POPULÆRT: Rica Nidelven i Trondheim er blant Norges mest populære hoteller, hedret for sin frokost flere år på rad. Og selv om Rica-sjefen ikke liker at folk pruter på prisen, er det lov å prøve. Foto: Thor Nielsen

Prut på hotellrommet!

(VG Nett) I land som Danmark og Estland er det helt vanlig å prute på hotellrommet. Det bør du prøve.

Publisert:

... for snart øker prisene igjen

Etter å ha fått et pristilbud på Booking.com eller Hotels.com bør du ringe hotellet og spørre hva du kan få rommet for.

Det hender du da får en enda bedre pris - særlig hvis de sitter på mange ledige rom og innsjekk-dagen er nær.

LES OGSÅ: Finanskrise er prute-tid!

I Danmark er det helt vanlig å ringe hotellet. Vi har gjort det selv mange ganger, med hell.

Helt vanlig

Også i Estland (Tallinn) er det vanlig å ringe og be om en god rompris. Under finanskrisen kunne man få et rom på nye, svære Swissotel midt i byen for 40 euro (325 kroner) natten.

I Norge er det uvanlig å prute på romprisen eller ringe hotellet direkte:

- Vi opplever lite av dette, sier salgs- og markedsirektør Axel Huus i Scandic-kjeden, som tror det er lite å hente på å prute, ettersom prisene er «dynamiske», det vil si at de følger tilbud og etterspørsel og skifter fra dag til dag.

- Prisene varierer

- Det er derfor man opplever at prisene på nettet og på hotelsøkemotorene varierer, forklarer han.

HER ER VGs PRUTE-TIPS

Å vente til siste liten for å få et billig rest-værelse synes Huus er en dårlig idé:

- Sjansen er størst for å få noe billig hvis man booker tidlig.

- Garanterer laveste pris

Michael Telling, sjef for First Hotels, er enig:

- Vi opplever lite prispruting. Det tror jeg henger sammen med at vi garanterer laveste pris på www.firsthotels.no. Gjestene vil ikke oppleve at de kan forhandle seg fram til en lavere pris på andre hjemmesider eller ved å ringe hotellet.

VG-LESERNE DISKUTERER: Pruting i Tyrkia

Heller ikke konsernsjef Ole-Jacob Wold i Rica Hotels opplever mer prispruting nå enn før:

«Dagspris»

- Det skyldes nok prisfleksibiliteten. Romprisene skifter fra dag til dag, og sånn bør det være, sier Wold.

Både Huus i Scandic og Telling i First-kjeden tror hotellmarkedet i ferd med å hente seg inn igjen.

LES OGSÅ: Beijing - en skikkelig prute-by

- Romprisen vil øke med 3-5 prosent i helgene og 5-10 på midtukedagene i tiden som kommer, spår Axel Huus.

Mange ledige rom

En mager trøst så lenge hotellene fortsatt må leve med stort prispress og overkapasitet - som på Gardermoen der det stadig åpnes nye hoteller med hundrevis av nye senger.

- Jeg er glad vi ikke er tilstede der, sier Michael Telling i First.

Til gjengjeld opplever han tøff konkurranse København, som har fått mange nye, store hoteller i det siste.

Lov å prøve seg

- Hotellene som ligger på for eksempel hotels.com er låst av en best price-avtale, det vil si at den til enhver tids laveste pris skal være på hotels.com.

Få VGs reiseeksperters beste tips

Hva som skjer på telefon mellom en resepsjonsmedarbeider og en potensiell hotellgjest som diskuterer og avtaler (lavere) pris er imidlertid ikke like enkel å spore for hotels.com. Derfor har denne praksisen utviklet seg, sier professor og hotellforsker ved Høgskolen i Buskerud, Kåre Sandvik.

Prisene har falt

Mens romprisene har steget jevnt og trutt utover hele 2000-tallet, falt de fra 2008 til 2009 - mest i storbyene, ifølge Horwath Consultings 2010-rapport for hotellnæringen, gjort i samarbeid med Innovasjon Norge.

UT OG REISE? Last ned VGs gratis storbyguider her

Ifølge Hotels.com falt hotellprisene i Irland i snitt med 13% fra andre kvartal 2009 til 2010. Andre europeiske storbyer viser samme tendens.

I Norge falt rombelegget med 4,6% til 50,7%. Fra 2008 til 2009 Fallet fortsatte inn i 2010, ifølge Horwath & co.

Tomme senger = tap

At halvparten av rommene står tomme, kan hotellgjestene utnytte, bl.a. ved å prute på prisen.

Tomme senger betyr tap for hotellene. Da priser de i stedet ned eller kjører kampanjer a-la «tredje natten gratis».

- Etter nedgangstider opplever vi alltid økt etterspørsel, men fortsatt er prispresset stort. Først etter 6-12 måneder vil prisene begynne å stige, spår Michael Telling i First.

Booking.com: The largest selection of hotels, homes, and vacation rentalsHotels.comFirst Hotels - Unique Hotels In Scandinavia. Copenhagen / Stockholm / Oslo / GothenburgScandic Hotels - Scandichotels.no | Scandic HotelsScandic - Nordens største hotellkjede | Scandic Hotels
Publisert:

Mer om

 

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no