Volkswagen knuser resten

Rekordøkning i Trøndelagsfylkene

Høyeste dieselandel noensinne

BESTSELGERNE: Øverst til venstre: Norges mest solgte bil er Volkswagen Golf (7370), så følger Volkswagen Passat (4608). Nederst til venstre: Tredje mest solgte modell i fjor var Ford Focus (4437) og deretter Mitsubishi ASX (4194). Foto: Jan Petter Lynau/Hanne Hattrem

Tidenes fjerde høyeste personbilsalg

(VG Nett) Volkswagen er norske bilkjøperes favorittmerke, Golf og Passat er favorittmodellene. Taperne er Mazda, Subaru, Honda, Toyota og Mercedes.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over to år gammel

- Både Mazda, og til en viss grad Honda som har manglet modeller i år, har mistet grepet på Norge. Subaru og til dels Toyota fikk leveringsproblemer på grunn av tsunamien, men all tilbakegangen kan ikke tilskrives dette. Mercedes gjør det langt dårligere enn sine konkurrenter Audi og BMW, sier forlagsredaktør i Bilforlaget og bilbransjeekspert Per Morten Merg.

Han mener spesielt tilbakegangen for Toyota er alvorlig for merket, sett i lys av at den argeste konkurrenten Volkswagen økte salget med 9 prosent, og at totalmarkedet økte med 8,3 prosent.

Toyota er likvel landets andre største personbilmerke.

Av de 20 mest solgte bilmerkene i Norge i 2011 er det Mazda som har hatt den største tilbakegangen, med 37 prosent.

Subaru og Honda gikk tilbake med henholdsvis 24,5 og 21,9 prosent. Toyota gikk tilbake med 9,7 prosent og Mercedes med 0,4 prosent.

Av de 20 største merkene er det Kia som har økt mest (opp 73,5 prosent med Sportage som lokomotiv), Mitsubishi (opp 67,8 prosent med SUV-en ASX som kanonkulen) og Hyundai (opp 30,3 prosent med SUV-en ix35 som bestselgeren).

Det viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som har gjort opptellingen av det norske bilsalget i 2011.

NEDERST I ARTIKKELEN FINNER DU TOPPLISTER FOR ALLE BILMODELELR OG BILMERKER!

Volkswagen imponerer

- Norske bilkjøpere elsker Golf (7370 solgte), selv om modellen i fjor fikk reell konkurransen av Ford Focus (4437), sier Per Morten Merg.

Det har vært et ekstremt Volkswagen-år vi har lagt bak oss, mener Merg. Det er solgt 20.898 personbiler og merket har en markedsandel på 15,1 prosent.

Toyota er nummer to og har en markedsandel på 11 prosent med et totalsalg på 15.236 biler.

Volkswagen dominerer enda mer på den viktige varebilsiden.

- Det har vært et ekstremt Volkswagen-år også her. Det ble solgt 35.500 varebiler og markedet økte med 22 prosent. Av disse er nesten hver tredje solgte varebil en Volkswagen, med Caddy og Transporter som de to mest solgte, sier Merg.

Han minner om at varebilsalg er lukurativ business.

- Det ligger vel så god inntjening for bilforhandleren på varebiler som på personbiler, sier han.

Ekstrem-økning i Trøndelag

I to fylker, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag, øker bilsalget mer enn i landets øvrige fylker.

- Vi observerer at bilsalget i Sør-Trøndelag økte med 17 prosent, i Nord-Trøndelag med 15 prosent. Disse skiller seg klart fra de andre fylkene. Vi skulle gjerne visst hvorfor, sier Merg.

I Aust-Agder var det ingen økning i det hele tatt, i Hedmark bare fire prosent økning og i Oslo fem prosent. Disse ligger under snittet.

Mer diesel

Totalt ble det i fjor registrert 138.345 nye personbiler. Det var en økning på 10.591 biler i forhold til 2010.

Andelen dieselbiler var rekordhøy, ifølge OFV.

For året samlet ble dieselandelen 75,7 prosent. I samme periode i 2010 var dieselandelen 74,9 prosent.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle de nye personbilene i 2011 ble 134 gram per kilometer, ned 7 gram.

- Det blir interessant å følge med på om CO2-utslippene fortsetter nedover. Det er skjedd noe med dieselforståelsen etter at avgiftene ble endret og det er en økt bensinoppmerksomhet på en gang. Prisen for en høyere bensinandel, som gir lavere NOx-utslipp, er at den positive nedgangen i CO2-utslippene trolig vil bremse opp, sier Merg.

Flere artikler

  1. Nå topper denne elbilen igjen

  2. Pluss content

    Stor undersøkelse: Bilene vi er mest og minst fornøyd med

  3. Pluss content

    Bilene eierne er mest og minst fornøyde med

  4. Pluss content

    Nordmenn avslører: Dette er våre favorittbiler

  5. Pluss content

    Bilprodusentenes fremtidsplaner

Fra andre aviser

  1. Tesla ble hårfint slått i Norge i fjor

    Aftenposten
  2. Kraftig vekst i nybilsalget i august - flere kjøper elbil enn diesel

    Aftenposten
  3. Tesla knuste konkurrentene i desember

    Fædrelandsvennen
  4. 2019: Volks­wagen slo Tesla på målstreken

    Fædrelandsvennen
  5. Smell for to premiummerker

    Fædrelandsvennen
  6. Juni: Volvo på topp, diesel-Octavia mest solgte modell

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder