigheter i alle kanselleringssituasjoner, uavhengig av årsak. Det er det vi forholder oss til i dag. Jeg tror ikke man kunne forutse denne type ekstraordinære situasjoner da reglene ble laget, sier Johansen til VG Nett.

Uaktuelt, sier Forbrukerrådet

Forbrukerrådet er på sin side ikke særlig positive til at flypassasjerer skal miste rettighetene de har i dag.

- Det er ikke aktuelt å lempe på forbrukerrettighetene. Vi har forståelse for at situasjonen er svært vanskelig og krevende for flyselskapene og de ansatte. Samtidig mener vi at det ikke skal være forbrukeren som skal bære ansvaret for den situasjonen flyselskapene er kommet i, sier Benedicte Bergseng Mælan, underdirektør i Forbrukerrådet.

Hun legger til at forbrukerrettighetene er felles for hele EU og EØS-området, og at Forbrukerrådet forholder seg til det regelverket som foreligger.

Politisk nei til tiltakspakke

Høyre og Fremskrittspartiet sier blankt nei til å gi flyselskapene noen tiltakspakke nå. Partiene er derimot åpne for en ny vurdering dersom askeproblemene trekker ut i tid.

- Hvorfor skal staten stille opp med tiltakspakke til en næring i fri konkurranse? Flystans som følge av vulkanaske rammer alle flyselskaper likt, og fører dessuten til økte kostnader for en rekke bedrifter i mange ulike næringer, sier Frps næringspolitiske talsmann Harald T. Nesvik til NTB.

- Det er spesielt ett flyselskap som skal gå særlig stille i dørene, sier Nesvik og sikter til SAS, som nylig mottok 575 millioner kroner i støtte fra den norske stat.

Heller ikke Høyres næringspolitiske talsperson Svein Flåtten ønsker si ja til noen flypakke nå, ifølge NTB.

- Jeg tror vi skal ha litt is i magen før vi lanserer ensidige støttepakker til flynæringen, sier Flåtten.

Publisert:

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no