PÅ PLASS: Singapore Airlines er blant sværingene som allerede er på plass i København. I fjor økte de fra 3 til 5 ukentlige turer for å ta en større jafs av Asia-trafikken til og fra Skandinavia. Nå kan de få konkurranse fra flere langrute-selskaper. Foto: Privat

15 nye langruter

Selv om Gardermoen jobber for å få flere direkte-langruter, er Kastrup fortsatt storebror i langrute-klassen med 15 nye langruter på gang.

  • Dag Fonbæk
Publisert:

København Lufthavn jobber for å lande nye direkteruter til byer som Hong Kong, Bombay, Boston, Colombo, Ho Chi Minh City, Hong Kong, Johannesburg, Kuala Lumpur, Manila, Mexico City, Nairobi, New Delhi, Sao Paolo, Seattle, Seoul og Vancouver, melder Standby.dk.

I tillegg skal shipping-giganten A.P. Møller-Mærsk ha fremmet ønske om at Kastrup etablerer en direkterute til Houston, USAs oljehovedstad. Og i Danmark pleier mektige Møller-Mærsk å få viljen sin.

Kastrup kjenner pusten i nakken fra vår egen hovedflyplass - men da dreier det seg om passasjertall og ikke langrute-hegemoniet.

Nesten jevnstore

OSL noterte seg for 23 millioner passasjerer i fjor - opp drøyt 4 prosent fra året før, noe som er en meget sterk vekst.

Til sammenligning hadde Kastrup 24 millioner reisende i fjor.

UTVIDER: Kastrup hadde 24 millioner reisende i fjor, en million mer enn Gardermoen. Målet er 40 millioner passasjerer - og for å nå det skal flyplassen blant annet utvides med en helt ny pir for langdistanseflyene. Foto: Espen Braata

Gardermoen-ledelsen har ved flere anledninger uttalt at målet er å få på plass flere direkte-langruter - og som VG har skrevet synes en avtale med Emirates om rute til Dubai trolig å være nærmest forestående.

Håper på Sør-Amerika

Emirates har flere ganger besøkt Gardermoen for å sjekke fasilitetene.

- Vi er i dialog med Emirates, det er ingen hemmelighet, sier OSL-pressetalsmann Joachim Westher Andersen til VG.

- Vi jobber kontinuerlig med å styrke langrutetilbudet vårt, og de neste 5-7 årene har vi en målsetning om å kunne tilby nye ruter til USA, Asia og Sør-Amerika, sier OSL-talsmannen.

12 ruter i dag

I dag har Oslo Lufthavn 12 langruter: PIA til Islamabad, Qatar til Doha, Thai Airways og Norwegian til Bangkok, United, SAS og Norwegian til New York, sistnevnte snart også til både Fort Lauderdale, Orlando, San Fransisco/Oakland og Los Angeles i USA.

Westher Andersen anslår at cirka 900.000 passasjerer vil reise til og fra Oslo Lufthavn med langruter i 2014. Neste år passerer vi en million.

DIREKTE: Qatar flyr i dag Dreamliner mellom Oslo og Doha, men rapporter fra reisende om kvartfulle fly er foruroligende. Foto: Jan Ovind

Vi vokser mest

Også SAS-pilotene tok nylig til orde for å opprette flere direkte-langruter fra Oslo - særlig på bakgrunn av at trafikkveksten er større herfra enn fra Danmark.

Men om Oslo Lufthavn har store langrute-ambisjoner, er de ikke mindre på Kastrup. Etter å ha mistet mange ruter i årene 2007-2008, blant annet som følge av Sterling-konkursen, la flyplassledelsen seg i selen for å
gjenvinne sitt skandinaviske hegemoni.

Skal ha 40 millioner

Og med sin ambisiøse plan om å skaffe 15 nye langruter fram mot målet på 40 millioner reisende innen 2030, må nok Ola og Kari fortsatt i mange år belage seg på en tur innom Kastrup når de skal langt avsted med fly.

Kastrup skal bygge en helt ny pir for langrute-flyene (Pir E).

- Knutepunkt

Flyplassen har 27 langruter i dag - og målet er altså 15 nye.

- Prosjektet «Expanding CPH» skal gjøre oss i stand til å håndtere nesten dobbelt så mange passasjerer som i dag. Det er nødvendig hvis vi fremdeles skal være det sterkeste rute-knutepunktet i Nord-Europa, sa Kastrups flyplassdirektør Thomas Woldbye da ekspansjonsplanene ble lagt fram nylig.

Ambisjonene slår fast at København Lufthavn fortsatt i mange år vil være Skandinavias hoved-knutepunkt hva internasjonal ruteflytrafikk angår.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Publisert:

Relaterte artikler

  1. Slik får du tak i de billigste flybillettene

    Å finne den billigste flybilletten krever både kunnskap og tålmodighet. Men det finnes noen tommelfingerregler.
  2. Norwegian frykter fortsatt rutekutt

    Norwegian advarte mot rutekutt på Vestlandet og i Nord-Norge hvis bonuspoeng ble gjeninnført på norske innenriksruter.
  3. SAS og Ryanair senker gebyrer på bagasje

    Flypassasjerer er vant til at gebyrene stadig stiger. Men for en sjelden gangs skyld setter SAS ned gebyret på ekstra…
  4. Boeing-sjef i Oslo: - Vi er veldig lei oss

    GRAND HOTEL (VG) En av toppsjefene i Boeing beklager driftsproblemene Norwegian har opplevd med sine nye langdistansefly.
  5. Nordmenns (D)rømmereiser

    Frrrrryser du? Lei av mørket? Drømmer du om å flykte til varmen? Sommeren er bare en flytur unna!

Mer om

  1. Reiseliv

Flere artikler

  1. Pluss content

    Her er høstens nye flyruter

  2. Tar opp kampen mot Kastrup

  3. Bjørn Kjos frykter innenlands-konkurranse fra Ryanair

  4. Oslo Lufthavn på sisteplass - danket ut av svenskene

  5. Dette er nye Gardermoen

Fra andre aviser

  1. Oslo Lufthavn kan bli minst i Skandinavia igjen

    Aftenposten
  2. Vil ha 20 nye interkontinentale flyruter til Oslo

    Aftenposten
  3. Svenskene vil gjøre Oslo til flyjumbo i Skandinavia

    Aftenposten
  4. Nå satser Norwegian med nye ruter til Afrika og Sør-Amerika

    Aftenposten
  5. Og verdens travleste flyplass er…

    Bergens Tidende
  6. Oslo Lufthavn på sisteplass - danket ut av svenskene

    Aftenposten

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no