FRA GARDERMOEN OG ARLANDA: Med Airbus A330-200-maskiner planlegger norske Feelair å starte opp flyvningene til USA og Østen i 2010. Foto: FEELAIR.COM

Norsk flyselskap vil starte billigruter til New York og Bangkok

(VG Nett) Med 240 millioner kroner i ryggen, lover norske Feel Air billigbilleter på nye direkteruter til New York og Bangkok fra Oslo.

  • Rune Thomas Ege
Publisert:

- Vi skal fly langt. Vi skal fly billig, sier administrerende direktør Kai Holmberg i det nyoppstartede flyselskapet Feel Air til Dagens Næringsliv.

Selskapet har sikret seg 240 millioner kroner i startkapital og Holmberg har fått tidligere luftfartsdirektør og SAS-pilot Otto Lagarhus på å starte opp selskapet.

- Vi vil minst starte med to fly. Ett fly vil bli basert i Oslo, og ett i Stockholm sier de to flygründerne til Dagens Næringsliv.

Feel Air har valgt Airbus 330-200, med plass til 307 passasjerer i to forskjellige seteklasser.

- 160 ansatte

I løpet av høsten skal Holmberg og Lagarhus sette sammen en organisasjon på rundt 160 ansatte som skal sørge for å fly fritidsreisende på interkontinentale direkteruter som blant annet Bangkok og New York fra Oslo og Stockholm, skriver NTB.

GRATIS! Last ned VGs reiseguider til
NEW YORK || BANGKOK || STOCKHOLM || OSLO

SATSER: Kai Holmberg. Foto: FEELAIR.COM

Ifølge flyselskapet reiser om lag tre millioner norske og svenske passasjerer årlig til selskapets to første destinasjonene - New York og Bangkok. Feel Air vil kapre 11 prosent av disse passasjerene.

Flere konkurrenter

- Vi regner å ha rundt 350.000 passasjerer i 2011, sier Holmberg - som i en pressemelding skriver at selskapet også håper å kunne drive med positivt resultat i 2011.

De siste årene har flere selskaper åpnet nye, interkontinentale direkteruter fra Oslo. Thai Airways flyr daglig til Bangkok, og Continental flyr daglig vestover, mot New York.

LES OGSÅ:Nå kan du fly direkte Oslo-Bangkok

I tillegg flyr US Airways en sommerrute mellom Gardermoen og Philadelphia på den amerikanske østkysten.

For å sikre overskuddet, vil Feel Air ha flyene sine på vingene mest mulig, og operere med det de kaller «flytende rutetider». Etter en rundtur fra Oslo til New York, skal flyet gå direkte til Bangkok, skriver NTB.

Bjørn Kjos: - Galskap

SATSER: Otto Lagarhus. Foto: FEELAIR.COM

- På den måten får vi flyet på vingene 16,7 timer i døgnet, og målet er 20. Med flytende rutetider kan vi bruke ett fly der andre bruker to, sier Holmberg.

SE BILDESERIEN:Veteranenes siste flyvning med SAS

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke spesielt imponert over billigfly-planene til de to nordmennene.

- Totalt dødfødt. Dette er helt hinsides uten å ha et kort-distansenett som kan «feede» disse rutene. Bare se på hvor mye SAS og Finnair brenner av på langdistanserutene sine. Jeg tror ikke de er klar over hva som skjer i bransjen. Dette er det glade galskap, sier Bjørn Kjos til Dagens Næringsliv.

Eks-luftfartsdirektør

Kai Holmberg er tidligere konserndirektør i VIA Travel Group og er en av gründerene i Feel Air.

SKEPTISK: Bjørn Kjos. Foto: LARS ÅKE ANDERSEN

- Holmberg er reiselivsentreprenør og har arbeidet med byrå, verdikjedeutvikling, teknologi og hotell de siste 12 årene. Han har med seg tidligere Luftfartsdirektør Otto Lagarhus, som har lang erfaring i ulike ledelsesposisjoner i SAS, blant annet som konserndirektør med ansvar for flyproduksjonen. Lagarhus har i de senere år vært rådgiver for en rekke kjente internasjonale flyselskaper på området sikkerhet og kvalitet, skriver Feel Air i en pressemelding.

I fjor gikk selskapet Krabi Airline høyt ut og kunngjorde at de skulle starte direkteflyvninger fra blant annet Gardermoen til Krabi i Thailand. Siden har prosjektet blitt utsatt en rekke ganger, og selskapet måtte i vinter kjøpe businessklasse-billetter hos konkurrenten Thai Airways for å få passasjerene sine til Thailand.

FEEL Air
Publisert:

Mer om

Reiseliv

Luftfart

Flere artikler

  1. Langdistanse-boom fra Gardermoen

  2. Priskrig i luften utsatt

  3. Dreamliner forsinket igjen - Bjørn Kjos rakk ikke sitt eget møte

  4. Flyselskap truer med milliardkrav

  5. Slik skal Mæland lokke japanere til Norge

Fra andre aviser

  1. Nytt norsk flyselskap vil fly langt og billig

    Bergens Tidende
  2. Nytt norsk flyselskap vil fly langt og billig

    Fædrelandsvennen
  3. Verdens beste flyselskap flyr fra Oslo

    Bergens Tidende
  4. Dette er verdens beste flyselskap

    Bergens Tidende
  5. Stadig flere vil til Asia

    Bergens Tidende
  6. Kjos starter nytt flyselskap

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no