SURSILD: En av julens store klassikere er sursild med laurbærblad, dill, løk og hel pepper. Foto: Magnar Kirknes , VG

Ny forskning: Kos deg med sild på julebordet - proppfull av sunne fettsyrer

Er du glad i sild bør du ikke spare på fisken i jula. Sild er nemlig enda sunnere enn først antatt, viser ny forskning.

Artikkelen er over fire år gammel

Syltet sild har en selvfølgelig plass på bordet i julen, og er også noe de fleste forbinder med lange julefrokoster.

SILDEFORSKER: Bente Ruyter ved Nofima matforskningsinstitutt. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen/Nofima , Nofima AS

I likhet med annen fet fisk er sild proppfull av sunne fettsyrer og da særlig omega-3.

Nå har Nofima-forsker funnet og dokumentert at også en annen fettkomponent i sild er helsefremmende.

Les også: Her får du billigst julemat - bare 40 øre skiller

Sild har nemlig også et naturlig høyt innhold av ketolinsyre.

– Ketolinsyre er en fettsyre som hittil ikke har fått særlig mye oppmerksomhet. Nå vet vi at den også har helsefremmende egenskaper, sier seniorforsker Bente Ruyter ved matforskningsinstituttet Nofima.

Les også: Mindre giftstoffer i oppdrettslaks

Marine fettsyrer

Ruyter har sammen med kollegaer ved matforskningsinstituttet Nofima gjort forsøk som viser at ketolinsyre stimulerer cellene våre til å omdanne korte omega-3 fettsyrer fra planter til de sunne, lange marine omega-3 fettsyrene.

– Sild i kostholdet kan derfor være med på å hjelpe oss å utnytte det sunne fettet fra plantene, forklarer Astrid Nilsson som har vært med i forskningsteamet.

Tran og andre fiskeoljer har et høyt innhold av marine omega-3-fettsyrer.

– Rapsolje inneholder mye plante omega-3 og inngår denne sammen med sild i kosten vår har vi gode kilder til både korte omega-3 fettsyrer og ketolinsyre, sier Nilsson

Forskningen på ketolinsyre har vært gjort på humane leverceller og leverceller av laks.

–Begge celleforsøkene viste at ketolinsyre i ren form stimulerte til økt dannelse av det sunne, lange omega-3 fettet, forteller Ruyter.

Positiv effekt

Forskningen har vært gjort på oppdrag fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).

–For mennesker er det ennå for tidlig å si hvor stor effekt ketolinsyre har, men funnene fra celleforsøk peker i retning av at det påvirker hvor mye marint omega-3 fett vi lagrer etter å ha spist sild, sier Ruyter.

Funnene bekreftes imidlertid å stemme for laks som spiser fôr med sildeolje som har høyt innhold av ketolinsyre.

Fiskeolje er en viktig ingrediens i fôr til oppdrettslaks.

– Ketolinsyren i fiskefôret gjør at laks lagrer 10 prosent mer marint omega-3 fett i kroppen enn uten, sier Ruyter.

Så mye fisk bør du spise

Norske helsemyndigheter anbefaler å spise fisk to til tre ganger i uken. Gjerne som pålegg.

Rådet tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken.

Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.

Sild er blant fiskesortene som anbefales å spise regelmessig, fordi fisken er proppfull av sunne fettstoffer, og særlig omega-3.

Kilde: Helsenorge.no

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder