Hovedinnhold

Trendy med svart kaffe

KAFFEKULTUR: Kaffebrenner Joar Christoffersen mener kaffe er kultur. På Mocca gir han folk råd om hvordan drikken best kan nytes. Foto: Annemor Larsen
KAFFEKULTUR: Kaffebrenner Joar Christoffersen mener kaffe er kultur. På Mocca gir han folk råd om hvordan drikken best kan nytes. Foto: Annemor Larsen
Tre av fire nordmenn drikker kaffen svart. Nå er det attpåtil trendy.

Denne saken handler om:

Tilsetninger som melk, sukkerbiter og essenser gjør ikke annet enn å ødelegge for kaffebønnens utsøkte egenart, hevder kaffekjennerne. De diskuterer kaffe med minst like stor lidenskap og vitenskap som vinkjennerne gjør med vin.

- Jo mindre melk, desto mer smak. Det føles litt vondt når jeg ser at folk heller melk oppi en herlig, smakfull kaffe, innrømmer Anu Haug, daglig leder på Mocca kaffebar og brenneri i Briskebyveien i Oslo.

- Kunden bestemmer

Hun legger raskt til:

- Vi legger oss likevel ikke oppi hvordan folk drikker kaffen sin. Vi gir råd, men kunden bestemmer.

Så mye smak er det i en riktig tilberedt svart kaffe, at kjenneren ikke bare kan si hvor den kommer fra, men også hvordan jordsmonnet i området er.

- Det er et levende produkt, mener kaffebrenner Joar Christoffersen.

Kaffe er kultur

For gjengen bak disken er kaffe kultur.

CUPPING: Joar Christoffersen, kaffebrenner på Mocca kaffebar og brenneri i Oslo, tester hver dag opptil ti sorter. Cupping kalles sporten, som må gjennomføres for at smaksløkene skal bli holdt ved like. Foto: Annemor Larsen
CUPPING: Joar Christoffersen, kaffebrenner på Mocca kaffebar og brenneri i Oslo, tester hver dag opptil ti sorter. Cupping kalles sporten, som må gjennomføres for at smaksløkene skal bli holdt ved like. Foto: Annemor Larsen
- Bare de aller beste råvarer duger. Jeg kan starte med 1000 sorter og sitte igjen med 10, sier eier og tidligere verdensmester i baristakunst Robert Thoresen. Han reiser rundt i hele verden for å kunne tilby kundene så gode varer som mulig.

Selv drikker de gjerne opptil 10-12 kopper om dagen. For at smaksløkene ikke skal komme ut av trening, er det plikttesting av egne og andres sorter minst én gang daglig. Cupping kaller de det.

- Vi må kjenne produktene vi tilbyr, forklarer Anu.

Kundene blir stadig mer bevisste på hvilken sort de vil ha.

- Både dagsform og humør, årstid og klokkeslett spiller inn. Etter en lang og slitsom vinterdag kan det for eksempel være godt med en deilig, fyldig kenyansk sort, sier Anu.

- Var café latten et blaff?

- Nei da, den er fortsatt en klassiker. Men vi tillater oss likevel å forsøke å styre utviklingen litt, humrer Anu.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Mat og drikke

Se neste 5 fra Mat og drikke