SAS: - Kjenner til saken

10 ÅR ETTER: Bjørn Kjos fikk det første Norwegian-flyet i luften i september 2002. I mars i år var det en stolt Norwegian-sjef som inviterte VG på den første prøveflygingen av Boeing 787 Dreamliner. Her sitter han i flyets cockpit. Foto: ESPEN BRAATA / VG

Forfatter i ny bok: − Norwegian rappet flymanualer

Det har blåst opp full storm mellom Norwegian og forfatteren av en ny bok etter påstand om at flyselskapet rappet flymanualer fra Braathens.

  • Herman Prein Moestue
Publisert:

Tidligere Braathens-piloter skal ifølge boken ha tatt med seg flymanualene da de gikk over til konkurrenten Norwegian.

- Reinspikka løgn! hevder tidligere flygesjef i Norwegian, Roy Westby.

- Hadde ikke penger

Opplysningene fremgår i Jacob Trumpys bok «Høyt spill» som utgis i dag, 10 år etter at Norwegians første fly lettet fra Gardermoen.

Uten manualer ville ikke Luftfartstilsynet godkjenne Norwegian for å fly.

Selskapet hadde ifølge boken «hverken hatt tid eller penger til å få dem ferdig godkjent innen september på vanlig måte».

Redningen ble pilotene i flyselskapet Braathens, hevder forfatteren.

Unge nok for Norwegian

De tidligere pilotene i Braathens som hadde blitt 60 år, var for gamle til å fortsette i sitt eget selskap. Men de var unge nok for Norwegian, der aldersgrensen var 65 år.

Jacob Trumpy, som jobber i Finansavisen, forteller til VG at flyselskapets sjef Bjørn Kjos hadde satt seg det ambisiøse målet om at flyene måtte være i luften 1. september 2002. Da ville selskapet den høsten kunne fly forretningsreisende, og tjene nok penger for å overleve oppstartsfasen. I løpet av noen få måneder skulle det nystartede flyselskapet sikre seg mannskap, piloter, sertifikat - og flymanualer.

Nesten umulig

En nesten umulig jobb, men ikke helt umulig uten hjelp fra de tidligere Braathens-pilotene, ifølge forfatteren:

- Det er åpenbart at disse manualene ble tatt fra Braathens uten å spørre om lov. Norwegian visste at pilotene hadde meg seg disse papirene. Det er det fremste beviset på at Norwegian var nødt til å benytte seg av snarveier for å komme i luften, sier Jacob Trumpy til VG.

I svarte kofferter

I boken beskrives hvordan pilotens fremla manualene i svarte kofferter på Norwegians brakke-kontor på Fornebu. Disse ble så kopiert opp og gjort klar til videresending til Luftfartstilsynet.

Trumpy vet ikke hvem i selskapet som ga kommandoen.

Roy Westby, som var Norwegians flygesjef fra oppstarten i 1998 helt til 2008, kjenner seg ikke igjen i forfatterens beskrivelser.

- Ut av tåken

- Dette er tatt helt ut av tåken. Vi kunne aldri sendt av gårde manualer med Braathens-heading. Det ville aldri blitt godkjent av luftfartsmyndighetene. Det er utrolig skuffende å komme sånne påstander, sier han og legger til:

- Flyfabrikkene lager hovedmanualer, men de må skrives om for å tilfredsstille norske luftfartsmyndigheter. I flyene til Norwegian fulgte det med manualer fra tidligere eier, Transavia. De kunne brukes som veiledning, men hvert enkelt selskap må bygge opp egen håndbok. Norwegian bygget opp alt selv. Det ble aldri brukt noe fra Braathens, sier Westby.

Trumpy sier til VG at han står inne for alle påstandene, og baserer seg på flere kilder enn Westby.

Kjos benekter

Norwegian-sjef Bjørn Kjos tilbakeviser påstandene i en e-post til VG:

«Påstandene som fremmes i boka, er gale og et tydelig tegn på at forfatteren har en kreativ virkelighetsforståelse.»

Ifølge Trumpy skal de tidligere Braathens-pilotene ha vært svært skuffet over sitt tidligere selskap. De følte seg friske nok til å jobbe lenger, selv om Braathens ville ha dem ut av selskapet da de passerte 60 år.

- De hadde mistet respekten for Braathens, og de tok med seg manualene til Norwegian fordi de tenkte dette ikke ville komme frem, og fordi de kunne jobbe inntil fem år til, sier Trumpy.

I boka står det også, som E24 skrev i går, at Kjos var svært nær å selge seg ut av Norwegian da selskapets piloter truet med streik for å få selskapet til å slutte å bruke utenlandsk arbeidskraft i vår.

Oppdatert 8. august:

SAS: - Kjenner til saken

- Jeg kjenner ikke detaljene i saken, men vi var kjent med spekulasjonene om Braathens-manualer på avveie, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til VG.

Johansen viser til rettssaker mellom SAS og Braathens i perioden 2006-2009, der det ble fremlagt opplysninger om at det i Norwegians flymanualer sto at det fantes hjertestartere i flyene.

- Norwegian hadde ikke hjertestartere. Braathens hadde det. Likevel forekom det som at Norwegian hadde det, sier han.
Johansen synes det er underlig at Norwegian ikke har vist mer ydmykhet.

- Norwegian kan kanskje si at manualene stammet fra Transavia, men sannsynlighet for det er svært liten, sier han.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos avviser påstandene.

Publisert:

Les også

  1. Norwegian vil legge begrensninger i nettbruken på flyene

    VG Nett) Erfaringer med at bredbåndet om bord går tregt, gjør at Norwegian jobber med å sperre enkelte tjenester.
  2. Natur og Ungdom kaller Norwegian-ros tåpelig

    (VG Nett) Samferdselsministeren roser Norwegian for å redusere klimautslipp ved dagens rekordkjøp av nye fly.
  3. Norwegian tapte stort på streiken, men øker i andre kvartal

    Vekterstreiken medførte passasjerfall og 70 millioner kroner i tap for Norwegian i juni, men kvartalsresultatet økte…
  4. Skatt Øst vil granske pilotene til Norwegian og Ryanair

    Både Skatteetaten og Samferdselsdepartementet vil se nærmere på arbeidsforholdene til de innleide pilotene i Norwegian…
  5. Tror Norwegian kan bli medlem av flyallianse

    (VG Nett) Etter at Norwegian nylig annonserte kjøp av 222 nye fly, tror analyseselskap at Norwegian kan bli det første…
  6. Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er

    VG Nett) Når SAS snakker om punktlighet, handler det om at flyene lander på rute.

Mer om

Reiseliv

Luftfart

Flere artikler

  1. Slik ramlet Kjos baklengs inn i flybransjen

  2. Norwegian-ansatte føler seg tråkket på

  3. Germanwings-styrten: Espen Høiby: - Da jeg begynte i SAS for 30 år siden, hadde vi tre dager med psykologer

  4. Norwegian-Kjos: Slik skal vi løse Max-krisen

  5. Kjos om SAS: – Deres strategi er ganske enkelt å tappe oss for penger

Fra andre aviser

  1. Norwegian-sjefen skriver bok om seg selv og lavprissuksessen

    Aftenposten
  2. Norwegian-topp slutter: Ole Christian Melhus går til Helitrans

    Bergens Tidende
  3. OSM Aviation rekrutterer piloter for Flyr

    Bergens Tidende
  4. Bjørn Kjos varsler pilotmangel ut august

    Aftenposten
  5. - En forferdelig tragisk situasjon

    Bergens Tidende
  6. Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no