Hobby ble business: Enøyd ku i bursdagsgave

MAT OG DRIKKE

ÅS (VG) Kua Melissa er kjendis på Manhattan og i ostelandet Frankrike. Nå skal hun slå gjennom i Norge.

Publisert: Oppdatert: 21.06.06 17:45

Av INGER SANDVED NORDLI og TROND SØRÅS (foto)

- Nå må du ikke sikle sånn, da, Melissa. Du må ta deg ut, sier matmor Inger Skjervold Rosenfeld.

Melissa svarer med mer sikkel, før hun kjører i seg stykket med ostekake. Bursdag er bursdag.

Det begynte som en spøk da Ås-kvinnen Rosenfeld fikk den halvblinde kua i 50-årspresang. Litt etter litt ble hobby til business, og hun tok mot til seg og la opp salatproduksjonen for å satse på nisjeost.

Bursdagsgaven ble dyr, for hun måtte bygge både fjøs, meieri og gårdsbutikk.

- Jeg tror man må være litt gal for å satse på noe så smalt. Men interessen gjør det til en livsstil, og nå bruker jeg huset bare til å sove i, forteller Rosenfeld.

Populær

Hun lærte fort hvor mange produkter hun kan lage av samme melk, bare ved å variere temperatur, tid og antall dråper melkesyrebakterier.

Først kom hun med blåskimmelosten Ingers Blå, deretter fulgte camembertosten Camenås. Senere disket hun opp med ulike kryddergoudaer, nøkkelost og hvit geitost.

Flere Oslo-restauranter har fattet interesse for Den blinde ku, men Melissa er også populær utenfor landegrensene. Da Ingers bror flyttet til Frankrike, tok han med et stykke av blåskimmelosten. Ostehandleren i nabohuset fikk smake, og var rask til å skrive seg på kundelisten. En amerikaner på jakt etter norsk nisjeost, stakk en dag innom gården i Ås. Ikke lenge etter var Rosenfelds nøkkelost å finne i spesialbutikker i New York.

Romantikk

- Men etter noen år klarte vi ikke å sette kalv på Melissa lenger, selv om vi sendte henne på beite med en kjekk okse. Det ble mye romantikk, men ingen kalv. Det viste seg at hun hadde en cyste i eggstokkene, og at hun ikke kunne bli mor igjen. Derfor måtte vi gjøre en avtale med Tine, som leverer melk til oss flere ganger i uken, forteller Rosenfeld.

Da Melissa nylig rundet ti år, gjorde mamma Inger stas på henne med et bursdagsselskap. Interesserte fra næringslivet ble invitert, og målet var å avlive myten om at dagligvareforretninger ikke ønsker nisjemat.

- Jeg har allerede fått en avtale med tre av de store butikkjedene, og til sammen leverer vi jevnlig til 200 dagligvareforretninger. Vi har også en avtale med 3000 andre butikker som tar inn ostene etter ønske fra kundene, sier Rosenfeld.

Må slankes

Mange har reagert på at alt gikk så fort, at det bare tok åtte år dit hun er i dag. Nå er de tolv fast ansatte på gården i Ås, og fire ved meieriet i Vikedal i Haugesund.

- Det har vært mange skjær i sjøen, men Innovasjon Norge har bidratt med lån og tilskudd. Dessuten har jeg ikke akkurat vært arbeidssky, sier Rosenfeld.

Problemet nå er at Melissa sliter med vekten.

- Hun er blitt så feit at hun har fått skikkelige rumpevalker. Alle som kommer hit, vil jo hilse på hovedpersonen, og da stikker de til henne vafler og annet godt. Nå må hun ned i vekt, men det er ingen spøk å slanke en ku.

Her kan du lese mer om