DUELLEN: Lavkarbotilhengerne langer gjerne innpå med bacon og fløtesaus, men holder seg langt unna kornprodukter og poteter. De offisielle kostholdsrådene fra Helsedirektoratet sier ja til grovt brød og kornblandinger, og ber deg begrense mengdene av rødt kjøtt og fet mat. Illustrasjon: VG
DUELLEN: Lavkarbotilhengerne langer gjerne innpå med bacon og fløtesaus, men holder seg langt unna kornprodukter og poteter. De offisielle kostholdsrådene fra Helsedirektoratet sier ja til grovt brød og kornblandinger, og ber deg begrense mengdene av rødt kjøtt og fet mat. Illustrasjon: VG

Krigen om lavkarbo - her får du oversikten

MAT OG DRIKKE

Fedon Lindberg og andre ernæringseksperter advarer mot virkningene av ekstreme slankekurer.

Publisert: Oppdatert: 20.09.11 09:28

Lavkarbo-kurene er blitt så ekstreme at selv Fedon Lindberg advarer folk mot å følge dem.

I mange år har den greskfødt legen Fedon Lindberg anbefalt folk å spise færre og sunnere karbohydrater. Og folk har fulgt etter i hopetall. Men nå har tilhengerne gått mye lengre enn Lindberg selv mener er nødvendig eller sunt i lengden:

De mest ekstreme

- Det er en veldig «hype» rundt dette nå, sier Lindberg.

- Det virker som at alt dreier seg om å få i seg så lite karbohydrater som overhodet mulig. Selv har jeg anbefalt og jobbet med lavkarbo-mat i 11-12 år, men de mest ekstreme variantene som vi ser mer og mer av nå, er absolutt ikke nødvendige for folk flest, legger han til.

Les også: Overspisere skjuler store matinntak

Han mener det kun er sterkt overvektige og type 2 diabetikere med dårlig blodsukkerkontroll som bør vurdere ekstrem lavkarbodiett og da under medisinsk oppfølging.

- Kan de ekstreme lavkarbo-diettene være helseskadelige?

- Vi mangler nok studier på hva langtidseffektene er på helsen. Dermed kan vi ikke si noe om eventuell risiko eller gevinst på lang sikt.

LES OM FORDELER OG ULEMPER VED LAVKARBO-KOST NEDERST I SAKEN

- Kan få nyretrøbbel

Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge ved Grete Roede-instituttet er også skeptisk til de mest ekstreme. Hun viser til forskning som slår fast at uansett kosthold, så er det kutt i kalorier som gir vekttap.

Les også: Ingrid, Marianne og Aina ble kvitt 45 kilo

- Den såkalte ketolysekuren, der man skal spise kun 20 gram karbohydrat per dag, er ekstrem. Er man frisk kan man tåle det, men har du dårlige nyrer, kan du få problemer. Jeg er også skeptisk til det sosiale i disse kurene: Hvor realistisk er det å skulle klare å leve sånn når du må nekte deg selv så mange normale matvarer? sier Bugge.

Jøran Hjelmesæth, leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, mener det er viktig å akseptere at lavkarbodietter har både fordeler og ulemper.

- Det finnes ingen vitenskapelige beviser for at lavkarbodiett gir mer langsiktig vektreduksjon enn de råd som Helsedirektoratet gir i sine retningslinjer for behandling av overvekt og fedme, sier Hjelmesæth.

Les også: Evig Jojo-slanker? Her er rådene for å lykkes for godt

- Folk blir lurt

Wenche Frølich, professor i mat og ernæringsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, mener det er direkte usunt å leve på en lavkarbodiett over lang tid.

- Karbohydratrike matvarer er en god kilde for mange næringsstoffer kroppen trenger for å fungere. Du får ikke alle disse fra fett og proteiner. Det er trist at folk blir lurt til ikke å spise karbohydrater, sier Frølich.

- Jeg blir nesten skremt av alle påstandene om at man må spise lavkarbodietter. Alle som har lest biokjemi vet at kroppen trenger karbohydrater, sier Frølich.

Ida Synnøve Grini, rådgiver for mat og helse ved matforskningsinstituttet Nofima, mener de norske kostholdsrådene er bedre enn lavkarbodiettene, og argumenter mot lavkarbo på følgende måte:

- Du får ikke i deg nok næringsstoffer hvis du kutter ut korn. Kroppen trenger fiber og selen. Hvis du er aktiv og trener må kroppen tilføres ekstra karbohydrater.

- Vil ha radikal variant

Lege Sofie Hexeberg er blant dem som anbefaler de mer radikale variantene av lavkarbodiett.

Hun anbefaler 50-70 gram karbohydrater daglig, hvis du er frisk og slank - bare 20-40 gram om du er overvektig eller har spesielle mageproblemer.

-

Lavkarbodietten får i gang folks fettforbrenning og reduserer blodsukkeret, sier Hexeberg til VG.

I stedet for brød, ris og pasta, handler det altså om kjøtt, fisk og fugl, grønnsaker, nøtter, frø, bær og fett. Gjerne smør, fløte, og crème fraîche.

Les også: Her er slankematen som gjør deg mett

- Det er dette vi er genetisk tilpasset til, og som er optimalt for de aller fleste av oss. Jeg har sett dette i årevis gjennom mitt arbeid med pasienter, sier Hexeberg.

Fedon-skeptisk

- Hva tenker du om at Fedon Lindberg syns de ekstreme lavkarbodiettene er en «hype» som de aller færreste trenger?

- Fedons generelle anbefalinger innebærer et inntak av ca. 120 gram karbohydrater per dag. Det kan passe helt fint for friske, slanke og aktive mennesker. Men dersom vekten, blodtrykket og blodsukkeret er for høyt er det ofte nødvendig å innta færre karbohydrater for å oppnå resultater. Det er ikke få i Norge som sliter med akkurat disse problemene, sier Hexeberg.

Kritiserer VG

- Jeg synes det er etisk problematisk at VG, som tjener millioner på sin vektklubb, skriver meget negative artikler om lavkarbo-kurer som har hjulpet hundretusener. Som kilder velger VG ekspertise som er negativ til lavkarbo, uten å ha tilstrekkelig kunnskap om kurene, sier Arendal-legen Torkil P.

Andersen, som driver firmaet Ketolyse AS. Han understreker at ketogen-dietten er for mennesker som har helseskadelig overvekt-voksne som bærer minst ti kilo for mye eller har en kroppsmasseindeks (BMI) over 30.

- Da virker ketogen-kuren best. Vil du bare slanke bort noen få kilo, holder det lenge å mosjonere mer og spise mer fornuftig, sier Torkil P. Andersen.

FORDELER:

* Flere studier viser at et kosthold med lavt inntak av karbohydrater gir vektreduksjon.

* Dietten gir resultater raskt. På kort sikt er den minst like effektiv som andre dietter.

* Den gjør det lettere å justere blodsukkeret.

* Det skal ikke finnes beviselige forskjeller mellom forskjellige lavkarbodietter og de som følger andre vektreduksjonsprogrammer over en toårs periode.

* Du spiser sannsynligvis mindre, blant annet fordi du får raskere metthetsfølelse av proteiner enn karbohydrater.

* Flere eksperter mener «høykarbo-maten» som mange nordmenn og folk i vestlige land spiser til daglig, er skadelig både med tanke på vekt og livsstilssykdommer.

ULEMPER:

* Kroppen trenger næringsstoffene fra karbohydrater. Fullkorn gir betydelig bidrag av vitaminer og bioaktive stoffer.
Du kan ikke spise normal norsk mat. Kan oppleves vanskelig i sosiale sammenhenger.

* Kan gjøre det tyngre å trene: Mange opplever mindre energi og overskudd, vondt i hodet osv.

* Medisinsk usikkerhet: Mye taler for at økt inntak av rødt kjøtt gir økt risiko for visse typer kreft. Eksperter frykter også at for mye fett kan gi økt fare for hjerte- karsykdommer.
Mye tyder på at et høyt proteininntak kan være belastende også på nyrene.

* Indirekte forurenser du mer når du spiser lavkarbodiett.

Kilder: Jøran Hjelmesæth, Ida Synnøve Grini, Wenche Frølich, Fedon Lindberg, Kari H. Bugge, Sofie Hexeberg

Her kan du lese mer om