INSTAGRAM: Mange geo-tagger stedene de besøker, noe som flere mener fører til blant annet overturisme. FOTO: Melina Pambou Sundfør / VG

Derfor bør du tenke deg om før du geo-tagger steder i sosiale medier

Tagger du stedet du besøker når du legger ut feriebildene dine på Instagram? Det kan få konsekvenser du kanskje ikke har tenkt på.

  • Iben Kalberg
  • Melina Pambou Sundfør
Publisert:

VG Reise har tidligere skrevet om appene du burde laste ned til ferieturen. Der nevnte vi Instagram som et verktøy for å navigere seg frem til spennende steder og restauranter.

Mange bruker såkalt geo-tagging i sosiale medier, enten det er en restaurant, gå-rute, et utsiktspunkt eller en strand, for å vise hvor man er. Instagram er en inspirasjonskilde for mange, ikke minst når man skal velge seg neste reisemål.

Men ikke alle er like glade for de ekstra turistene som kommer som en følge av dette. Enkelte steder har geo-taggingen blitt en så stor utfordring at turistene blir bedt om å slutte med det.

New York Times er blant mediene som har omtalt flere steder i USA hvor lokale turistforeninger har gått hardt mot geo-tagging som de mener truer skjøre økosystemer og ville dyr. Det som før gjerne var steder hvor få ferdes, valfarter nå folk til for å finne stedet de har sett i sosiale medier. Avisen nevner blant annet Grand Tetons nasjonalpark, hvor det lokale turiststyret gir geo-taggende influencere skylden for en sterk økning i antall besøkende.

Horseshoe Bend i Arizona har gått fra å være en lokal hemmelighet til å bli en viral turistdestinasjon mye takket være Instagram. Vox skriver at slike områder som blir populært etter å ha blitt geo-tagget, krever omfattende tiltak for å beskytte både besøkende og miljøet.

les også

Disse stedene «ødelegges» av Instagram

POPULÆRT: Horseshoe Bend har blitt en voldsom turistdestinasjon. FOTO: Ross D. Franklin / TT NYHETSBYRÅN

Marianne Evju og Odd Inge Vistad, seniorforskere hos Norsk institutt for naturforskning, mener at geotagging alene ikke fører til overturisme, men at det kan være en viktig med-driver.

– Undersøkelser viser at folk ofte blir klar over attraktive områder gjennom venner og bekjente, forklarer de og legger til:

les også

Derfor bør du ikke koble deg på usikret nettverk på reise

– Opplevelse av trengsel og at stedet blir for «urbant» kan medføre at de besøkende søker seg til nye områder som har de kvalitetene de etterspør, for eksempel å være alene, stillhet og uberørthet. Nye besøksmønstre kan dermed gi økt belastning på nye sårbare områder.

Må tilrettelegges

Gudrun Helgadottir, professor, forsker og underviser hos Universitetet i Sørøst-Norge, forteller at forvaltere ofte ikke er klar over at steder blir geo-tagget.

– Geo-tagging skjer ofte uten at de som forvalter stedet vet om det. Dermed kan de ikke ta nødvendig grep for enten å gjøre stedet i stand til å ta imot besøkende, eller sikre at stedet ikke blir besøkt, sier hun.

Helgadottir forteller videre om eksempler på hva som må tilrettelegges.

– Man må tilrettelegge for at kjøretøy kan stoppe på et utsiktssted uten å skape fare for annen trafikk, grep mot forsøpling og nedtråkking, ekstra vakthold med husdyr og verne om innbyggeres privatliv.

les også

Ti grep for være snillere mot miljøet på ferie

Øker ferdselen

Miljødirektoratet mener også at sosiale medier påvirker reiselivet, men kan likevel ikke si noe om sammenhengen mellom geo-tagging og ødeleggelse av naturområder.

– Det at sosiale medier fungerer som markedsføring, og påvirker reiselivet, er åpenbart. Miljødirektoratet har likevel ingen spesifikk kunnskap som sier noe om sammenhengen mellom geo-tagging og økt trykk på naturområdene. Vi kjenner heller ikke til at det er kartlagt og gjort undersøkelser som ser på denne sammenhengen, men vi er oppmerksom på at geo-tagging kan øke ferdsel i enkelte områder, forklarer Knut Fossum, seksjonsleder hos Miljødirektoratet.

– Svært mange verneområder er attraktive turmål, for friluftsliv og for reiselivet. I verneområder lages det besøksstrategier som ledd i å møte utfordringer knyttet til økt ferdsel. Et viktig element i disse er å kanalisere ferdsel til områder som tåler økt besøk sammenlignet med dagens omfang. Alle nasjonalparker skal ha en besøksstrategi innen 2020, avslutter Fossum.

Publisert:

Les også

  1. Stjal sand fra strand – risikerer fengsel

    Et fransk par ble stoppet med 40 kilo sand fra en strand på Sardinia. Nå risikerer de opptil seks år i fengsel.

Mer om

Miljø

Naturvern

Miljødirektoratet

Tagging

Instagram

Flere artikler

  1. Disse stedene «ødelegges» av Instagram

  2. Uakseptabel oppførsel

  3. Vintermagiske innsjøer på instagramtoppen

  4. Kommuneoverlegene i Lofoten om påsken: – Ikke kom hit!

  5. VG-kartlegging: Flere kommuner innskrenker allemannsretten

Fra andre aviser

  1. Bønder sier nei til nasjonalpark. Vil heller ha vindkraft i Nordhordland.

    Bergens Tidende
  2. Rotevatn kjemper for nasjonalpark i Østmarka. Ny rapport viser hva dette kan bety for bruken av skogen.

    Aftenposten
  3. Fjellområde i Nordhordland kan bli nasjonalpark

    Bergens Tidende
  4. Debatt: – Slik kan reiselivet se ut etter korona

    Bergens Tidende
  5. Desse stadane tar av på Instagram – slik vil dei beskytte turistperlene

    Bergens Tidende
  6. Dette har du lov til å gjøre i sommer. Og dette er forbudt.

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no