TAR REGNINGEN SELV: Til tross for at flytrafikken over store deler av Europa ble lammet av askeskyen fra Island, slipper trolig forbrukerne å ta regningen for flyselskapene. Foto:

Du slipper askeregningen

(VG Nett) Til tross for at flyselskapene har tapt enorme summer under askekaoset, gir de neppe regningen til passasjerene.

Publisert:

- Ikke høyere flypriser etter totalstoppen

Det har de rett og slett ikke råd til, tror flere ledende flyanalytikere.

- Du kan ikke høyne prisene, det er en hard kamp på markedet fra før, og blir ikke mindre hardt nå. Prisene kommer ikke til å gå opp. Flybransjen har hatt mye trøbbel, men de har sjelden latt det gå ut over flyprisene, sier den svenske analytikeren Anders Lidmani Aeropol til VG Nett.

LES PÅ E24:- Flybransjen har tapt 10 milliarder

Lavere en periode

Flytrafikken over store deler av Europa ble lammet da askeskyen fra Island la seg tykt over luftrommet. Men faktisk kan den første tiden etter askesjokket gi lavere priser en kort periode, før de fleste tror at det stabiliserer seg frem mot sommeren.

- Etter vulkanutbruddet har det vært lavere bestillingaktivitet, og det er sannsnylig at selskapene senker prisene for å få usikre passasjerer til å fly igjen. Men deretter kommer det til å skri over til en normalisering. Så styrker nok prisene seg i sommer, men det er sesongbasert og skjer hvert år, sier Kenneth Sivertsen i Arctic Securities til VG Nett.

Kollega Per Haagensen i Fondsfinans er enig.

EKSPERTER OM NYE ASKEREGLER:- Dette vil øke flyskrekken

- Du kan nå få en reduksjon i folks villighet til å fly. I en slik situasjon er det vanskelig å skru opp prisene, sier han.

Vulkanutbruddet på Island har vært særdeles smertefullt for flybransjen. Internasjonalt har selskapene totalt tapt rundt ti milliarder kroner den siste uken.

Her hjemme har SAS og Norwegian tapt henholdsvis 40 og 10 millioner kroner daglig. Dette kommer på toppen av de massive effektiviseringene som allerede har vært i hardt pressede selskapene de siste årene.

Den eneste veien ut av vulkanuføret, i den grad det finnes en, er fortsatt effektivisering, mener ekspertene. Altså kutting i personell, kostnader og et mer automatisert tilbud der kunden må gjøre mer av jobben selv, mot lavere priser.

VGTV:Se vulkanen direkte her!

Artikkelen fortsetter under bildet...

STORTAP: SAS har tapt bortimot 50 millioner kroner daglig under askekaoset. Foto: Scanpix

- Må effektivisere mer

- Den trenden vi har sett med effektivisering kommer til å fortsette. De største flyselskapene i Europa, Ryanair og Easyjet, er de som har effektivisert mest, og Norwegian har vært nesten like effektive. De som vil henge med, må fortsette å effektivisere, sier Tore Østby i Handelsbanken Capital Markets til VG Nett.

Det går likevel neppe an å effektivisere de økonomiske problemene i hjel, er de fire flyanalytikerne enige om. Til det er det økonomiske tapet den siste uken alt for stort.

- Hvordan de skal dekke inn tapet? Det tror jeg ikke de vet selv, en gang. De må bare prøve å overleve, sier Lidman.

- Det er ikke gitt at de klarer å ta det inn. Men stopper asken nå, så er det ikke verdens undergang. Altså, det er mye penger, men vi står ikke der nå at mange kommer til å gå konkurs, sier Haagensen.

ER DU ASKEFAST?Sjekk Haikesentralen!

Han tror prisene på lengre sikt uansett skal noe opp - ikke på grunn av asken, men fordi reiseaktiviteten kommer til å øke og oljeprisen likeså. Det er ikke de tre kollegene hans enig i. Østby i Handelsbanken tror det kommer til å bli noe billigere å fly etter hvert, fordi man blir mer effektiv i kampen om passasjerene. Mens Sivertsen og Lidman tror prisene holder seg stabile i god tid fremover.

- Normaliseringen vil holde seg. Oljeprisen vil neppe slå ut på prisen i år i allefall, sier Siversen

Publisert:

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no