SJØSENTER: Fosenhalvøya nord for Trondheim har allerede fått sitt nye «fyrtårn» i form av Sjøsentret på Stokkøya, der bevisst satsing på moderne arkitektur og bruk av norske natur-materialer har gitt mange flere besøkende. Nå står resten av kysten for tur. Foto: Scanpix

Her er kystens nye «fyrtårn» - får ros internasjonalt

(VG Nett) Hele norskekysten fra Halden til Kirkenes skal få nye «fyrtårn» - i form av spennende signalbygg som skal skinne og markere norsk arkitektur internasjonalt.

Publisert:

Stokkøya Sjøsenter på Fosenhalvøya nord for Trondheim holdes fram som eksempel på et spenstig byggverk i sjøkanten - noe du legger merke til.

Den komplette reiselivsbedriften, tuftet på gammel bygdekultur, representerer det beste av moderne norsk byggekunst - og har fått bred internasjonal oppmerksomhet i medier som som Le Figaro, Wallpaper og CNN.

- Veldig morsomt å bli framhevet på denne måten, sier Roar Svenning på Stokkøya til VG Nett. Sauebonden satset på arkitektur som verdiskapning for sjøsentret sitt, og angrer ikke:

- Klokt, ikke dyrt

- God og funksjonell arkitektur forrenter seg, fastslår Svenning.

- Dessuten er det ikke dyrt. Det handler om å bygge klokt.

MODELL: Langs våre Nasjonale Turistveier har veivesenet bygget mye fint - som dette servicebygg ved Jektvik fergekai i Rødøy, tegnet av arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk. Mer av dette kommer langs kysten vår. Foto: Magne Myrvold, Statens vegvesen

Etter modell av Nasjonale Turistveier på land, der våre fremste arkitekter har tegnet installasjoner, rasteplasser, vei- toaletter og spektakulære utsiktsramper - bredt omtalt i internasjonale medier - er er det nå kystens tur til å få et arkitektonisk løft.

- Løfte fram bygg

Målet er blant annet å styrke norsk egenart ved bruk av naturmaterialer, som på sikt skal trekke flere tilreisende til landet.

- Vi skal løfte fram kulturbygg, forskjønne og utvikle eksisterende bygg og sammen med lokale myndigheter og eiendomsutviklere reise nye signalbygg langs hele kysten, sier administrerende direktør Egil Skavang i Arkitektbedriftene til VG Nett.

STÅR FRAM: Hamsun-senteret på Hamarøy er et kystnært signalbygg som vi kan få flere av, skal vi Arkitektbedriftene. Bygget provoserer - som Hamsund selv gjorde. Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde

De står bak det nye «fyrtårn»-initiativer sammen med blant andre TreFokus, som jobber for å fremme bruken av norsk tre i byggeindustrien.

Får reise-støtte

Blant dem som helhjertet støtter iniativet er Innovasjon Norge og reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin:

- Norge har de siste 20 årene fått mange flotte signalbygg i tre og andre naturmaterialer. Det startet med Vikingskipet på Hamar. Vi snakker om en slags Bilbao-effekt eller Sydney-effekt, om du vil, sa Tuftin under Grüne Woche-messen i Berlin nylig.

IVRER MED: - Vi har allerede mange flotte signalbygg laget av naturmateraler - som Vikingskipet på Hamar. Og vi har plass tilflere, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per Arne Tuftin. Foto: Scanpix

Reiselivsdirektøren mener flotte byggverk av naturmaterialer som stein og tre er med på å fremme det norske reiselivsproduktet, og roser Staten Vegvesen for det de har gjort langs våre nasjonale turistveier.

- Vi fokuserer på natur - og det er det svært mange turister kommer til Norge for, sier Tuftin.

Åpen invitasjon

Arkitektbedriftene & co. har allerede gått bredt ut og invitert kommuner, fylkeskommuner, reiselivsbedrifter, eiendomutviklere og næringsliv til å komme opp med gode prosjektider for å lage
«fyrtårn» langs kysten.

PÅ KAIKANTEN: Det nyåpnede Astrup Fearnley Museet på Tjuvholmen i Oslo er nettopp eksekmpel på et kystnært fyrtårn-bygg som vi skal få flere av. Foto: Mattis Sandblad

- Invitasjonen er helt åpen, og noen pilot-prosjejkter har vi allerede på bordet, sier Knut Werner Lindeberg Alsen, kommunikasjonsansvarlig i Arkitektbedriftene.

- Det står allerede mange kyst-fyrtårn langs kysten, som inspirerer og som vil bli synliggjøre i prosjektet, sier Alsen, og nevder i farten Hamsun-senteret på Hamarøy, Gamle rådhus i Arendal, Kystmuseet i Florø, Kilden i Kristaiansand og det nyåpnede Astrup Fearnley Museet på Thuvholmen i Oslo.

Ide til andre

På Stokkøya har Roar Svenning & co brukt arkitekturen som strategisk virkemiddel for å utvikle seg som reiselivsbedrift.

BØLGENDE: Kulturhuset Kilden i Kristiansand, med sin karakteristiske trefasade som henspeiler på sørlandets maritime tradisjoner, er et typisk fyrrtårn-eksempel. Foto: Petter Emil Wikøren

Det kan andre også gjøre.

- Flotte, funksjonelle bygg av norske naturmaterialer genererer trafikk. Det burde flere i reiselivet tenke på, mener Egil Skavang - og inviterer hele kysten med på idedugnad.

- Bli sett. Bli lagt merke til. La bygget ditt inngå i en verdiutviklingsprosess. Det er dette vi ønsker å medvirke til, sier arkitekt-sjefen.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Publisert:

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no