Reisende må sjekke rettighetene før de drar

Forsikringsselskaper, reiselivsbransje og ikke minst reisende frykter at flyproblemer grunnet askeskyer kan trekke ut i tid. Forbrukerrådet anbefaler en tur innom tenkeboksen før man bestiller reiser.

  • NTB
Publisert:

- Det aller viktigste er å sjekke hvilke vilkår som gjelder for hver eneste bestilling man foretar. Er det ikke avbestillingsmuligheter, bør man kanskje vurdere å vente litt med bestillingen, sier underdirektør Anne Beate Hammerstad i Forbrukerrådet til NTB.
Hun understreker at det ikke innebærer noen økonomisk risiko å bestille pakkereiser og flybilletter, ettersom forbrukere har gode rettigheter til refusjon hvis disse blir kansellert. Likevel bør publikum tenke seg om før de reiser bort, ettersom verken forsikringer, turoperatører eller flyselskap dekker absolutt alle utgifter som kan påløpe som følge av innstilte avganger.
Den siste uka har Forbrukerrådet hatt mangedoblet pågang fra reisende. Til vanlig er de tilgjengelige for forespørsler fra klokka 9 til 15, men onsdag vil de også åpne linjene mellom klokka 19.30 og 22.

Les også:Hindret av asken? Dette har du krav på

På egen hånd

Europeiske Reiseforsikring støtter Forbrukerrådets anbefalinger.

- Vi advarer ikke folk mot å reise eller bestille reiser. De må selv avgjøre hvordan de vil legge opp dette, sier Harald S. Hollerud, direktør i Europeiske Reiseforsikring.

Han påpeker at pakkereiseloven og EUs regler beskytter forbrukerne bra ved kjøp av pakkereiser og flyturer. Men verken disse reglene eller reiseforsikringen dekker utgifter forbrukere har til alternativ hjemreise de legger opp selv eller andre utgifter ved kansellerte avganger.

- Vi har riktignok gjort unntak fra våre vilkår siden torsdag, og hjulpet kunder som falt utenfor både EUs regulativ og pakkereiseloven. Men det opphører fra tirsdag, ettersom vi regner med at de som reiser ut nå kjenner til risikoen de løper ved å dra, sier Hollerud.

Han understreker at kunder som fremdeles er askefast ute i verden som følge av innstilte avganger, fortsatt vil få hjelp.

Tett på nett:Spør om dine rettigheter når flyene står - få svar tirsdag 12.00

Overdrevet

Hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge, HSH, er bekymret for situasjonen og advarer mot å krisemaksimere:

- Vi er ikke glade hvis noen på spinkelt grunnlag advarer folk mot å kjøpe reiser. Dette blir lett litt overdrevet, som frykten for svineinfluensaen, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i HSH.

Han minner om at ingen er garantert at en planlagt reise ikke blir avlyst på grunn av uforutsette omstendigheter.

- Ved pakkereiser og flyging har vi regler som sikrer at man får pengene igjen.

Les også:Norsk Flygerforbund: - Passasjerene har for gode rettigheter

Enklest med pakke

Flere turoperatører, som Apollo og Star Tour, gikk tirsdag ut og anbefalte pakkereiser som tryggeste feriealternativ. Forbrukerrådet vil ikke gi uttalelsene ubetinget støtte:

- Ved bestilling av pakkereise har forbrukeren klarere rettigheter enn om reise og opphold bestilles separat, men det behøver ikke å bety at pakkereiser er det beste reisealternativet. Her er mange faktorer som spiller inn. Hovedpoenget må være at man er seg sine rettigheter bevisst ved valg av reiser og billetter, sier underdirektør Hammerstad i Forbrukerrådet.

Hammerstad nevner bestilling av hotell, leiebil og konsertbilletter som eksempler på kostnader som ikke nødvendigvis kan refunderes om man ikke får benyttet seg av det man har betalt for.

Les også:Ny og kraftigere askesky på vei

Publisert:

Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med Kickback.no