I FARESONEN: Et fly av denne typen, en KLM Cityhopper Fokker 70 - her fotografert på Torp - møtte et amerikansk jagerfly i luftrommet sørvest for øya Sylt i Tyskland. Foto: JAN OVIND / VG

Passasjerfly nær krasj underveis til Norge

Det var reell kollisjonsfare da et KLM-fly på vei fra Amsterdam til Sandefjord møtte på et amerikansk jagerfly i luften tidligere i år.

  • Jan Ovind
  • Nanna Johannessen
Publisert:

Det kommer fram etter at den nederlandske havarikommisjonen DSB har gjennomgått hendelsen.

KLM Cityhopper-flyet, som var av typen Fokker 70, var på vei fra Amsterdam til Sandefjord lufthavn Torp - da det møtte et amerikansk jagerfly av typen F-15C sørvest for den nordtyske ferieøya Sylt.

Nestenkollisjonen skjedde 19. april i år ved 09.25-tiden om morgenen.

- Merkelig

KLM-maskinen hadde 45 mennesker om bord og befant seg i 35.000 fots høyde (10.668 meter) da det amerikanske jagerflyet - som deltok i en større øvelse i området - plutselig nærmet seg faretruende.

Flygerne på KLM-flyet steg raskt til 36.200 fot for å unngå jagerflyet.

Ifølge den nederlandske havarikommisjonen var avstanden på ett punkt 18 meter vertikalt og 1093 meter horisontalt, skriver Aviation Herald.

Det var den tyske havarikommisjonen som ba sine nederlandske kolleger om å etterforske hendelsen, som altså skjedde i tysk luftrom, fordi den ble betraktet som alvorlig.

Per Gram har mange års erfaring fra Forsvaret og sivil luftfart hvor han har flydd Orion-fly og helikopter. I dag driver han sin egen luftfartsblogg. Han synes hendelsen virker mystisk:

- Det høres veldig merkelig ut at KLM-flyet har vært oppe i 35.000 fot. Det er svært sjelden at slike fly flyr så høyt som maksimal høyde. Men hvis dette er riktig, og de dataene som forekommer om avstanden mellom flyene stemmer, vil det regnes som en alvorlig luftfartshendelse, sier Gram til VG.

Han mener årsaken kan ha vært at det amerikanske jagerflyet har flydd såkalt «taktisk» - uten hjelpemidler:

- Det kan ha vært en «se og bli sett»-øvelse, men i kontrollert luftrom skal ikke dette inntreffe, da skal flyene i luftrommet være under kontroll av en bakkeradar. Dessverre er ikke slike nestenulykker uvanlig, sier Gram.

Publisert:

Les også

  1. Her er 288 flyselskaper du ikke bør fly med

    (VG Nett) Hvis du skal ta fly på reiser utenfor Europa, bør du lese denne saken.
  2. 206 norske piloter vedgår at de sovnet

    206 av 389 piloter innrømmer i en anonym undersøkelse at de har sovnet i cockpiten.
  3. I disse flysetene sitter du tryggest

    (VG Nett) Skulle ulykken inntreffe, øker sjansen for å overleve for jo lenger bak i flyet du sitter.
  4. Her har flypassasjeren slått hodet i veggen etter turbulens

    (VG Nett) Disse bildene viser dramaet da et United Airlines-fly kom inn i kraftig turbulens over Kansas.
  5. Hadde hull i taket - flyselskapet setter 80 fly på bakken

    (VG Nett) Passasjerer sier de kunne se tvers gjennom taket i flyet før nødlandingen i Arizona.

Mer om

Reiseliv

Luftfart

Flere artikler

  1. Iranske medier: Passasjerer ble skadet da amerikansk jagerfly fløy nært sivilt passasjerfly

  2. Luftfartstilsynet: - Sikkerheten var ikke god nok natt til i går

  3. NATO-fly sendt opp mot russiske jagerfly

  4. Nesten-ulykke granskes: Norwegian-fly sekunder fra hverandre

  5. Iran klager inn USA for FN etter jagerfly-hendelse

Fra andre aviser

  1. Fant død person i fly fra Torp

    Bergens Tidende
  2. Rapport: Jetfly var 52 meter fra styrt etter avgang fra Gardermoen

    Aftenposten
  3. - 300 gjenstander nær leteområdet etter MH370

    Aftenposten
  4. Russiske jagerfly fløy svært nær amerikansk skip

    Aftenposten
  5. Norsk jagerflypilot i nærkontakt med russisk krigsfly

    Aftenposten
  6. Piloten som overlevde: - Vi fikk ingen advarsler

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no