Derfor er asken farlig for fly

(VG Nett) Det kan virke rart at ingen fly får være i luften når været er klart og fint. Luftfartseksperter er derimot ikke i tvil om at dette er det eneste forsvarlige.

Publisert:
Grafikk: Tom Byermoen

- Et fly er sårbart for vulkansk aske. Det kan sammenlignes med en sandblåsing, sier SAS' basesjef i Norge, Eivind Bjurstrøm.

VGVT: Se vulkanen pumpe ut aske

Vanskelig å oppdage

Konsekvensene varierer fra ripete vinduer til noe så alvorlig som motorstans.

- Asken går inn i motorens brennkammer, der den vil få en høy temperatur og smelte, noe som vil kunne tette motoren. Da gir ikke motoren noen skyvekraft. På godt norsk betyr det at den stopper. Men dette skjer kun ved høy konsentrasjon av aske, og det er ikke veldig vanlig, sier Bjurstrøm til NTB.

Motorproblemer er likevel ikke det eneste problemet et fly kan støte på dersom det blir eksponert for vulkanaske. Partiklene kan også føre til statisk elektrisitet, noe som igjen kan føre til forstyrrelse av radiosambandet.

Et av problemene er at asken fra vulkanutbrudd er vanskelig å oppdage fra et fly. Den synes heller ikke på radaren. Man har heller ingen andre metoder å bruke enn rett og slett å unngå asken, altså å fly rundt, over eller under askeskyen.

PROTOKOLL: Hvordan blir du påvirket?

Nesten-katastrofe

VULKANUTBRUDD: Asken fra vulkanutbruddet på Island onsdag kan føre til at flymotorer blir ødelagt. Foto: REUTERS

I 1982 holdt et fly fra British Airways på å styrte over Det indiske hav etter at det traff på en askesky fra en indonesisk vulkan. Det førte til stans i alle fire motorene, og ikke minst denne noe avbalanserte meldingen fra kapteinen til passasjerene:

«Mine damer og herrer, det er kapteinen som snakker. Vi har et lite problem. Alle de fire motorene har stanset.»

Noen minutter før kapteinens kunngjøring hadde mannskapet om bord i flyet lagt merke til at det glødet hvitt fra flyets nese og fra vingene. Deretter så jetmotorene ut til å ta fyr én etter én, og så stanset de. Samtidig kom det svovelrøyk inn i kabinen.

Det mest umiddelbare problemet var derimot mangel på oksygen, og Moody lot derfor flyet stupe kraftig for å komme ned i en høyde med mer luft. Dette viste seg å bli redningen: Da flyet stupte, ble asken blåst ut av jetmotorene. Tre av motorene startet opp igjen, og til slutt landet flyet trygt i Jakarta.

Hendelsen ble en vekker for flyindustrien. I dag opprettes det en faresone på 120 nautiske mil rundt et vulkanutbrudd, og ingen får fly i områder med vulkansk aske.

Publisert:

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no