GIR NORGE DRAHJELP: Ikke bare gir den norsk-inspirerte «Frozen»-filmen tredobling av klikk på Visit Norways amerikanske portal. Også reisesøkemotoren Scyscanner melder om oppsiksvekkende økning i flysøk fra USA til Norge. Foto: The Walt Disney Company Nordic

Tredoblet Norge-interesse etter «Frost»-filmen

Reiselivet kan glede seg: Disney-filmen «Frost» pirrer utlendingenes interesse for Norge. På Visit Norways amerikanske nettportal er besøket mer enn tredoblet siden filmpremieren i november.

  • Dag Fonbæk

- Vi merker stor interesse fra utlandet i kjølvannet av «Frost»-filmen, bekrefter reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Klikk-økningen på Visit Norway-portalen i USA rimer godt med rapportene fra aktører i reiselivet. Det internasjonale filmpublikummet har fått med seg at Disneys storsatsing «Frozen» er inspirert av norske fjorder og fjell.

Mange flysøk

Enda en indikasjon på den økte norgesinteressen bekreftes av reisesøketjenesten Skyscanner:

- Søkningen etter flyreiser fra USA til Norge økte med hele 153 prosent om vi ser på perioden 28. november - 31. januar, sammenlignet med tilsvarende periode for ett år siden, forteller Skyscanners nordiske markedsjef Annica Jansson til VG.

- Det er en markant økning, bekrefter Jansson.

Bevisst satsing

Slike tilbakemeldinger lyder som musikk i reiselivsdirektørens ører:

Innovasjon Norge har brukt betydelige ressurser på «Frost»-satsingen. Hvor mye vil de ikke ut med - men Disney-folkene ble vist rundt i hele Norge for å bli inspirert til å bruke den norske vinternaturen i animasjonsfilmen, som siden USA-premieren 27. november er sett av hundrevis av millioner over hele verden.

FÅR BRUKE FILMEN TIL PR: Reiselivs-Norge har spisset en rekke markedsaktiviteter i utlandet mot «Frost»-filmen, og flere utenlandske reiselivsoperatører har laget egne norgepakker. Foto: The Walt Disney Company Nordic

Norskklingende navn

Figurene vi møter i «Frozen» har fått navn som Sven, Anna og Olaf, og handlingen utspilles i småbyen Arendelle.

Vi ser stavkirker, troll, fjordhester, nordlys, bunader og hører samisk joik. I en sekvens selges lutefisk på glass.

I Epcot-paviljongen i USA kan du møte filmfigurene Anna og Elsa i levende live. Disney kan dette.

Får bruke filmen

Avtalen mellom Innovasjon Norge og Disney innebærer at reiselivsaktører som skal selge ferielandet Norge får bruke filmen i sin markedsføringsstrategi.

Reiselivsmyndighetene har også spisset en rekke markedsaktiviteter i utlandet mot «Frost»-filmen, og flere utenlandske reiselivsoperatører har laget egne Norges-pakker.

- Konkrete tall for turistbesøket i kjølvannet av «Frost» er vanskelig å skaffe allerede nå, men vi håper på en markant effekt i løpet av 2014, sier reiselivsdirektør Tuftin til VG.

INSPIRASJON: Bryggen i Bergen skal være mulig å gjenkjenne i «Frost»-filmen. Disney-animatørene har brukt kjente norske steder som inspirasjon. Foto: Hallgeir Vågenes

Nokså unikt

Det er andre gang Disney inngår en slik markedsføringsavtale med et annet land. I 2012 fikk skotsk reiseliv drahjelp av filmen «Brave»:

Ifølge Visit Scotland genererte «Brave»-filmen en meromsetning for skotsk reiseliv på 1,4 milliarder kroner.
Disneys egen turoperatør-avdeling Adventures by Disney solgte ut alle sine turer til Skottland i kjølvannet av filmlanseringen.

- Det er en tilsvarende effekt vi håper på med «Frozen», sier Per-Arne Tuftin.

Disney: Bra interesse

Heather Killingbeck, som leder turutviklingsavdelingen i Adventures by Disney, forteller til VG at norsk-inspirerte «Frozen» har tilfredstilt deres forventninger. Men tall for bestilte reiser til Norge går de ikke ut med.

FLÅM: Disneys egen turoperatør Adventures by Disney har snekret en egen rundtur i Norge i kjølvannet av «Frost»-filmen. Flåm med Kjosfossen er steder som besøkes. Foto: Gøran Bohlin

- Det strider mot våre regler, sier Killingbeck.

På hjemmesiden til Adventures by Disney ligger det imidlertid ute en 8-dagers rundreise til Bergen, Flåm, Geiranger og Oslo - steder som kan assosieres med «Frozen»-filmen.

«Der kan du reise i film-makernes fotspor», står det å lese.

Og er du heldig, så kjenner du igjen Bryggen i Bergen fra filmen...

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Les også

  1. Dette bildet går verden rundt

    Har du sett Trollstigen fra denne vinkelen før? Ken Schluchtmanns prisvinnende bilder av verdens flotteste…
  2. Oslo skal markedsføres som shoppingby

    Oslo - som kjemper med Zürich om å være dyrest i Europa - skal markedsføre seg som shoppingby for å lokke til seg flere…
  3. Ja, alle elsker Norge!

    Nordlyset, akevitt, Lærdalstunnelen, isbjørner og «The Fox» er bare noen av grunnene til at Norge er det beste stedet…
  4. Færre turister reiste i Norge i fjor

    Norsk reiselivsbransje opplevde en nedgang i antall gjestedøgn på 1 prosent i fjor.
  5. Norsk sakte-TV til USA

    Fra nyttår kan flere millioner amerikanere oppleve nordnorsk natur gjennom NRK-programmet «Nordlandsbanen minutt for…

Mer om

  1. Reiseliv

Flere artikler

  1. Storinnrykk av amerikanske turister etter Frost-filmen

  2. Milliardbutikken «Frost» rir på Norges-suksessen

  3. Ny runde «Frost» fra Disney

  4. Jo da, det blir ny «Frozen»-film

  5. Selger Norge på Times Square

Fra andre aviser

  1. Disney-film gir økt turisme til Norge fra USA

    Aftenposten
  2. Slik skal «Frost»-filmen sette norsk jul på kartet

    Bergens Tidende
  3. Slik skal Disney gjøre norske juletradisjoner kjent over hele verden

    Aftenposten
  4. Europeiske turister svikter Norge

    Fædrelandsvennen
  5. Europeiske turister svikter Norge

    Aftenposten
  6. Ut med troll, oljerigg og Erik Bye, inn med figurene fra Frost

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder