KRISE: SAS kjemper for å unngå konkurs. Espen Andersen ved BI Handelshøyskolen velger andre selskaper enn SAS når han skal til USA. Han mener SAS' rutenett ikke er optimalisert. Foto: NTB / SCANPIX

Luftfartsekspert: Dette er ikke nok til å berge SAS

(VG Nett) På tross av både lønns- og pensjonskutt hos de ansatte tror ikke luftfartsekspert Espen Andersen at SAS vil overleve uten store strukturendringer.

  • Sissel Kruse Larsen
  • Vidar Enerstvedt
Publisert:


- Nei, dette er ikke nok. SAS kommer ned på et kostnadsnivå som fortsatt er høyere enn Norwegians. De har kuttet en del i lønningene totalt sett, så om du ser på det stilling for stilling, så ser det ikke så ille ut, sier Espen Andersen, til VG Nett.

Har du tips om SAS?Kontakt VG Nett her!

Han er førsteamanuensis i strategi på BI, og har studert luftfartsbransjen i en årrekke.

Les Anders Giævers kommentar: SOS fra SAS

Pilotene i SAS har gått med på å kutte beløp tilsvarende én månedslønn. De har også gått med på å jobbe 8 prosent mer. De blir derfor 30 prosent billigere å ha ansatt for selskapet.

- Norwegian mer effektive

Pensjonen til de ansatte blir også endret fra ytelsespensjon til innskuddspensjon, noe som blir betydelig rimeligere for SAS.

Espen Andersen svarte leserne på hva som vil skje med SAS - les svarene her!

Likevel mener Andersen at Norwegian har en langt mer effektiv drift.

- De har et lite hovedkontor, en mer effektiv administrasjon, flere baser i utlandet som er langt billigere enn SAS sine, og de har et mer effektivt organisert rutenett, sier han og legger til:

- Det er likevel ikke helt sammenlignbart, fordi de to selskapene tilbyr ulike tjenester.

- Feil hovedflyplass

SAS flyr nå de fleste av sine reiser over Atlanteren via flyplassen Kastrup i København. Det lønner seg ikke i lengden, tror han.

- SAS' rutenett er ikke optimalisert. Alt for mange fly flyr via Kastrup. For eksempel, hvis jeg skal fly til Boston flyr jeg som regel med Icelandair som flyr meg via Reykjavik og direkte til Boston. Inntil SAS nokså nylig fikk sin direkterute til New York, ville jeg fått to mellomlandinger, og det er ikke å foretrekke, sier han.

- Stort sett må du innom Kastrup for å komme deg ut i verden, det gjør at jeg heller velger å fly med et annet selskap med flere direkteruter, sier han.

Mens SAS bruker Kastrup som sin hovedflyplass for lengre utenlandsruter bruker Icelandair Reykjavik, Lufthansa bruker Frankfurt, British Airways bruker Heathrow i London, Air France og KLM bruker Schipol i Amsterdam og Charles de Gaulle i Paris.

- Med unntak av Reykjavik, som er konkurransedyktig på grunn av fabelaktig geografisk plassering, er dette svært store flyplasser. For eksempel kan du fly nesten hvor du vil i verden fra London Heathrow, men fra Kastrup er det mange steder du ikke kan fly til. Skal du ha en slik flyplass som hovedflyplass må den være stor nok til at man kan tjene penger på å bruke den, sier han og mener derfor at SAS må omstrukturere:

- Vil ramme danskene

- Nå har de presset fagforeningene så langt de kan, og må begynne å endre på hvordan de gjør ting. Ved en omstrukturering hvor de går vekk fra Kastrup som hovedflyplass vil det ramme den danske organisasjonen mye hardere, det er nok derfor danskene kjører ekstra tøft på i forhandlingene med ledelsen nå, tror han.

Mandag morgen meldte SAS at det var en avtale på plass med sju av åtte fagforeninger. Kun den danske kabinforeningen «Cabin Attendants Union» (CAU) gjensto. Den siste underskriften sikret SAS seg omkring klokken 15.

Fagforeningen til de tidligere Braathens-pilotene i SAS, SAS Scannor Flygerforening (SNF), var de første til å underskrive ny avtale med SAS-ledelsen.

- Vi har sagt ja til å være med på innsparingene som må på plass, bekrefter leder i SNF, Jan Levi Skogvang, overfor NTB.
Avtalen ble undertegnet klokken 5.30 mandag morgen.

- Virkelig kniven på strupen

- Avtalen inneholder innsparinger på både lønn og pensjon. Vi må bare tro på ledelsen når de sier dette kan redde selskapet, sier Skogvang.

- Tror du de greier å berge selskapet?

- Jeg håper jo det, vi trenger to skikkelige flyselskaper i Norge. Men med mindre de får til denne omstruktureringen tror jeg ikke de vil overleve. Prosessen de siste dagene har i det minste hjulpet dem å få ned kostnadene, og gikk folk en kriseforståelse, ved å vise at SAS virkelig har kniven på strupen nå, sier Andersen.

- Det blir tøft

Nestleder i Norsk Kabinforening, Espen Pettersen sier til NTB at foreningen har måttet gi etter på absolutt alle områder.

- Vi er med på å redde arbeidsplassene til våre kolleger og redder SAS, men vi kommer til å føle dette på kroppen, det blir tøft, sier Pettersen.

- Det har vært et konstruktivt forhandlingsklima, men en fryktelig tøff prosess, sier foreningsleder Elisabeth Goffeng.

Selskapet vil ikke opplyse når de ser for seg å være ferdige med forhandlingene.

Tror SAS overlever

SAS overlever og blir vesentlig mer attraktivt for potensielle kjøpere, tror analytiker Ole Kirchert Christensen, ekspert i luftfart og direktør i konsulentvirksomheten Travelbroker. Han tror spareplanen vil kunne bane veien.

- Med den manøver som selskapet foretar nå, er det ingen tvil om at SAS er blitt vesentlig mer attraktiv for potensielle kjøpere, sier han til Ritzau.

Han slår fast at SAS vil overleve, men legger til at alle utfordringer ikke er ryddet av veien. For selv om selskapet nå kan bruke mindre penger på flygere og kabinpersonale, har SAS fortsatt større kostnader enn konkurrentene på en rekke områder.

VG Nett/NTB

Publisert:

Relaterte artikler

  1. SAS og fagforeningene i intense forhandlinger nå

    KASTRUP/OSLO (VG Nett) En snau time før den opprinnelige fristen for løsning på SAS-krisen går ut, gjøv flyselskapets…
  2. SAS-ansatt: Viktig at selskapet overlever

    GARDERMOEN (VG Nett) SAS-ansatte ved Gardermoen sier at de er villige til å sette selskapet foran seg selv.
  3. SAS: - Flyene går som normalt

    (VG Nett) Flytrafikken mandag vil ikke bli påvirket av de pågående forhandlingen i SAS.
  4. SAS-ansatt på skjebnekvelden: Som å jobbe på Titanic

    TROMSØ (VG) Det var bekymrede og spente, men samtidig humørfylte, SAS-ansatte som var på jobb søndag kveld.
  5. Norwegian: - Billettprisene kan øke hvis SAS går konkurs

    (VG Nett) Om SAS går konkurs må et nytt selskap starte i Norge og billettprisene kan bli høye, advarer Norwegian.
  6. - Widerøe går ikke konkurs selv om SAS gjør det

    KASTRUP/OSLO(VG Nett) Widerøe avviser at flyene deres blir stående på bakken i morgen, selv om eierselskapet SAS skulle…

Mer om

  1. Luftfart

Flere artikler

  1. BI-ekspert: Kuttene er ikke nok til å redde SAS

  2. Giske: - Vi er i mål med SAS

  3. Kilder til VG Nett: - En løsning er rett rundt hjørnet

  4. Parat reagerer kraftig på omorganisering i Norwegian

  5. Må luftfarten flytte ut for å overleve?

Fra andre aviser

  1. SAS enige med alle fagforeningene

    Bergens Tidende
  2. Kabinansatte går med på sparekravene

    Aftenposten
  3. Kabinansatte går med på sparekravene

    Bergens Tidende
  4. SAS kutter lønnen med 15 prosent

    Aftenposten
  5. SAS kutter lønnen med 15 prosent

    Bergens Tidende
  6. 10 år lang nedtur for SAS-ansatte

    Aftenposten

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no