FØYER SEG IKKE: Ryanair nekter å følge en rekke av vedtakene i Flyklagenemnda. Her letter et av selskapets fly fra Rygge. Foto: SCANPIX

Forbrukerrådet advarer mot Ryanair

Forbrukerrådet mener Ryanair ikke gir flypassasjerene de rettighetene de har krav på. Rådet advarer nå norske forbrukere mot det irske lavprisselskapet.

  • NTB
Publisert:

Bakgrunnen er at Ryanair ved flere anledninger ikke har fulgt vedtak fra flyklagenemnda, der passasjerene har fått medhold i krav om kompensasjon fra selskapet etter forsinkelser eller kanselleringer, skriver Dagbladet.no.

- De aller fleste flyselskapene følger vedtakene. Det er viktig at folk merker seg at Ryanair er i særklasse når det gjelder å ikke følge vedtakene flyklagenemnda fatter, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg.

LES OGSÅ: Ryanair gir blaffen i Flyklagenemnda

Flyklagenemnda behandlet 183 saker i fjor. I 88 av disse fikk klageren helt eller delvis medhold. I 15 av sakene der klageren fikk medhold, har flyselskapene unnlatt å følge vedtakene. Ryanair står for 10 av disse 15 tilfellene.

SI DIN MENING: Hva synes du om Ryanair?

I Ryanairs begrunnelser for ikke å følge vedtak har de som regel oppgitt at årsaken til kanselleringer og forsinkelser ligger utenfor flyselskapets kontroll og at de dermed ikke er erstatningspliktige.

LES OGSÅ: I disse landene får du problemer hvis flyselskapet svikter

- Flyklagenemnda feilinformerer passasjerene om hva de har krav på i kompensasjon. Ryanair arbeider innenfor de rettslig bindende vilkårene som passasjerene går med på når de booker billett, og også EU-forordningen, sier pressesjef i Ryanair, Stephen McNamara.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Publisert:

Relaterte artikler

  1. Nå kan du få 5000 kroner hvis flyet er forsinket

    (VG Nett) En avgjørelse i EU-domstolen gir deg helt nye rettigheter hvis flyet er forsinket.
  2. Ryanairs Rygge-satsing bekymrer reisetopp

    (VG Nett) De nye Ryanair-rutene fra Rygge kan føre til dårligere service og rettigheter også fra de andre…
  3. Dette har du krav på når flyet er forsinket

    (VG Nett) Her er listen over alt du har krav på dersom flyet ikke tar av til riktig tid.
  4. Ryanair innfører nytt pristillegg

    (VG Nett) Fjorårets askekaos, snøkaos og streikekaos kostet Ryanair dyrt. Nå får passasjerene regningen.
  5. Ryanair gir blaffen i Flyklagenemnda

    Ordningen som skal sikre dine rettigheter som flypassasjer, er lite verdt hvis flyselskapet slår seg vrangt.
  6. I disse landene får du problemer hvis flyselskapet svikter

    (VG Nett) Flere av Europas viktigste ferieland nekter å behandle klager fra vanlige flypassasjerer.
  7. Dette har du krav på når bagasjen blir borte

    (VG Nett) - Flyselskapene er ansvarlige for at bagasjen kommer frem til riktig sted på riktig tid.

Mer om

Reiseliv

Luftfart

Flere artikler

  1. Flyselskapene gir blaffen i ett av tre vedtak i Flyklagenemnda

  2. Kansellert SAS-fly? Dette kan du kreve

  3. Saksøker Norwegian fordi han ikke fikk fly Dreamliner

  4. Full krangel mellom Norwegian og Flyklagenemnda

  5. Forbrukerrådet: Norwegian på klagetoppen

Fra andre aviser

  1. Forbrukerrådet advarer mot Continental Airlines og Ryanair

    Bergens Tidende
  2. Disse flyselskapene bryter reglene

    Bergens Tidende
  3. Disse flyselskapene får flest klager

    Bergens Tidende
  4. Klageflom mot Norwegian

    Aftenposten
  5. Klageflom mot Norwegian

    Bergens Tidende
  6. - Dramatisk økning i antall flyklager

    Bergens Tidende

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no