SINTE: Asbjørg Hansen (64) og Terje Blomseth (66) fra Bergen tapte pengene sine da CanariReiser gikk konkurs. Foto: Bård Ove Myhr

200 gikk rett i feriefellen

GRAN CANARIA (VG) Like før avreise fikk CanariReisers kunder beskjed om at hotellferien de hadde betalt for i vinter var avlyst.

  • Mona Langset
  • Jostein Matre
  • Gjermund Glesnes
  • Synnøve Åsebø
Publisert:

Årsak: CanariReiser - et norskdrevet reiseselskap som formidler hotell på Gran Canaria - er konkurs. Konkursen kommer etter en langvarig økonomisk uenighet mellom CanariReiser og hotellkjeden Sun Hotels.

Tilbake sitter over 200 nordmenn som har mistet drømmeferien. Alle har betalt inn hele eller deler av hotellregningen. Nå innser de at de har tapt flere tusen kroner. Mange av kundene har kontaktet Forbruker Europa for å få bistand.

VET DU NOE? TIPS OSS!

Konk reiseselskap

- Henvendelsene vi har fått går kort fortalt ut på at folk har betalt for et opphold de ikke har fått. Dette har de enten fått beskjed om i forkant av avreise, eller etter at de kom ned, sier leder i Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

Han er klar på at det er CanariReiser som har gjort seg skyld i kontraktsbrudd med kundene, ettersom det er de som har tatt betalt for en vare de ikke har levert.

- Problemet i dette tilfellet er at det kan være noe uklart om det er norsk, eller spansk lov som gjelder. CanariReiser henvender seg til Norge, og slik sett gjelder norsk lov, men en konkurssituasjon i Spania faller fort under spansk lov, forklarer Wiik.

Kansellerte hotell

TAPTE PENGER: Asbjørg Hansen og Terje Blomseth. Foto: Bårde Ove Myhr

Den 14. oktober 2011 kansellerte Sun Hotels alle bookinger CanariReiser hadde gjort. Dette fordi de mente at CanariReiser ikke hadde gjort opp for seg.

Arvid Nordal i CanariReiser har i en e-post til kundene skrevet at Sun Hotels av «uforklarlige grunner» hadde kansellert alle vinterens bestillinger og beholdt pengene selv.

Sun Hotels hevder på sin side overfor VG at CanariReiser skylder dem så mange euro at de ikke hadde annet valg enn å kansellere denne vinterens 85 bookinger for til sammen 201 gjester.

Nordal bekrefter at CanariReiser skylder penger til Sun Hotels, men mener de burde fått mer tid til å gjøre opp for seg.

Inkasso eller?

- Normale prosedyrer er også her i Spania å sende ut purring, påkrav og videre til inkasso, og så eventuelt begjære skyldneren konkurs, skriver Nordal i en e-post til VG. De øvrige spørsmålene VG hadde, har Nordal ikke besvart.

Sun Hotels mener de har sendt inkassovarsel.

Publisert:

Flere artikler

  1. Timeshare-dom har gitt boom av
    useriøse «hjelpere»

  2. Spansk politi etterforsker svindel mot norske turister

  3. Norske flypassasjerer rammet av Spanair-konkursen

  4. Flyreisen kansellert – sliter med å få penger tilbake

  5. Fortvilte passasjerer: Håper Ving rydder opp

Fra andre aviser

  1. Fikk ikke refundert flybilletter, da sendte han konkursvarsel

    Aftenposten
  2. Geir jobber gratis for frustrerte flykunder: Varsler konkurser med millionkrav

    Bergens Tidende
  3. Feriedrømmen endte i mareritt

    Fædrelandsvennen
  4. Avbestille ferien? Dette sier forsikringen.

    Bergens Tidende
  5. Rundt 5000 nordmenn skulle fly med Spanair

    Aftenposten
  6. Mellomlandingen ble kansellert – fikk ny avreise før hun skulle lande…

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no