ARBEIDSKONTRAKTEN: Her er arbeidskontrakten italienske Alessandra Cocca hadde med bemanningsselskapet Crewlink, selskapet hun var ansatt i da hun jobbet som kabinansatt hos Ryanair. Se hele kontrakten nederst i saken. Foto: NTB/Scanpix

Her er den omstridte arbeidskontrakten

(VG Nett) Arbeidskontrakten til Ryanair-flyvertinnen Alessandra Cocca (35), har vært et hett tema denne uken. Nå viser hun for første gang frem dokumentet som omtales som «slavekontrakt» av fagforeningen Parat.

  • Hege Lyngved Odinsen
  • Anne Bergseng

- Vi ønsker at folk med selvsyn kan se hvilke arbeidsforhold kabinpersonalet hos Ryanair - som bor og jobber fra Norge - faktisk jobber under. Så kan folk bedømme saken selv, sier nestleder i Parat, Vegard Einan, til VG. Dessuten er Parat grundig lei av at enkelte kommentatorer fortsatt snakker om at dette «dreier seg kun om påstander».

I samråd med Alessandra Cocca og arbeidstakerorganisasjonen Parat publiserer VG i dag arbeidskontrakten til Alessandra Cocca.

SE HELE KONTRAKTEN NEDERST I SAKEN!

- Jeg viser frem kontrakten for å vise at det jeg og Parat forteller om forholdene i Ryanair, er riktig, sier Alessandra Cocca til VG via epost.

Cocca og hennes tidligere kollega Suzana har denne uken stått frem og fortalt om det de opplever som svært vanskelige arbeidsforhold hos flyselskapet Ryanair. Cocca sier til VG at uken har vært hektisk, men at hun er glad for at budskapet hennes har nådd frem.

- Mange tidligere og nåværende Ryanair-ansatte har tatt kontakt og takket meg for at jeg tør stå frem, sier hun.

Parat omtaler arbeidskontraktene som «slavekontrakter» hvor kabinpersonalet tjener 122 kroner timen, får lønnstrekk for alt fravær, også sykdom, og kan pålegges fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.

AVVISER ANKLAGER: Ryanair-sjef Michael O'Leary nekter for at Ryanair tilbyr kabinpersonalet det som av Parat omtales som slavekontrakter. Foto: AFP

- Har ikke slavekontrakter

Men under en pressekonferanse med Ryanair-sjef Michael O'Leary på Rygge torsdag, ble alle anklagene om angivelige «slavekontrakter» kontant avfeid.

- Vi tvinger ingen til å jobbe for oss, og vi har ikke slavekontrakter, sa han. For å underbygge poenget viste han til at selskapet har 8.500 ansatte som jobber der frivillig.

VGTV: Ryanair-sjefen: - Dette er falske anklager

Hovedspørsmålet i striden er hvilke lands lover som gjelder for Cocca og hennes tidligere kollegaer som bor og jobber i Norge.

Parat mener de kabinansatte - som er stasjonert på Rygge for å jobbe på Ryanairs fly - skal omfattes av norsk lov, og vil ha saken prøvd i retten. Nå får Cocca hjelp av arbeidstakerorganisasjonen Parat til å saksøke Ryanair for usaklig oppsigelse og brudd på norsk arbeidsmiljølov.

- VESENTLIG DÅRLIGERE: Arbeidsrettsforsker Marianne Jenum Hotvedt mener Alessandra Coccas arbeidskontrakt er vesentlig dårligere enn hva norsk lov tillater. Foto: INSTITUTT FOR PRIVATRETT

- Vesentlig dårligere rettigheter

VG har bedt doktorgradsstipendiat ved Juridisk fakultet i Oslo, Marianne Jenum Hotvedt, om å gjennomgå arbeidskontrakten til Alessandra Cocca. Hun har ikke sett på hvorvidt kontrakten skal reguleres av norsk eller irsk rett, men har vurdert kontraktsvilkårene opp mot det norske lovverket.

Hun mener at kontrakten gir arbeidstakeren vesentlig dårligere rettigheter enn hva norske arbeidstakere har.

- Kontrakten sikrer ikke stillingsvern og forutsigbarhet for inntekt. Arbeidstakerens personvern er ikke ivaretatt, hun har dårligere ferierettigheter og arbeidstakeren er heller ikke gitt sykelønnsrettigheter. Det er i tillegg en rekke andre punkter i kontrakten som vil være tvilsomme etter norsk rett. Samlet sett er kontrakten ubalansert og sikrer ikke arbeidstakeres grunnleggende rettigheter, sier Jenum Hotvedt til VG.

Arbeidsrettsforskeren trekker frem følgende punkter i kontrakten:

1. Mangel på stillingsvern og forutsigbarhet for inntekt:

* Midlertidig kontrakt og innleie er bare tillatt i visse tilfeller - det fremgår ikke av kontrakten at dette er et slikt tilfelle.

* Svært vid oppsigelsesadgang for arbeidsgiver, dvs ikke noe krav til saklig grunn eller krav til saksbehandlingen. Blant annet automatisk oppsigelse ved streik eller arbeidskamp.

* For lang prøvetid (tolv måneder i stedet for seks måneder)

* For korte frister for oppsigelse fra arbeidsgivers side. Lengre frister gjelder for når arbeidstaker sier opp, enn når arbeidsgiver gir oppsigelse. Ifølge kontrakten er oppsigelsesfristen for den ansatte mellom null og to uker om vedkommende har jobbet i bedriften i mindre enn fem år.

* Perioder med ulønnet ferie på minst fire uker årlig i lavsesong og adgang til å pålegge ulønnet permisjon.

* Vidtgående adgang til lønnstrekk uten å sikre at arbeidstaker har nok igjen å leve av. Blant annet adgang til å trekke arbeidstaker 200 Euro for «administrative kostnader» ved egenoppsigelse innen 15 mnd.

- At inntekten faller helt bort når man blir syk, og at man ved sykdom kan pålegges helseundersøkelser som arbeidsgiver har fullt innsyn i, gir et uforsvarlig arbeidsmiljø etter norsk standard, sier Hotvedt.

UTFORDRER RYANAIR: Alessandra Cocca (t.v.) og Zuzanna fra Slovakia har begge jobbet for flyselskapet Ryanair i Norge. Alessandra Cocca var ansatt i bemanningsselskapet Crewlink og jobbet i kabinen hos Ryanair. Nå mener hun seg usaklig oppsagt og går til sak mot flyselskapet. YS-forbundet Parat støtter saken til den italienske kvinnen som bor i Norge og arbeidet fra Rygge flyplass i Østfold. Foto: NTB/Scanpix

2. Manglende sikring av personvern og rettigheter ved sykdom, samt dårligere ferierettigheter.

* Ingen rett til sykelønn fra arbeidsgiver.

* Plikt til å underlegges medisinske undersøkelser ved sykdom og utlevere helseopplysninger, uten krav om at det er nødvendig.

* Kontrolltiltak som ransakelse, uten krav om saklig grunn og forholdsmessighet eller involvering av tillitsvalgte.

* Ingen innflytelse på fastsettelse av ferie, vidtgående adgang til å endre fastsatt ferie og annen beregning av feriepenger

- Du kan ikke bli syk for da har du ikke
inntekt, det gir et uforsvarlig arbeidsmiljø etter norsk lov, sier Hotvedt.

3. Andre punkter som er tvilsomme etter norsk rett, ifølge Hotvedt:

* Vidtgående taushetsplikt

* Forbud mot bierverv (arbeid utenom hovedjobb)

* Vidtgående flytteplikt uten mekanismer for forsvarlig saksbehandling

* Krav til hvor man bosetter seg

- Forbud mot bierverv og bostedsvilkår er begge deler forhold som i utgangspunktet ligger utenfor arbeidsforholdet, sier Hotvedt.

KLAR FOR RETTSSAK: Nestleder i Parat, Vegard Einan, støtter Alessandra Cocca når hun nå saksøker Ryanair. Foto: NTB/Scanpix

- Norsk lovverk

Nestleder i Parat, Vegard Einan, peker på mange av de samme punktene:

- Tolv måneders prøvetid med oppsigelsestider fra null dager, til maksimalt to uker, etter to års ansettelse uten krav til begrunnelse, er blant de verste, mener han. Han er også svært kritisk til reglene om sykefravær, og at man ikke har garantert minsteinntekt.

- Dessuten er det ingen sykepenger, ingen forsikringer, ingen pensjonsordninger, og en lønn som knapt er mulig å leve av i Norge, sier Einan, som ikke er i tvil om at Ryanairs kabinpersonale, som er stasjonert på Rygge, bør være omfattet av norsk lovverk.

- Fullstendig usant

Ryanair avviser anklagene blankt fra Parat om brudd på norsk lov.

- Dette er fullstendig usant. Alle flyene er irske, og det betyr at de defineres som irsk territorium. De ansatte jobber dermed i Irland under irsk lov, sa Ryanair sjef Micheal O'Leary på pressekonferansen på Rygge for to dager siden.

Han fulgte opp med å si at selskapet fullt ut følger irsk arbeidsmiljølov og EUs regelverk. Selskapet og de ansatte skatter til Irland, sa O'Leary.

Hittil har Arbeidsdepartementet og Skatteetaten gått ut og hevdet at Ryanair må forholde seg til norske lover og regler:

«Norsk rett gjelder for arbeid som utføres i Norge. Norske regler gjelder for piloter og kabinpersonale som er ansatt i et utenlandskregistrert flyselskap og flyr i utenlandskregistrerte fly, men som er ansatt ved en base i Norge som er start- og avslutningsted, uttalte seniorrådgiver i Arbeidsdepartementet, Bente Bakke, til NTB.

Varsler tilsyn

Både Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet varsler at de vil se nærmere på arbeidsforhold og arbeidsmiljø i Ryanair.

Luftfartstilsynet varsler tilsyn med arbeidsmiljøet ved Ryanairs base på Rygge i løpet av kort tid. Tilsynet blir det første i sitt slag. Samferdselsdepartementet vil se på om det irske lavprisflyselskapet har brutt norsk lov.

Kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet sier til NTB at man ikke kan utelukke at et arbeidsmiljø som det den tidligere Ryanair-flyvertinnen Alessandra Cocca hevder å ha opplevd hos Ryanair, vil kunne gå ut over sikkerheten.

Statssekretær Geir Pollestad (Sp) i Samferdselsdepartementet opplyser at Luftfartstilsynet har fått beskjed om å følge spesielt godt med på Ryanair.

HER KAN DU SELV SE KONTRAKTEN:

Parat

Les også

  1. Ryanair holder hastepressekonferanse

    (VG Nett) Etter å ha fått pepper i flere dager, er Ryanair-sjefen nå på Moss lufthavn Rygge for å forklare seg.
  2. Stoltenberg vil ikke fly med Ryanair

    Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) har aldri fløyet med Ryanair og kommer heller ikke til å gjøre det.
  3. Ikke la deg lure av flyselskapenes billettsystem

    (VG Nett) Skal du kjøpe flere flybilletter til den samme flyturen, er det smart å sjekke prisen for én billett før du…
  4. Ekspert tror ikke på Ryanair-sjefen

    Michael O'Leary stilte i finstasen da han fortalte om sine planer for norske innenriksflyginger i går.
  5. Ryanair i retten

    Nå må Ryanair for første gang forholde seg til norsk arbeidsmiljølov i en arbeidsrettssak.
  6. Luftfartstilsynet ber om gransking av Ryanair

    (VG Nett) Luftfartstilsynet er bekymret for Ryanairs mange nødlandinger den siste tiden.

Mer om

  1. Reiseliv
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Fagforening til Ryanair-sjefen: Beviser at du truer de ansatte

  2. Ryanair dømt i Frankrike

  3. Luftfartstilsynet må søke hjelp til Ryanair-tilsyn

  4. Ryanair-saken sendes i retur til lagmannsretten

  5. Ryanair-sjefen: - Dette er falske anklager

Fra andre aviser

  1. Kabinansatt saksøker Ryanair

    Fædrelandsvennen
  2. Kabinansatt saksøker Ryanair

    Aftenposten
  3. Ryanair må møte i norsk domstol, sier Høyesterett

    Fædrelandsvennen
  4. Ryanair må møte i norsk domstol, sier Høyesterett

    Aftenposten
  5. Ryanair-sjefen avviser all kritikk

    Bergens Tidende
  6. Ryanair tar oppsigelse til Høyesterett

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no