Undersøkelse: 1 av 2 sier tilliten til langdistanseflygningene er preget av problemene

LYKKELIGE TIDER: Her er Bjørn Kjos om bord da Norwegian hentet sitt første Dreamliner-fly i USA i sommer. Siden den gang har det vært mye motgang for selskapets langdistanseflyvninger. Foto: JOSTEIN MATRE

Kjos ber passasjerene om unnskyldning: - Forferdelig leit

På telefon fra USA sier Bjørn Kjos til VG at han har stor medfølelse med passasjerene som har fått jule- og nyttårshøytiden ødelagt på grunn av forsinkede Norwegian-fly.

  • Jostein Matre
  • Ingrid Hvidsten

- Det er forferdelig leit at passasjerene blir rammet. Spesielt nå rundt høytidene, sier Kjos.

Det er første gang han snakker siden problemene oppsto. VG, og flere andre medier, har forsøkt å få ham i tale de siste par dagene, men frem til nå har beskjeden fra Norwegians kommunikasjonsavdeling vært at Kjos er på reise, og at han ikke kommer til å snakke med media. De har svart selv, og henvist til direktøren for datterselskapet Norwegian Long Haul, Asgeir Nyseth.

I kveld fikk VG likevel snakke med Norwegian-sjefen, som stod på en flyplass i USA på vei til en jobbreise i Washington.

Kompensasjon

Hvorvidt de passasjerene som er rammet av forsinkelsene den siste tiden vil få noen kompensasjon, vil ikke Kjos svare på ennå.

- Vi følger de internasjonale reglene for kompensasjon, men siden jeg har vært i USA nå kjenner jeg ikke detaljene rundt dette. Derfor kan jeg ikke ta stilling til det.

- Men kan det være lurt å følge enkelte PR-eksperters råd om å gi kompensasjon uansett, for å få tilbake litt goodwill?

- Det må vi se på, men jeg har som sagt for lite kunnskap om hvor mange som ble rammet, og hvorfor det skjedde, sier Kjos.

Påvirker tilliten

I en landsomfattende undersøkelse Infact har gjennomført for VG torsdag kveld svarer halvparten at deres tillit til Norwegians langdistanseprogram er påvirket av den siste tids problemer. Halvparten av disse igjen sier at tilliten er påvirket i stor eller svært stor grad.

- Det er altfor mye. Det må vi gjøre noe med, sier Kjos.

At pr-eksperter slakter ham for å gjemme seg unna når det stormer rundt selskapet han ellers fronter med sitt typiske, brede smil, og at én av fire i VGs undersøkelse svarer at deres tillit til ham som Norwegian-sjef er påvirket, bekymrer ham mindre.

- Jeg får bare beklage, men dette har ikke noe med meg og mitt omdømme å gjøre. Jeg føler bare at det er fryktelig trist for passasjerene.

- Hvordan skal dere vinne tilliten tilbake?

- Det vi må gjøre er å få flyene til å gå skikkelig, og ikke få disse forsinkelsene. Vi må gjennomføre operasjoner som folk kan stole på, sier Kjos.

Dårlig julefeiring

I desember var ikke et eneste Norwegian-fly fra Bangkok til Oslo i rute. Bare ett av fire fly fra New York til Oslo holdt rutetiden, 12 av 16 fly var forsinket, i gjennomsnitt så kraftig som tre timer.

- Dette er altfor dårlig, sier Kjos, og legger til:

- Det skal sies at det har vært ekstremvinder som nok har ført til en del langdistanseforsinkelser jevnt over i det siste.

Likevel kunne konkurrenten SAS glede seg over 100 prosent regularitet fra New York i desember, fulgte Norwegian altså opp en kjedelig statistikk: Helt siden selskapet fikk levert sin første Dreamliner våren 2013 har flyene slitt med tekniske problemer, og siden oktober har det gått fra vondt til verre med punktligheten.

Det toppet seg for selskapet i juleferien, da 125 Norwegian-passasjerer tilbragte hele julaften på et sterkt forsinket fly fra USA. En uke senere måtte 276 strandede Norwegian-passasjerer ufrivillig feire nyttår i New York.

Les også

  1. Norwegian-sjef om problemene: - Et mareritt

    Sjefen for Norwegians langdistansefly innrømmer at første halvår med Dreamliner-fly har vært full av «uheldige…
  2. Norwegian-flyvning forsinket med ett døgn

    Med forsinkelser på snart ett døgn ryker trolig den norske nyttårsfeiringen for de 276 passasjerene som skulle reist med…
  3. Måtte feire julaften på Norwegian-fly

    125 Norwegian-passasjerer tilbragte hele julaften på et sterkt forsinket fly fra USA.
  4. Her blir det ENDA mer Dreamliner-krøll for Norwegian

    Her er bildet Norwegian - og ikke minst passasjerene deres - absolutt ikke vil se.

Mer om

  1. Luftfart

Flere artikler

  1. Norwegian trues med massesøksmål i Sverige

  2. Norwegian i nytt oppvaskmøte med Boeing

  3. Norwegian visste at de kom til å mangle piloter

  4. Mer Norwegian-kaos: - Folk gråter i kabinen

  5. Norwegian: Vi hadde ikke forutsett så mange kanselleringer

Fra andre aviser

  1. Kjos ber passasjerene om unnskyldning

    Aftenposten
  2. Klagestorm mot Norwegian

    Bergens Tidende
  3. Dreamlineren forsinket 239 ganger på fire måneder

    Fædrelandsvennen
  4. Forbrukerrådet: - Dette går ikke an

    Fædrelandsvennen
  5. Dreamlineren forsinket 239 ganger på fire måneder

    Aftenposten
  6. Kjos ber passasjerene om unnskyldning

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no