VÆR SÅ GOD: Mikael Forselius byr på elgkarbonader og historier på mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin. Foto: NINA ANDERSEN

Sultne på norsk matkultur

Tyskerne liker smaken av Norge. Men flere krever nå å høre historien bak maten de får servert.

Publisert:

Det kom frem under åpningen av verdens største mat- og reiselivsmesse, «Grüne Woche», i Berlin i helgen.

- Det holder ikke bare å servere god og smakfull mat. Turistene vil også vite hvor sauen eller reinsdyret har beitet, sier kokk og hotelldirektør Mikael Forselius.

Vil ha historier

Sammen med seksti andre utstillere fra lokalmat- og reiselivssektoren i Norge, deltar Forselius i disse dager på gigantmessen i Berlin.

Til daglig driver han Røros Hotell, som er med i sammenslutningen De historiske hoteller og spisesteder.

-Maten er selvfølgelig viktigst, men jeg tør påstå at historien gjestene får servert om det de får av mat og drikke også har betydning for matopplevelsen, sier han.

At tyskerne også vil høre historien om de norske delikatessene, var tydelig når de fikk smake og høre om Norge som reisemål under gigantmessen som åpnet i helgen.

Der er Norge i år representert med den største standen av de nordiske landene.

Her skal tyskerne i løpet av den ti dager lange messen få høre og se, og ikke minst smake på og fristes av det Norge kan by på som turistmål.

På Røros serverer Forselius turistene sine med mat basert på kvalitetsråvarer fra hotellets egen region.

Smak av natur

Stedet er kjent som et kraftsentrum for norsk lokalprodusert mat.

-Det er viktig at menyen gjenspeiler smaken av fjell, vidde, skog og sjø, sier Forselius.

Han mener flere nå bør få øynene opp for at det ikke er nok å fortelle turistene om gamle bygninger: Like viktig er historiene om maten, om vertskapet og lokale tradisjoner.
Ikke sjelden tar han med seg hotellgjestene ut på vidda for å vise dem den storslåtte naturen på Røros, men like mye for å vise hvor maten kommer fra.

- Maten er viktig

De fleste tyskere kommer til Norge på grunn av naturen. Samtidig sier de at mat og kultur er viktig.

- Norsk mattradisjon er helt vesentlig for å sikre turisme til Norge i fremtiden, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Han vet også at halvparten av tyskerne sier de er godt fornøyd med maten de får i Norge.

Appen Norwegian Foodprints er en digital veiviser fra visitnorway.no, som viser kvalitetssikrede spisesteder i området man befinner seg i.

-Restauranter med kvalitetsstempelet Norwegian Foodprints, gir deg det beste av vår egen matkultur, sier Tuftin.

Tyskland utgjør sammen med Danmark og Sverige 43 prosent av alle utenlandske gjestedøgn i Norge.

Tall fra Innovasjon Norge viser at Norge i fjor hadde 1,6 millioner tyske overnattingsdøgn.

Publisert:
 

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no