...og SAS-ledelsen langer ut mot billig-selskapene

DIREKTE FRA OSLO: Nå kan du fly direkte fra Oslo til New York. SAS øker også frekvensen og starter andre langdistanse-ruter, blant annet med sine Airbus A340-maskiner (bildet). Foto: SAS

SAS starter Gardermoen - New York

GARDERMOEN (VG) På dagen syv år etter at SAS la ned ruten fra Gardermoen til New York, starter selskapet opp igjen med daglige flyvninger.

  • Rune Thomas Ege
Publisert:

SAS la ned den direkte New York-ruten fra Gardermoen 28. mars 2004. Siden har selskapet flydd alle sine langdistanseruter fra Stockholm og København.

Nå vil selskapets Airbus A330-300-maskiner igjen bli å se på Oslo lufthavn.

- Det viktigste for oss er troen på at vi kan tjene penger på denne ruten. Men som nordmann i SAS-ledelsen må jeg si at det er ganske deilig å tenke på at vi snart er på plass i Oslo igjen, sier komersiell direktør Robin Kamark i SAS til VG Nett.

OFFENSIV: Fungerende konserndirektør John Dueholm i SAS under dagens pressekonferanse på Gardermoen. Foto: SCANPIX

Fra slutten av mars blir det daglige flyvninger fra Oslo til Newark. Foreløpige ruteplaner tyder på at flyet - med det gamle rutenummeret SK 907 - vil ta av fra Oslo ved 11-tiden om formiddagen. Ifølge flyselskapet vil de billigste billettene starte på 3495 kroner tur/retur.

Varsler Continental-samarbeid

- Prisene vil normalt ligge på drøye 4500 kroner tur/retur, sier Kamark.

VG NETT-LESER:- Herlig! Da vet jeg hvordan jeg skal reise til USA neste sommer!

HVA MENER DU?SI DIN MENING PÅ VG DEBATT!

Fra før av flyr amerikanske Continental direkte fra Oslo til New York. SAS avviser at de skal konkurrere med samarbeidspartneren fra Star Alliance.

- Flyvningene vil bli utført i et codeshare-samarbeid med Continental. Vi mener markedet er stort nok til begge, sier Kamark.

Men den stadig hardere konkurransen ut fra Oslo, kan betyr billigere billetter for passasjerene. Som VG skrev i forrige uke, står flyselskapene nærmest i kø for å etablere langruter fra Gardermoen.

Både Norwegian og Feel Air har varslet at de vil fly direkte fra Gardermoen til New York og Bangkok.

HVA ER DIN DRØMMERUTE FRA NORGE? SI DIN MENING I KOMMENTARFELTET NEDERST I SAKEN!

SAS-direktør Robin Kamark har ikke mye til overs for konkurrentenes foreløpig svært så luftige planer.

- Det har vært mye snakk om satsinger, men det skjer jo ingenting. Vi har valgt en litt annen strategi, sier Kamark.

Han klarer heller ikke la vær å dele ut flere spark til konkurrentene Norwegian og Feel Air, som har varslet svært lave priser fra Oslo.

- Glem 1000-kronersbilletter

PRISKRIG OVER DAMMEN?: Gjør både Feel Air og Norwegian alvor av New York-planene sine, vil det bli priskrig fra Oslo. - Men det vil bli kortvarig og blodig, mener SAS-ledelsen. Foto: TERJE BRINGEDAL

- Vi har et langsiktig perspektiv, og ønsker selvfølgelig å tjene penger på trafikken ut fra Oslo. De andre snakker om priser på 1000 kroner en vei. Det kan passasjerene bare glemme. Det vil i så fal være snakk om ett eller to seter per fly. Maksimalt, sier Kamark.

Også fungerende konserndirektør John Dueholm er kritisk:

- Vi har stor respekt for Norwegian, og vi har sett hvor flinke de har vært de siste årene. Men det er ikke plass til fire flyselskap mellom Oslo og New York. Skjer det, vil det bli glade dager for passasjerene. Men det vil bli svært kortvarig, og svært smertefullt for noen av selskapene, mener han.

- Vil ikke lønne seg

- Bare avgiftene per passasjer for Oslo - New York tur/retur ligger på 1600 kroner. Det skal ikke så mye skolegang til for å forstå at priser på 2000 kroner tur/retur ikke vil lønne seg, sier Dueholm.

- Men skulle det skje at alle planene blir realisert, og dette ser jeg på som svært hypotetisk, skal SAS kjempe for hver eneste passasjer, sier Dueholm.

SAS-toppene mener at selskapets styrke ligger i forretningsmarkedet, og nettverket selskapet tilbyr gjennom andre flyselskaper i Star Alliance.

- Over halvparten av passasjerene som flyr fra Oslo til USA skal videre til andre destinasjoner. Det er det ingen av lavprisselskapene som kan matche, mener Kamark.

Flere vil fly langt

Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo lufthavn bekrefter at flere flyselskaper er på vei til flyplassen.

- Vi er i forhandlinger med et amerikansk og et asiatisk selskap som ønsker å starte flygninger fra Gardermoen fra våren 2011, sa han til VG.

Kobro holder fortsatt kortene tett til brystet hvem de to selskapene er, og hvor langt frem i tid nye ruter vil ligge.

SAS utvider også resten av langdistanseflyvningene sine. I løpet av året skal alle langdistansemaskinene SAS satte på bakken da finanskrisen herjet som verst, settes i trafikk igjen.

I tillegg til Oslo-ruten starter selskapet fem ukentlige flyvninger fra København til Shanghai i Kina fra neste høst.

- Dette er et vendepunkt for SAS, sier fungerende konsernsjef John Dueholm til VG Nett.

Han avviser at New York-flyvningene vil bli en kortvarig affære som sist.

- Vi åpner ikke Oslo - Newark for å stenge den igjen etter noen få måneder. SAS har i dag en helt annen kostnadsnivå og langsiktighet enn før. Noe annet ville være meningsløst, sier Dueholm til VG Nett.

- Oslo - New York blir en svært viktig brikke i nettverket vårt i årene som kommer, sier direktøren.

Begge SAS-toppene varsler også at det kan komme flere langruter fra Oslo.

- Men vi skynder oss langsomt. I Asia er det bare Oslo - Bangkok som vil lønne seg med dagens marked. Men det er flere byer i USA som er interessante, sier Kamark.

Gjenåpner ruter - flyr mer

UTFORDRER NORWEGIAN: Offensive SAS-sjefer understreker overfor VG Nett at de skal satse knallhardt på det skandinaviske- og europeiske markedet fremover - i sterk konkurranse med Bjørn Kjos og Norwegian. Foto: VG

SAS gjenåpner også flere andre ruter fra Oslo, og lover økt trafikk på flere ruter, blant annet fra Oslo, Bergen og Stavanger til København.

Ved å bruke flyparken mer effektivt og hente tilbake fly som har vært utleid, skal SAS øke antallet flyvninger i Europa med 150 i uken de nærmeste månedene.

- Det viktigste for oss, er å holde posisjonen vi har i Skandinavia. Øker Norwegian frekvensen på enkelte strekninger, følger vi etter. Vi skal ikke vike en tomme på hjemmemarkedet vårt, sier Dueholm.

Blant de mest spennende nyhetene SAS presenterer i dag, er Oslo - Palma, Oslo - München og Oslo - Split.

PS! I dag flyr også Pakistan International Airlines, Thai Airways, Continental Airlines og US Airways (i sommersesongen) interkontinentale ruter fra Gardermoen.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Bestill billige flybilletter | SAS
Publisert:

Mer om

Reiseliv

Luftfart

Flere artikler

  1. Langdistanse-boom fra Gardermoen

  2. Norwegian vil ha inn Riksmegler i forhandlingene

  3. Norwegian-mannskap måtte fly med SAS

  4. Over 1700 flyavganger i USA kansellert på grunn av ekstremværet

  5. Forbrukerrådet om fly som er satt på bakken: Dette har passasjerene krav på

Fra andre aviser

  1. Verdens beste flyselskap flyr fra Oslo

    Bergens Tidende
  2. «Alle» vil til USA

    Bergens Tidende
  3. Norwegian skyver British Airways ned fra New York-tronen. Bare amerikanske selskaper er større.

    Aftenposten
  4. «Alle» vil til USA

    Fædrelandsvennen
  5. Tøffere priskrig på flybilletter til New York

    Aftenposten
  6. Øker kapasiteten med 16.000 seter i uken: Norsk USA-feber vekker oppsikt i utlandet

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no