Togtoppene ser lys i tunnelen

PÅ SKINNER: Det er ønsket til stortingspolitikerne, som tirsdag nærmest sto i kø for å bevilge penger til jernbanen i Norge. Foto: JAN OVIND

Lover milliardsatsing på jernbanen

Kjærlighetserklæringer og milliardløfter sto i kø under tirsdagens togdebatt i Stortinget. Politikere fra alle partier lover nå å satse stort på jernbanen i årene framover.

  • NTB
Publisert:

- Det er lys i tunnelen, sier direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.

- Det ser ut til at en mørk vinter er blitt fulgt av en lys vår, legger NSB-sjef Ole Enger til.

STOR VG-TESTBuss er bedre enn toget

De to togtoppene fulgte stortingsdebatten om vinterens togproblemer med stor interesse. At politikere fra alle partier lovpriser toget og lover å følge opp med milliardbevilgninger, er ikke hverdagskost.

- Det er veldig positivt med et stort engasjement for jernbanen, og vi må forutsette at det som sies i stortingssalen også blir fulgt opp i statsbudsjettene som ligger foran oss, sier Ole Enger til NTB.

Endret NTP

SVs Hallgeir Langeland er Stortingets kanskje mest profilerte togentusiast. Også han har oppdaget en endret tone i samferdselsdebatten.

DRØM DEG BORT:Her er Europas beste nattog

- Jeg har fått selskap på en banehalvdel som jeg stort sett har hatt for meg selv. Det er hyggelig, men så er det jo enklere å komme med løfter når man sitter i opposisjon, sier Langeland.

MINDRE SÅNN: Det er håpet til politikerne som tirsdag kom med milliardløfter til jernbanen i Stortinget. Foto: SCANPIX

Å sitte i regjering later ikke til å være et hinder for fagre løfter. Tirsdag ba nemlig SV egen regjering sette av 8 milliarder kroner til et seksårig vedlikeholdsløft for jernbanen, uten at det går utover investeringene.

- Det må komme betydelig med friske midler til vedlikehold allerede i revidert nasjonalbudsjett, sier Langeland til NTB.

LEI TOGKAOSET?Bli med i VG Netts Facebook-gruppe TOGKAOS

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier at behovet for vedlikehold skal vurderes i revidert nasjonalbudsjett. Hun åpner for å utsette toginvesteringer i Nasjonal transportplan og heller bruke pengene på vedlikehold.

Særlig mer konkret ble hun ikke i Stortinget tirsdag.

- En eventuell endring i innfasingen er en så stor sak at det må vi komme tilbake til Stortinget med. Jeg vil ikke forskuttere hvilke enkeltstrekninger det kan være snakk om, sa Kleppa.

- Ligger fast

Alvorlige ulykker og hyppige forsinkelser gjorde at Jernbaneverket tidligere denne måneden slo fast at kvartalet som ligger bak oss, er det verste i norsk jernbanes historie.
Fra flere hold er det kommet krav om friske midler og nye tiltak mot togproblemene.

SE OVERSIKTEN:Her er toget raskere enn fly

Samferdselsministeren understreker imidlertid at Nasjonal transportplan ligger fast, og at det ikke er snakk om å droppe planlagte prosjekter, selv om det kan bli enkelte utsettelser.

- Vi skal bruke 92 milliarder kroner på jernbanen de neste ti årene. Det er et stort løft. Jeg må minne om at det siste Bondevik II-regjeringen gjorde var å kutte i jernbanebudsjettet, sa Kleppa, som gjentok at det ikke blir aktuelt å utsette dobbeltsporet mellom Oslo og Ski.

Statsråden lovet også å gjøre sitt for å framskynde nødvendig vedlikehold fra ti til åtte år, slik Jernbaneverket har åpnet for. For å få til dette, må togreisende i perioder regne med driftsstans på enkelte strekninger.

- Privatallergi

Debatten om Kleppas redegjørelse om vinterens togproblemer ble utsatt som følge av dødsulykken på Sjursøya 24. mars. Regjeringen fikk på ny kritikk fra opposisjonen for ikke å åpne for offentlig-privat samarbeid eller sørge for en omorganisering av Jernbaneverket, slik at etaten kan ta opp lån og garantier på samme måte som NSB.

- Regjeringen har privatallergi, sier Høyres leder Erna Solberg.

Venstres Borghild Tenden er heller ikke like optimistisk på togets vegne som NSB-sjefen og jernbanedirektøren. Hun er skuffet over at partiet bare fikk støtte fra Frp til forslaget om ny togtunnel gjennom Oslo samt oppgradering av skinnegangen på strekningen Oslo S-Asker/Ski/Lillestrøm.

- Jernbanesatsingen spriker like mye som før. Det er lett å si at man ønsker å satse på toget, men da må man også stemme for gode og konkrete forslag når de foreligger, sier hun.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Publisert:

Mer om

  1. Reiseliv
  2. Jernbane

Flere artikler

  1. Stoltenberg vil styrke jernbanen

  2. Slakter jernbanemillionene

  3. Revidert nasjonalbudsjett: - Puslete satsing på vei

  4. Opposisjonen om kø-kaoset: - Si unnskyld, Magnhild!

  5. Kleppa varsler mer togkaos i sommer

Fra andre aviser

  1. Frp krever mer penger til jernbanen

    Bergens Tidende
  2. Gamle penger inn i nytt budsjett

    Aftenposten
  3. Frp krever mer penger til jernbanen

    Aftenposten
  4. Jernbanedirektøren varsler færre tog

    Aftenposten
  5. Kleppas togredegjørelse: - Visjonsløst

    Aftenposten
  6. - Får ikke svarene vi trenger

    Aftenposten

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no