Norwegian fortviler: - SAS ropte at Flesland er stengt

FLYR IKKE: SAS og Widerøe har kansellert en rekke avganger på Vestlandet. Foto: Scanpix

SAS og Widerøe flyr ikke på Vestlandet

(VG Nett) Flyselskapene Widerøe og SAS har kansellert en rekke avganger på Vestlandet. Norwegian flyr fortsatt.

Av 

Marthe Haugdal

Publisert:

Widerøe har innstilt alle sine fly på Vestlandet torsdag til tross for at luftrommet er åpnet for trafikk. Widerøe flyr kun fra Gøteborg til Gardermoen torsdag.

LES MER:Norsk fly varslet om svovellukt i kabinen

- Vi har kansellert alle avganger til Vestlandet hele torsdag kveld, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien til VG Nett.

Det betyr at heller ingen Widerøe-fly flyr fra Vestlandet til noen av sine destinasjoner torsdag kveld.

Stoppet av aske

Luftrom med lav konsentrasjon av aske stopper Widerøes flyvninger.

LES MER:- Dette vil øke flyskrekken

- Der har vi ikke lov til å fly. Vi venter fortsatt på godkjenning fra Luftfartstilsynet på inspeksjonsrutiner og godkjenning fra flyfabrikken. Dette på grunn av det nye reglementet, sier Kongsteien.

Foreløpig er det ingen kanselleringer fredag.

SAS stanser fra Flesland

Klokken 16.47 kom det melding over høyttaleranlegget på Flesland om at SAS stanser alle avganger fra Flesland, melder bt.no.

Norwegian flyr

- Flyplassene er åpne, luftrommet er åpent. Det er utarbeidet svært strenge prosedyrer for flygninger i disse områdene, så vi flyr, sier markedsdirektør i Norwegian, Åsta Braathen til VG Nett.

Hun er derimot oppgitt over at de har fått beskjed om at SAS angivelig skal ha kunngjort at Flesland i Bergen er stengt over høyttalere ved gatene på Gardermoen.

- SAS roper at flyplassen er stengt, men vi flyr jo vi. Dette blir opplyst fra gatene til SAS, og det er ikke tilfelle, hevder Braathen.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier det er SAS sine gater som er stengt i de aktuelle områdene der det kan være askeskyer.

- Jeg vet ikke hva en enkelt som har tatt i mikrofonen kan ha sagt ved utgangen, men dette er et dilemma for oss alle, og vi skjønner at passasjerene blir forvirret av dette, men det er bare der man er innenfor lave konsentrasjoner vi snakker om, sier Johansen til VG Nett.

Ulike prosedyrer

Grunnen til at SAS står, mens Norwegian flyr, er at de to selskapene forholder seg til forskjellige tilsyn med ulike prosedyrer. Norwegian forholder seg til Luftfartstilsynet, som har gitt flyselskapene anledning til å fly. SAS forholder seg til Skandinavisk Tilsynskontor (STK), og kan ikke komme på vingene før de har levert en presisering av sine prosedyrer til tilsynsmyndighetene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VULKANUTBRUDD: Asken fra vulkanutbruddet på Island onsdag kan føre til at flymotorer blir ødelagt. Foto: Reuters

- Trygt å fly

- Det var et krav at man måtte utarbeide disse prosedyrene og få dem godkjent. Det fikk vi godkjent tirsdag kveld ved nitiden. Og de er meget strenge, bare så det er sagt, sier Braathen.

- Så det er ikke slik at det er utrygt å fly vestover med Norwegian?

- Da ville vi ikke flydd, sier Braathen bastant.

Sjekker flyene

Hun sier at prosedyrene blant annet innebærer grundigere sjekk av flyene som har vært inne i askeområder.

- Det er strenge regler for undersøkelser og sjekking av flyene og motorene dersom man har vært gjennom sonene, at det kontrolleres hver gang man er nede. Etter de sjekkene vi har gjennomført så langt, er det ingen spor å finne. Det er veldig positivt, sier Braathen.

Nytt reglement

Grunnen til at noen flyr mens andre står på bakken, er et nytt reglement fra onsdag 21. april. I § 3 deler Luftfartstilsynet luftrommet i tre soner:

Sone 1: Flyforbudssone - Et område med høy konsentrasjon av vulkanaske der luftrommet er stengt for all trafikk.

Sone 2: Potensielt forurenset sone - Et område der flyging kan bli gjennomført når faktiske forhold, risikovurdering eller prøver bekrefter at flyging kan gjennomføres på en trygg måte.

Sone 3: Ikke forurenset sone - Et område uten forurensning der flyging kan gjennomføres uten restriksjoner.

Luftrommet over Flesland regnes for øyeblikket som sone 2.

LES OGSÅ:Det nye reglementet

Askeskyen beveger seg

Askeskyen over Vestlandet er ventet å bevege seg østover natt til fredag. Asken ligger i et område utenfor Vestlandet og vil passere kysten torsdag kveld.

- Litt over midnatt vil asken ligge mellom Vestlandet og Østlandet. Samtidig vil skyen fredag morgen være på vei til å løse seg opp, sier Jann Steinar Arnetvedt i Meteorologisk institutt til NTB ved 18-tiden torsdag.

Norsk luftrom igjen åpent

Selv om SAS og Widerøe ikke flyr, er hele det norske luftrommet igjen åpnet. Ifølge nye prognoser kl 20.00, vil luftrommet holdes åpent til klokken 08.00 fredag 23. april.

- Vi har sett på prognosene og regner med at luftrommet vil være åpent de neste timene, sier Marit Kvarum, informasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet.

Store deler av Vestlandet fortsetter å være definert som sone 2. Flyselskapene kan dermed velge selv om de ønsker å fly.

LES OGSÅ:Gardermoen-utbygging trues av askeskyen

Tidligere på dagen har deler av Vestlandet vært stengt på grunn av askenivået i luften. Trafikktunge lufthavner som Flesland, Sola og Vigra ble holdt stengt fra natt til torsdag. Det samme ble Stord, Florø, Ørsta-Volda og Vigra. Først torsdag formiddag kunne det igjen gis grønt lys for Ørsta-Volda og Vigra.

Raskt tilbake

Bare et kvarter etter at Luftfartstilsynet hevet forbudet, var Flesland i drift igjen. Sola og de andre større og mindre lufthavnene fulgte etter.

Beregninger fra Meteorologisk institutt viser at askeskyen beveger seg sakte, men sikkert østover. Vakthavende meteorolog Siv Dearsley ser ingen tegn til at det som er igjen av askeskyen vil nå Østlandet innen klokka 02 natt til fredag.

Islands hovedflyplass askestenges

Mens flyplasser åpnes i Europa, stenges Islands største flyplass, Keflavik utenfor hovedstaden Reykjavik, for trafikk fredag. Årsaken er en ny askesky fra utbruddet i en islandsk vulkan, melder NTB.

Det er første gang siden vulkanutbruddet begynte at Keflavik må stenge. Islandske myndigheter varslet stengningen torsdag, mens situasjonen på flyplasser over store deler av Europa var i ferd med å stabilisere seg.

Det islandske luftfartsverkets talskvinne Hjördis Gudmundsdottir sa torsdag kveld til nyhetsbyrået AFP at hun ikke visste hvor lenge Keflavik må holde stengt. Flyselskapet Icelandair vil avvikle deler av sin trafikk fra Glasgow i Skottland.

NSB fraktet over 3.000 ekstra per dag

Kundesenteret hos NSB har merket stor pågang den siste uka. Folk som ikke har kommet seg av gårde med fly, har strømmet til togene. NSB har dermed i løpet av den siste uka satt opp ekstra seter som tilsvarer 35 fly om dagen.

- I gjennomsnitt har vi fått med oss 3 211 personer ekstra per dag. Om vi regner 91 personer som et snitt per fly, tilsvarer det altså 35 fulle fly om dagen som vi har klart å utvide setekapasiteten med, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til NTB.

Prioritert etter behov

NSB har etter vulkanutbruddet på Island og siden luftrommet over hele Norge ble stengt, forsterket eksisterende avganger på de avgangene med størst behov.

- Spesielt på strekningene Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim har vi satt inn mye ekstra. Vi har dessuten forsterket tilbudet på Sørlandsbanen og Nordlandsbanen, sier Lundeby.

NESTEN NORMALT: Flytrafikken i Europa begynner å stabilisere seg. Foto: Reuters

Tilbake til normalt for flytrafikken i Europa

Trafikken ved alle de store flyplassene i Europa gikk som normalt torsdag. Eurocontrol regner med mellom 28 000 og 29 000 flyginger i Europa torsdag og venter få kanselleringer.

- Så godt som hele det europeiske luftrommet er tilgjengelig. Unntakene er noen få områder nord i Skottland og vest i Sverige, opplyser Eurocontrol.

Åpent på de store flyplassene

Luftrommet sør i Finland var også lenge stengt, men den finske hovedflyplassen Helsingfors-Vantaa var imidlertid åpen igjen ved 15-tiden torsdag.

LES OGSÅ:Hjemreise under asken

- Flyplassen er åpen inntil videre, sier talskvinne i Finavia Irmeli Paavola.

I Sverige skulle flyplassen Landvetter ved Göteborg etter planen åpne igjen klokken 14 torsdag. Flyplassen i Malmö ble derimot stengt igjen like før klokken 16 torsdag. Den danske hovedflyplassen Kastrup holdt på sin side åpent.

Aktiviteten ved hovedflyplassen i Paris var torsdag på «normalt nivå» etter at flyrestriksjonene som ble innført for en uke siden, satte en stopper for passasjertrafikken.
Samme rapport kommer fra Schiphol-flyplassen i Amsterdam. Flyplassen er blant Europas travleste.

Publisert:

Relaterte artikler

  1. Du slipper askeregningen

    (VG Nett) Til tross for at flyselskapene har tapt enorme summer under askekaoset, gir de neppe regningen til…
  2. Kan ikke love fullt rutetilbud innen helgen

    (VG Nett) Luftrommet åpnet igjen i dag, men selv om asken nå er på vei bort kan ikke SAS og Norwegian love at alt er i…
  3. Luftrommet er åpent ... men her flyr nesten ingen

    (VG Nett) Luftrommet over hele Norge er fremdeles åpent. Likevel er det enkelte flyplasser der nesten alle avganger er…
  4. - Ikke avbestill sommerferien din!

    (VG Nett) Nervøse nordmenn som har bestilt sommferie bør heller glede seg til den enn å la seg rive med av et…

Mer om

Vulkanasken fra Island

Luftfart

Flere artikler

  1. Hele luftrommet åpnet

  2. Vurderer å fly i asken

  3. Flyplasser på Vestlandet stengt

  4. Luftrommet stengt i sørvest

  5. Richard Branson kritiserer flyrestriksjonene

Fra andre aviser

  1. SAS innstiller fra Flesland

    Aftenposten
  2. Åpnet luftrommet i deler av Nord-Norge

    Aftenposten
  3. Askeskyen beveger seg østover

    Aftenposten
  4. Norwegian flyr, SAS flyr ikke

    Aftenposten
  5. Mange innstilte fly i kveld

    Bergens Tidende
  6. Richard Branson kritiserer flyrestriksjonene

    Aftenposten

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no