TIDENES PRISDUMPING: Lavpriskjedene er livredde for å komme dårligst ut og dumper derfor prisene kraftig på flere julematvarer. Matprodusentene synes ikke noe om tidenes prisdumping på mat.

TIDENES PRISDUMPING: Lavpriskjedene er livredde for å komme dårligst ut og dumper derfor prisene kraftig på flere julematvarer. Matprodusentene synes ikke noe om tidenes prisdumping på mat. Foto: Nina Andersen , VG

Representanter for matprodusenter: – Respektløst å selge julepølse til tre kroner

Sterke reaksjoner på prisdumping

Leder Lars Petter Bartnes i Bondelaget og Matmerk-direktør Nina Sundqvist mener matvarekjedenes prisdumping på julematvarer er usmakelig, og en hån mot bønder og matvareprodusenter.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Jeg vet nesten ikke hvilket begrep jeg skal bruke. Men det er uetisk å prise matvarene på denne måten som vi nå ser. Det er respektløst overfor bønder og matvareprodusenter som er stolte over det de produserer, sier Bartnes i Bondelaget til VG.

Bakgrunn: Ellevill prisdumping på julevarer

Da VG forteller bondelederen at torsdag gikk surkål til én krone pakken, ferdiggrøt til to kroner og julepølse til tre kroner i den vanvittige priskrigen mellom Rema, Kiwi og Coop Extra, så blir han stille noen sekunder.

NESTEN MÅLLØS: Bondelagets leder Lars Petter Bartnes måtte ha en liten pause før han kunne kommentere den rekordartede prisdumpingen på norske matvarer. Foto: Gorm Kallestad , NTB scanpix

– Her snakker vi om en kilopris på matvarer som ligger langt under prisen på spiker og skruer. Dette skaper ikke respekt for mat. Men det skapes en prisforventning over tid som ikke er heldig og som over tid vil presse pris altfor lavt, tordner Bartnes.

Han kjenner ikke til at mat noen gang er blitt dumpet til priser som vi nå ser eksempler på.


– Jeg er svært kritisk til denne priskrigen vi nå ser mellom kjedene. Flotte produkter blir redusert til rene lavprisobjekter. Det er synd i et land der vi fra før dumper store mengder mat, sier lederen i Norges Bondelag.

På samme måte reagerer direktør i Matmerk, Nina Sundqvist:

– Det går en etisk grense for hvor billig mat skal være, sier Sundqvist til VG.

– En julepølse har en råvarekostnad. Dyret er født og foret i mange måneder. En bonde har lagt ned tid og krefter, og mye ansvar og kjærlighet for dyret. Da reagerer jeg på at produktet skal koste tre kroner.

Se bilder: Måtte kaste 190 kilo pinnekjøtt

Hun minner om at rødkålen kommer fra en bonde som har dyrket den gjennom mange måneder, tatt den opp og behandlet den med omhu.

– Så er den fraktet til en fabrikk og foredlet. Det er lagt ned en stor innsats, og råvareprisen er en hån mot bonden som har laget produktet. Alle skjønner at rødkål koster mer enn én krone.


– Dette handler om respekt og verdighet for maten. Prisingen er en hån, karakteriserer Sundqvist.

Lederen i Bondelaget er enig.

– Husk at bønder, pølsemakere, bakere og andre matprodusenter er stolte av å produsere mat. Å få presentert produktet sitt til én krone gjør noe med denne stoltheten, minner Bartnes om.

Han er også kritisk til VGs matbørs, som Bartnes mener er en viktig driver for matvarekjedenes priskrig.

– I et opplyst samfunn som vi lever i, så har forbrukeren relativt god mulighet til å sammenligne priser i egen regi. VGs matbørs har den funksjon at matvarekjedene blir enormt opptatt av at de produktene som måles på matbørsen får en kunstig lav og uheldig prissetting, registrerer Bartnes.

Eksteme priser: Slik er priskrigen i kjedene

Også redaktør i bransjebladet Dagligvarehandelen, Are Knudsen, er kritisk til prisdumpingen. Han mener både matkjedene og forbrukerne må se bak prislapper og strekkoder.

På kort sikt mener Knudsen forbrukeren kommer ut av priskrigen som vinneren, men han stiller spørsmål ved hvor gunstig de lave prisene er for Mat-Norge over tid.


– Det er egentlig ganske respektløst å selge julepølse til tre kroner. Respektløst overfor bøndene og alle dem som har bidratt til å få et ferdig produkt ut i butikken. Samtidig forstår jeg frykten lavpriskjedene har for å prise seg ut i forhold til konkurrentene, sier Knudsen, og fortsetter:

– Kjøttprodukter selges allerede for billig i norske dagligvarebutikker, og slike priser gjør det noe med den allmenne forståelsen av hva det koster å lage et produkt, sier Knudsen. Både Sundqvist og Bartnes i Bondelaget er enige. Begge har lenge irritert seg over dumpingen av prisen på svineribbe, som de mener skaper et feil bilde av et utmerket festmatprodukt.

Matvarekjedene forsvarer på sin side den pågående prisdumpingen.

– Er det ikke nesten latterlig overfor matprodusenter å selge deres produkt for én krone?

– Jeg kan forstå at noen reagerer på at vi selger mat så billig. Men sånn er det blitt. Det er knallhard konkurranse om dagen. Vi sitter igjen med svært lave marginer og er nødt til å tyne pris. På disse juleproduktene er det et rent økonomisk tap for oss, svarer kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop.

Les også: - Ribbe er billigere enn hundemat

Både han og hans kolleger i Rema og Kiwi, Mette Fossum Beyer og Kristine Aakvaag Arvin, viser utelukkende til konkurransen som driver for prisdumpingen.

– Forklaringen er en ekstremt tøff konkurranse. Som dere i VG vet, så er denne konkurransen enda tøffere inn mot høytider. Vi følger med på konkurrentenes prissetting fra dag til dag. Derfor får vi slike kunstige prisutslag som det vi nå ser. Jeg kan ikke huske at det har vært så lave priser tidligere, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til VG.

– Det er tøff konkurranse mellom kjedene. Vi følger nøye med på markedet og skal alltid ha de laveste prisene, sier Mette Fossum Beyer, pressekontakt i Rema 1000, til VG.

Mer om mat: Her er Mattilsynets verste funn i 2015

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder