KVELDSSOL: Trysil i kveldssol en sommerkveld. Nå har bygda, sammen med tre andre, blitt kåret til å være et reisemål som tar hensyn til miljø og lokalsamfunn. Foto: GEIR OLSEN

Her er Norges beste grønne reisemål

Fire steder i Norge kan smykke seg med det helt nye nasjonale miljømerket «Bærekraftig reisemål».

Publisert:

Trysil, Lærdal, Vega og Røros har etter flere års forberedelser blitt tildelt merket «Bærekraftig reisemål» i år.

For å oppnå merket må reisemålene oppfylle en lang liste med kriterier. Det er blant annet krav til å ivareta natur, kultur og miljø, det skal styrke sosiele verdier og være økonomisk levedyktig.

- Flere destinasjoner jobber nå for å oppnå det samme, forteller Ingun Sørnes fra innovasjon Norge, som er blant initiativtakerne til den nye merkeordningen.

- Vi vet at gjester til Norge er opptatt av miljø. Nå er det litt opp til de enkelte destinasjonene hvordan de vil trekke fram merket i markedsføringen, samtidig som vi skal gjøre det vi kan for å synliggjøre dem, sier Sørnes.

På Visit Norways nettside blir disse reisemålene nå fremhevet som reisemål som tar hensyn til miljø og lokalsamfunn.

VEGA: Vega på Helgelandsskysten er også kåret til å være et miljøvennlige reisemål i Norge. Foto: DAG FONBÆK

- Først i verden

Norge er først i verden med å innføre en nasjonal merkeordning for reisemål. Næringsminister Trond Giske trakk fram nettopp dette nye miljømerket som et middel for å gjøre norsk reiseliv bedre, på en erfaringskonferanse for reiselivsnæringen i Oslo i dag.

- Vi kan ikke konkurrere om å bli verdens billigste reisemål. men vi kan bli verdens beste, sa han på konferansen.
Og nettopp det å ta hensyn til miljøet, er et kriterium turistene i stadig større grad legger vekt på.

På konferansen siterte Ingun Sørnes fra Innovasjon Norge en helt fersk tysk reiseundersøkelse, som viser at 40 prosent av den tyske befolkningen ønsker en miljøvennlig ferie. For et år siden ønsket 31 prosent det samme.

Både Trysil og Lærdal har en stor andel internasjonale turister. Og begge steder har de erfaring med at særlig de tyske og nederlandske er svært opptatt av miljø.

- De tyske turistene kommer gjerne med sortert søppel når de rydder ut av hyttene, og blir fortvilet over at de må kaste alt på samme sted. Det er noe vi jobber for å få gjort noe med nå, sier turistsjef Gudrun Sanaker Lohne i Trysil.

- Viktig!

Men selv om sortering av husholdningsavfall fremdeles er på planleggingsstadiet i Trysil, har kommunen jobbet mye for å kvalifisere til merket «Bærekraftig reisemål».

- Vi har gjort mye for å bli mer miljøvennlige lenge, men nå har vi fått satt ting i system, og vi får synliggjort det. Dette merket er viktig for merkevarebyggingen vår, sier Sanaker Lohne.

Hun forteller at arbeidet også har engasjert mange småbedrifter i kommunen.

- Nå har 75 prosent av bedriftene i kommunen kildesortering. Utleiehyttene sparer strøm ved smart energistyring. Alle restaurantene i Trysilfjellet har fått sertifiseringen «miljøfyrtårn» i løpet av vinteren.

Led-pærer

På det nye hotellet Park Inn Mountain resort er all utendørsbelysning led-pærer, og det blir varmet opp med et nærvarmeanlegg med pelletskjele, sier hun for å nevne noen eksempler.

LÆRDAL: Også et bærekraftig reisemål. Foto: Hallgeir Vågenes/VG


I Lærdal er prosjektleder for bærekraftig reiseliv, Helene Maristuen, overbevist om at arbeidet for å få merket Bærekraftige reisemål ført til mye bra for kommunen.
Siden de begynte å arbeide med dette i 2008, har ni lokale bedrifter fått sertifisering som miljøfyrtårn med hva det innebærer av mindre energibruk, mindre søppel og mer bruk av kortreist mat.

Lærdal har fått flere nye attraksjoner, og to nye faste arrangementer: Matfestivalen «Smaken av Sogn» og musikkfestivalen «Jordeplerock».

- Før hadde jeg en følelse av at vi var litt identitetsløse. Det er vi ikke lenger. Arbeidet for å få dette merket har ført til mye bra, sier Maristuen.

Hun tror at blomsten vil være et kvalitetsstempel som får stor betydning for Lærdal som reisemål. Ikke minst ved hjelp av Innovasjon Norge som skal løfte dette fram.

Publisert:

Mer om

 

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no