SURSILD: En av julens store klassikere er sursild med laurbærblad, dill, løk og hel pepper. Foto: Magnar Kirknes , VG

Ny forskning: Kos deg med sild på julebordet - proppfull av sunne fettsyrer

Er du glad i sild bør du ikke spare på fisken i jula. Sild er nemlig enda sunnere enn først antatt, viser ny forskning.

  • Nina Andersen

Artikkelen er over fire år gammel

Syltet sild har en selvfølgelig plass på bordet i julen, og er også noe de fleste forbinder med lange julefrokoster.

SILDEFORSKER: Bente Ruyter ved Nofima matforskningsinstitutt. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen/Nofima , Nofima AS

I likhet med annen fet fisk er sild proppfull av sunne fettsyrer og da særlig omega-3.

Nå har Nofima-forsker funnet og dokumentert at også en annen fettkomponent i sild er helsefremmende.

Les også: Her får du billigst julemat - bare 40 øre skiller

Sild har nemlig også et naturlig høyt innhold av ketolinsyre.

– Ketolinsyre er en fettsyre som hittil ikke har fått særlig mye oppmerksomhet. Nå vet vi at den også har helsefremmende egenskaper, sier seniorforsker Bente Ruyter ved matforskningsinstituttet Nofima.

Les også: Mindre giftstoffer i oppdrettslaks

Marine fettsyrer

Ruyter har sammen med kollegaer ved matforskningsinstituttet Nofima gjort forsøk som viser at ketolinsyre stimulerer cellene våre til å omdanne korte omega-3 fettsyrer fra planter til de sunne, lange marine omega-3 fettsyrene.

– Sild i kostholdet kan derfor være med på å hjelpe oss å utnytte det sunne fettet fra plantene, forklarer Astrid Nilsson som har vært med i forskningsteamet.

Tran og andre fiskeoljer har et høyt innhold av marine omega-3-fettsyrer.

– Rapsolje inneholder mye plante omega-3 og inngår denne sammen med sild i kosten vår har vi gode kilder til både korte omega-3 fettsyrer og ketolinsyre, sier Nilsson

Forskningen på ketolinsyre har vært gjort på humane leverceller og leverceller av laks.

–Begge celleforsøkene viste at ketolinsyre i ren form stimulerte til økt dannelse av det sunne, lange omega-3 fettet, forteller Ruyter.

Positiv effekt

Forskningen har vært gjort på oppdrag fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).

–For mennesker er det ennå for tidlig å si hvor stor effekt ketolinsyre har, men funnene fra celleforsøk peker i retning av at det påvirker hvor mye marint omega-3 fett vi lagrer etter å ha spist sild, sier Ruyter.

Funnene bekreftes imidlertid å stemme for laks som spiser fôr med sildeolje som har høyt innhold av ketolinsyre.

Fiskeolje er en viktig ingrediens i fôr til oppdrettslaks.

– Ketolinsyren i fiskefôret gjør at laks lagrer 10 prosent mer marint omega-3 fett i kroppen enn uten, sier Ruyter.

Så mye fisk bør du spise

Norske helsemyndigheter anbefaler å spise fisk to til tre ganger i uken. Gjerne som pålegg.

Rådet tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken.

Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.

Sild er blant fiskesortene som anbefales å spise regelmessig, fordi fisken er proppfull av sunne fettstoffer, og særlig omega-3.

Kilde: Helsenorge.no

Les også

  1. Her er Norges beste julemat!

    Lurer du på hvem som lager Norges beste pinnekjøtt, eller hvor du får kjøpt de beste medisterkakene til jul?
  2. Cateringbedrift oppbevarte pinnekjøttet sammen med verktøy, malingrester og vaskemidler: Måtte kaste 190 kilo pinnekjøtt

    Dette pinnekjøttet ble lagret sammen med malingsrester, verktøy og utegriller. Alt måtte destrueres.
  3. Vill priskrig i kjedebutikkene: Dumper prisene på julevarer

    Marsipan og pepperkaker til én krone og julegrøt til to kroner. Lavpriskjedene har dumpet prisene på julevarene til det…
  4. VGs julematbørs: Her får du billigst julemat - bare 40 øre skiller

    Priskrigen spisser seg til, og for andre gang på kort tid blir det nesten delt seier i VGs matbørs.

Flere artikler

  1. Fagfolk er uenige om hvor sunn  oppdrettslaksen egentlig er

  2. Pluss content

    Slik lager du din egen påskesild

  3. Pluss content

    Forbrukerrådet advarer: Derfor bør du sjekke kiloprisen

  4. Pluss content

    Fire ernæringseksperter: Disse matvarene spiser vi hver dag

  5. Maten som gir mindre risiko for kreft

Fra andre aviser

  1. - Oppdrettslaksen blir stadig mer usunn

    Bergens Tidende
  2. Jeg er redd jeg har dårlige nyheter. Laks er ikke like sunt og godt lenger.

    Aftenposten
  3. Ja, vi kan trygt spise norsk laks

    Bergens Tidende
  4. Ernæringstest av røkt laks og ørret: Stor forskjell på saltinnholdet

    Bergens Tidende
  5. Svaret overrasket forskerne: Nei, rå fisk var ikke det sunneste

    Bergens Tidende
  6. Svaret overrasket forskerne: Nei, rå fisk var ikke det sunneste

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder