Slik er NSBs nye regiontog

DRAMMEN (VG) I februar 2012 ruller NSBs første nye regiontog ut på landets mest trafikkerte strekning Skien-Lillehammer. Vi har testet nyvinningen.

  • Martin Nilsen

VGs medarbeider har 32 års pendlererfaring fra Vestfoldbanen og tester her den nye typen 74-tog som nå prøves av NSB eget personell, men som fortsatt ikke er godkjent for norsk bruk av Jernbanetilsynet.

Derfor får vi ikke teste de nye togene i fart - og kan følgelig ikke ha noen oppfatning av kjørekomfort som lydnivå, krengning, rullekomfort på til dels aldrende skinnegang.

BILDESPESIAL: Se bilder fra det nye toget

Interiør:
Tiltalende interiør i grått med islag av røde elementer. Smakfullt. Vinduene har soldempende egenskaper. Totalt 263 seter i regiontogene.

Påstigning:
Tilpasset den nye, norske perrongstandarden som gjør at du kan gå - eller rulle - rett inn på togdørken. God detalj for rullestolbrukere og andre bevegelseshemmede.

Seter, komfortavdelingen:
Komfortavdelingen har bredere seter enn det øvrige toget. Liten regulerbar hodepute, men setene virker noe harde. Klaffebordene i seteryggen foran deg er funksjonelle.

VG:s terninger viser 4 prikker

Seter, vanlig:
Utenfor komfort er setene 45 centimeter brede. Det er ikke spesielt komfortabelt. Alle setene har nedfellbar rygg, men tiltingen er ikke imponerende, og setene har ikke hodeputer utenfor komfortavdelingen. Bra: Setene kan vendes rundt hvis fire reiser sammen.

LES OGSÅ: - Norske lyntog vil ha 28.000 reisende hver dag

Seter, «innersone»:

GOD BENPLASS: ...men trangere sidelengs på seter med 45 centimeters bredde. Foto: ESPEN BRAATA / VG

Noen av seteradene har tre seter i bredden. Dette er ukomfortabelt trangt. NSBs argument er at toget har 30 flere sitteplasser enn dagens regiontog, men dette blir ubehagelig trangt selv for folk med normalt volum. Setene forventes fylt opp i «innersonene» fra Ski og Asker og inn og ut av Oslo, og blir forstyrrende for dem som allerede har satt seg.

Stillevogn:
Stillevognene brukes bevisst av reisende, særlig pendlere, som vil ha ro fra telefoner, prat, PC-er og musikkanlegg underveis. Merkingen av de nye stillevognene er enda dårligere enn i de eksisterende, og de er ikke merket fra utsiden slik at man kan se om man går på en slik vogn eller ei.

LES OGSÅ: Norske tog går i sneglefart

Kjørekomfort:
Foreløpig forbud mot å la pressen kjøre med testtoget.

Informasjon:
Nye informasjonsskjermer i toget gir beskjed om eventuell forsinkelse og info om korresponderende tog. Bra tiltak. Men den totale infoen får trekk fra punktet over (stillevogn).

LES OGSÅ: Nå kan du surfe på internett på toget

Totalt inntrykk:
Designmessig fulltreffer som skjemmes av dårlig sittekomfort på rader med tre seter, og håpløs merking av stillevogn.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

BLIR OVERSETT: Stillevogn markert med liten skrift gir info som fort blir oversett. Foto: ESPEN BRAATA / VG

Les også

  1. Norske tog går i sneglefart

    Jernbanen i Norge er raskere enn i Albania, men tregere enn i de fleste andre europeiske land, viser en undersøkelse fra…

Mer om

  1. Reiseliv
  2. Jernbane

Flere artikler

  1. Mener ny EU-merking av dekk kan være livsfarlig

  2. Pluss content

    Test av julelys: Billigst er best

  3. Vil konkurranseutsette jernbanen

  4. Test av Citroën C4: Mindre fjong - mer praktisk

  5. Ny dekkmerking stemmer dårlig på norske veier

Fra andre aviser

  1. NSB har valgt Europas trangeste seter

    Aftenposten
  2. NSB vurderer å skrote komfortkupeen. Vil fylle opp tomme seter og åpne for ståplasser.

    Aftenposten
  3. Fremdeles dyrt å være kjapp

    Bergens Tidende
  4. Toalettbesøk med ulåst dør

    Aftenposten
  5. For 23 år siden ønsket NSB å bruke parkerte tog på dagtid

    Aftenposten
  6. NSB slutter med billettsalg

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no