PÅ VEI: Hurtigruteskipet Richard With på vei sydover i Vesterålen. Foto: SCANPIX

ESA åpner gransking av støtte til Hurtigruten

Staten kan ha gitt ulovlig støtte til Hurtigruten. EFTAs kontrollorgan ESA åpner derfor en formell gransking av en ekstrabevilgning på 181 millioner kroner.

  • NTB
Publisert:

Staten inngikk i 2004 en avtale med Hurtigruten ASA om drift av kystruten Bergen-Kirkenes, kjent som Hurtigruten. Avtalen til en verdi av 1,9 milliarder kroner løper i en åtteårsperiode fra 1. januar til 2005 til 31. desember 2012.

Men på grunn av økonomiske problemer i Hurtigruten gikk staten i 2008 med på å utbetale med en ekstrabevilgning på 181 millioner kroner. Det er denne støtten ESA mener kan være for høy, og at den derfor kan være i strid mot EØS-avtalens regler om statsstøtte.

- Det er jo alvorlig dersom vi kommer til at dette er ulovlig statsstøtte. I så fall må Hurtigruten betale dette tilbake, sier ESA-president Per Sanderud til NTB.

Turisme

ESA skal påse at konkurransereglene i EØS-området overholdes.

Det statlige kjøpet av kystruta Bergen-Kirkenes gjelder kun godsfrakt og distansepassasjerer, ikke turisme. Men ESA mener altså at staten kan ha betalt en overpris for tjenesten, og at den i praksis derfor har vært med på å subsidiere turistvirksomheten til Hurtigruten.

Avtalen omhandler betalingen Hurtigruten ASA får fra staten for å påta seg en transportoppgave som er ulønnsom. ESA skal nå granske om ekstrastøtten utgjør konkurransevridende, statlige subsidier.

EFTAs kontrollorgan skal ta stilling til om de 181 millioner kronene utgjør en statsstøtte, og om det i så fall er en lovlig støtte. Norske myndigheter mener bevilgningen ikke er statsstøtte.

ESA i tvil

- Vi er i tvil om det kan være statsstøtte involvert i ekstrabevilgningene som staten har gitt til Hurtigruten, sier ESA-president Per Sanderud.

Ekstrakompensasjonen fra myndighetene i 2008 ble gitt på følgende måte: Refusjon av NOx-betaling for perioden 2007-2009 på 91 millioner, generell støtte på 66 millioner som følge av økte kostnader samt redusert antall skip i tjenesten, tilsvarende 12 millioner årlig, opplyser ESA.

- EØS-reglene hindrer ikke at staten kan betale for denne typen tjenester, men det er ikke tillatt å overkompensere, av hensyn til konkurranse i markedet, sier Per Sanderud.

Nødkjøp

Det at ESA nå etter flere år åpner formell gransking, trenger ifølge Sanderud ikke bety at ESA faller ned på at ekstrakompensasjonen var ulovlig.

- Dersom norske myndigheter ville bruke argumentet om at dette var et nødkjøp, så burde de lagt ut et nytt anbud raskt. Men det har Norge brukt en del tid på, og det styrker vår sak i den forstand at vi blir mer kritiske, sier Sanderud.

Han tror ikke det kommer noen endelig konklusjon i saken i 2010.

REISEOPPLEVELSE MED HURTIGRUTEN:
På tur med Hurtigrutens Grand old lady

Konsekvenser

Et sentralt spørsmål er hvilke konsekvenser ESAs avgjørelse kan få for Hurtigruten. Hurtigruten ASA har slitt de siste årene. Ett skip er allerede sendt i opplag, og selskapet har truet med å sende ytterligere to i opplag.

- Jeg håper ikke at dette er summer i den størrelsesorden at man setter Hurtigruten i fare, sier Per Sanderud.

Staten skal nå komme med sitt syn på saken før ESA skal fatte en endelig avgjørelse.

- Viktig oppgave

Samferdselsdepartementet utlyste i slutten av juni en ny runde med konsesjoner for driften av strekningen Bergen-Kirkenes. I anbudet åpnes det for færre avganger enn i dag.

SLÅR TILBAKE: Administrerende direktør Olav Fjell i Hurtigruten ASA. Foto: SCANPIX

- Kystruta har en viktig samfunnsmessig oppgave. Jeg har som intensjon å opprettholde dagens tilbud, men ikke for enhver pris, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Utlysningen gjelder for hele EØS-området. Det statlige kjøpet gjelder seiling tur-retur Bergen-Kirkenes og til 32 mellomliggende havner.

NY ANBUDSRUNDE:Åpner for færre seilinger for Hurtigruten

- Har fått for lite

Hurtigrutens ledelse er trygg på at selskapet ikke har fått utbetalt mer fra staten enn det har krav på. ESAs gransking kommer ikke som noen overraskelse.

Administrerende direktør Olav Fjell sier til NTB at han ikke er overrasket over at ESA skal se nærmere på bevilgningen av 181 millioner kroner ekstra i 2008.

- Det er normalt at EFTAs kontrollorgan vurderer denne type statlige utbetalinger, men i vårt tilfelle betaler staten for daglige godsforsendelser og passasjertrafikk som er definert som en samfunnsoppgave, sier Fjell.

Han sitter på interne analyser som viser at selskapet egentlig burde hatt mer penger.

- Det er turistene som gjør at vi kan løse våre samfunnsoppgaver på en tilfredsstillende måte. Det er her vi tjener pengene som gjort at vi også kan løse de andre oppgavene, sier Fjell.

Han forstår at ESA er opptatt av at selskaper som Hurtigruten ikke skal få utbetalt mer tilskudd enn hva tjenestene staten betaler for, virkelig koster.

- I vårt tilfelle koster de mer enn beløpet vi får etter avtalen som løper fram til 2012, men turisttrafikken i sommermånedene bidrar til at vi likevel kommer i mål, sier Fjell.

Han vil ikke gi noen opplysninger om utviklingen i selskapet, som har mer enn fordoblet sin verdi på Oslo Børs det siste året, men han bekrefter at utviklingen er positiv. Tall for andre kvartal blir lagt fram i august.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

The EFTA Surveillance Authority | EFTA Surveillance AuthorityHurtigruten
Publisert:

Relaterte artikler

  1. Åpner for færre seilinger for Hurtigruten

    Oslo (NTB): Samferdselsdepartementet åpner for færre avganger med kystruta Bergen-Kirkenes, også kjent som…
  2. Stadig flere reiser med Hurtigruten

    Etter år med motvind, røde tall og usikker fremtid, lysner det litt for Hurtigruten.
  3. Faren over for Hurtigruten

    Hurtigruten seiler igjen i medvind etter svært tøffe år, men konsernsjef Olav Fjell lover ikke overskudd før til neste…

Mer om

  1. Reiseliv

Flere artikler

  1. Staten tar Hurtigruten til EFTA-domstolen

  2. Norge felt for ulovlig statsstøtte til Hurtigruten

  3. Hurtigruten i pluss med 62 millioner kroner

  4. Hurtigruten gikk i minus tross kjempe-PR

  5. Kystens tapte stolthet

Fra andre aviser

  1. - Hurtigruten burde ha hatt mer

    Bergens Tidende
  2. ESA: – Hurtigruten fikk ulovlig statsstøtte

    Aftenposten
  3. ESA: - Hurtigruten fikk ulovlig statsstøtte

    Bergens Tidende
  4. Gransker Hurtigrute-støtte

    Aftenposten
  5. ESA gransker Hurtigruten

    Aftenposten
  6. Ville ha ro - fikk 102 mill. i bot

    Aftenposten

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no