SLADDET: Bildene må se slik ut for å være på nettsidene til Bryggeriforeningen. - Det er skadelig for bransjen at det ikke er mulig å gi informasjon om produktene, mener direktør i foreningen, Petter Nome. Foto: BRYGGERIFORNENINGEN

Fortsetter kampen mot pils-sladden

Bryggeri- og drikkevareforeningen fortsetter å presse politikerne til å endre forbudet som gjør at de ikke kan skrive informasjon om øl på internett.

Artikkelen er over syv år gammel

Direktør i bryggeriforeningen, Petter Nome, sier til NTB at han forventer noe vil skje i saken.

Siden i fjor sommer har svarte bokser dekket til alle ølprodukter på bryggeri- og drikkevareforeningens nettsider, etter at Helsedirektoratet truet med bøter på 25.000 kroner dagen for brudd på forbudet mot alkoholreklame.

Nome mener det ikke er snakk om reklame.

- Vi snakker ikke om å reklamere for drikkevarer, men å legge ut informasjon på nettet om smaker og hva slags mat drikkevarene passer til, sier Nome.

Markedsrådet har gitt Helsedirektoratet fullt medhold i striden.

- Lenker som knyttes opp mot produkttester, best i test, kåringer og lignende, vil lett anta karakteren av kommunikasjon som har til formål å fremme salget av alkoholholdig drikk. At slike henvisninger også vil omtale produkter som scorer dårlig, kan ikke ses å være noe avgjørende argument i motsatt retning. Over tid vil også denne typen produktomtaler trolig ha positiv reklameeffekt for medlemsbedriftene, skriver Markedsrådet i et vedtaket.

FORBUDT: Dette bildet blir regnet som reklame, og kan ikke legges ut på nettsidene til norske bryggerier. Foto: BRYGGERIFORENINGEN


Det siste året har Bryggeri- og drikkeforeningen stadig forsøkt å legge politisk press på politikerne for å endre forbudet.

- Men det virker ikke som helseministeren eller andre er veldig interessert i dette. Likevel er det krefter innenfor noen av de politiske partiene som jobber med dette. Vi forventer at noe vil skje i saken, men spørsmålet er bare om det skjer før eller etter valget, sier Nome.

De siste årene har salget av øl sunket. I juni i år sank salget av øl med 2,87 prosent i forhold til samme måned i 2011. Det betyr at nordmenn drakk 665.315 liter mindre øl i juni i 2012 enn i juni året før. Dette forklare Nome først og fremst med det dårlige været.

- Men det er skadelig for bransjen at det ikke er mulig å gi ut informasjon om produktene våre, sier Nome.

Mer om

  1. Vin

Flere artikler

  1. Regjeringen vil åpne for mer salg og info om øl

  2. Pluss content

    Sommer-uværet slukket tørsten

  3. Hellstrøm tvunget til å fjerne vin-reklame

  4. Pluss content

    Full helsesjekk av lettbrus

  5. Regjeringen foreslår lengre åpningstider på polet

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder