Verdens første flyplass med snøkjøling

Henter varme fra kommunens kloakkrenseanlegg

MYE SNØ: Slik blir flyplassens nye energikretsløp. Snødepotet vil kunne romme 50.000 kubikkmeter snø, og ikke 30.000 som på tegningen. Illustrasjon: OSLO LUFTHAVN/KENT ENSTRØM GRAFIKK OG ILLUSTRASJON

Snø og kloakk blir Oslo Lufthavns nye energikilder

GARDERMOEN (VG) Oslo Lufthavn begynner nå å bruke varme fra kloakken til å holde flyplassen varm. De bygger også et enormt snølager som skal kjøle ned terminalen om sommeren.

  • Øyvind Gustavsen
Publisert:

Den innovative miljøprofilen er den del av den pågående utbyggingen av Oslo Lufthavn. Utvidelsen inkluderer blant annet ny terminal, en ny pir og en rekke andre fasiliteter.

Torsdag ble det markert at utbyggingen er kommet halvveis.

Flyplassen er i ferd med å grave ut et snødepot på størrelse med en fotballbane, nord for taksebanen. Her vil de på sikt dumpe snøen som laver ned. Depotet har plass til hele 50.000 kubikkmeter snø. Det tilsvarer 5000 lastebillass.

20 prosent

- Snøen vil isoleres med cirka ti centimeter sagmugg for at den skal bevares lengst mulig. Vi vil bruke den til å kjøle ned terminalen når det blir varmt om sommeren, sier flyplassdirektør Nic Nilsen.

Dette skjer ved at kulden fra snøens smeltevann utvinnes i en varmeveksler og overføres til det sentrale kjøleanlegget i den nye Pir Nord som er i ferd med å bygges (se bildespesial nederst i artikkelen).

Mot slutten av august må flyplassen ha brukt opp snøen, for å klargjøre anlegget til første snøfall i begynnelsen av oktober.

Det er ventet at snødepotet vil kunne gi tre gigawattimer energi, og dekke 20 prosent av Oslo Lufthavns årlig energibehov til kjøling.

- Vi leter etter løsninger for å redusere vår klimapåvirkning og synes det er litt kult at vi kan bruke snøen på denne måten, sier Nic Nilsen.

LOKALISERING: Nord for taksebanen bygges det nye snødepotet. Illustrasjon: OSLO LUFTHAVN/KENT ENSTRØM GRAFIKK OG ILLUSTRASJON


Snødepotet vil være i drift fra vinteren 2016 eller 2017.

LES OGSÅ: Slik blir nye Oslo Lufthavn

- Godt for imaget

Allerede har flyplassen begynt å benytte kloakk fra kunder og naboer til å varme opp terminalen på vinteren. Dette skjer ved at varmen fra det kommunale renseanlegget overføres til flyplassens fjernvarmeanlegg gjennom en varmepumpe. Fra fjernvarmeanlegget distribueres varmen til de enkelte bygningene på Oslo Lufthavn.

Til gjengjeld leverer flyplassen avrenningsvann med kjemikalier fra av-ising av rullebane og fly til renseanlegget.

Kjemikaliene og kullforbindelsene i avrenningsvannet gjør rensingen av kloakken mer effektiv.

- Norge ønsker å ligge foran miljømessig. Det passer godt inn i vårt image at vi også er innovative når det gjelder energiløsninger, sier Nilsen.

- Flytrafikk er kanskje ikke så miljøvennlig?

- Nei, det er ikke det, så vi har noen utfordringer der. Vi legger ikke skjul på det.

Flyplassens varmeutnyttelse av renseanlegget er denne vinteren under innkjøring. Med andre ord bidrar de reisendes dobesøk allerede til en behagelig temperadør inne i terminalen.

Publisert:

Relaterte artikler

  1. Slik blir nye Oslo Lufthavn

    GARDERMOEN (VG) 27. april 2017 åpner nye Oslo Lufthavn, med en årlig kapasitet på fem millioner flere reisende enn i dag.
  2. Forbrukerrådet: - Urovekkende av Norwegian

    Forbrukerrådet sier det er «overraskende og urovekkende» at Norwegian nekter å betale tilbake penger til passjerer som…
  3. Full krangel mellom Norwegian og Flyklagenemnda

    Til tross for at Flyklagenemnda mener skuffede Dreamliner-kunder har krav på penger tilbake, nekter Norwegian å utbetale…
  4. Rapport: Verden trenger opptil en million flere piloter

    Den rekordstore veksten i flybransjen fører til en rekordstor etterspørsel av piloter.
  5. Widerøe-fly måtte snu grunnet oljedamp i kabinen

    Et Widerøe-fly på vei fra Bodø til Trondheim måtte snu da det ble oppdaget oljedamp i kabinen søndag formiddag.

Mer om

  1. Luftfart

Flere artikler

  1. Slik blir nye Oslo Lufthavn

  2. Så langt har utbyggingen på Gardermoen kommet

  3. Gardermoen: Her er Norwegians nye avgangshall

  4. Oslo Lufthavn har blitt nesten dobbelt så stor

  5. Roboter overtar bagasjen på Gardermoen

Fra andre aviser

  1. Ni år har det tatt. 14 milliarder har det kostet.

    Bergens Tidende
  2. Se nye Oslo Lufthavn her

    Bergens Tidende
  3. OSL åpner for flytrafikk

    Bergens Tidende
  4. Arkitekten bak nye Gardermoen: – Folk er ganske på tuppa når de kommer til en flyplass

    Aftenposten
  5. Norsk rekord i rensing av kloakk

    Bergens Tidende
  6. Se bildene: Her jobber de for å holde 3,3 millioner kvadratmeter flyplass fri for snø

    Aftenposten

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no